Bijna eigenaar van Octavia III Combi RS - Tips/vragen!

peterrapid

Forumguru
Proficiat @Belgianr26 veel plezier ermee, en zoals Mark zegt je mag af en toe eens doorgaan hé gewoon de belasting niet continue houden en gewoon zorgen dat hij warm staat. Enne als je tijd hebt post maar een paar fotootjes.

Hans_RS

Forumguru
Ik heb me netjes aan de inrijprocedure gehouden van het boekje. Gezien m'n verbruikscijfers tijdens en na die inrijperiode, lijkt me dat ik goed werk geleverd heb.

Belgianr26

Forumguru
Dank je wel! Ik ben er nu sinds vrijdag mee aan het rijden en ik moet zeggen dat ik supertevreden ben. Perfect compromis tussen comfort en prestatie. Ik heb er nu ongeveer 700 km opzitten en het valt me ook op hoe zuinig deze wagen is. Ik zit nu op 5,9l per km. Nu het is wel rustig inrijden maar toch.

BlackRS

Nieuw lid
Ik ging er vanuit dat ik nog vrij zuinig zat @Hans_RS
Ook gezien mijn ritten vrijwel constant op de snelweg zijn, en bijgevolg dat ik makkelijk per rit een aantal uur vast sta op de Antwerpse ring, wat ook niet in het voordeel van het verbruik is. Daarnaast heb ik nog maar een kleine 7000km op de teller, ... misschien is het 'inrijden' nog volop aan de gang?

BlackRS

Nieuw lid
Nog een kleine mededeling (hopelijk is dit nog niet aan bod gekomen en indien ja, mijn excuses): de politie van Tongeren is sedert een dikke week ook in het bezit van een O3 RS TSI. Oorspronkelijk zou het een anoniem voertuig zijn, maar het werd er uiteindelijk toch eentje met alle toeters, bellen en blauwe lichten :jaja:

Laagvliegers weze bij deze gewaarschuwd :D

Hans_RS

Forumguru
Ik ging er vanuit dat ik nog vrij zuinig zat @Hans_RS
Ook gezien mijn ritten vrijwel constant op de snelweg zijn, en bijgevolg dat ik makkelijk per rit een aantal uur vast sta op de Antwerpse ring, wat ook niet in het voordeel van het verbruik is. Daarnaast heb ik nog maar een kleine 7000km op de teller, ... misschien is het 'inrijden' nog volop aan de gang?

Hmm. Mijn verbruik is wel echt drastisch gedaald sinds het inrijden, maar dat was toch wel al na een km of 3000. Mijn trajecten bevatten ook veel autostrade, de files probeer ik te omzeilen via binnenwegen :D

jvdb

Actief lid
Dank je wel! Ik ben er nu sinds vrijdag mee aan het rijden en ik moet zeggen dat ik supertevreden ben. Perfect compromis tussen comfort en prestatie. Ik heb er nu ongeveer 700 km opzitten en het valt me ook op hoe zuinig deze wagen is. Ik zit nu op 5,9l per km. Nu het is wel rustig inrijden maar toch.

Wel stuk zuiniger dan mij. Ik ongeveer 7,5 per 100km maar wel met fietsendrager met 2 mtb's en in de heuvels van de champagnestreek ;).

Mettes

Forumguru
@BlackRS : Ook ik rij met een handgeschakelde RS TSI bij een verbruik van 8.8L/100km.(7000 km op teller)
Nu rij ik wel steeds zeer korte afstanden met deze wagen.
Als ik langere afstanden doe zakt mijn verbruik snel naar 8L .
Op snelwegen gaat het verbruik echter snel terug richting 9L.
Door echter zeer snel te schakelen kan het verbruik drastisch verlaagd worden.
Opschakelen bij 1500tr/min gaat makkelijk met deze motor,hetgene een DSG eigenlijk ook doet.
Men noemt dit het nieuwe rijden,maar heb dit ook nog niet echt onder de knie.
Zeer snel door je versnellingen gaan is de boodschap om het verbruik te verminderen.
@Hans_RS :Welke versnelling schakeld uw DSG in bij 70 a 80 Km/h ?

philip

Forumguru
Ik zit nu na 1100 km op 11,2 gemiddeld met de tsi dsg, wel tot nu toe enkel korte afstanden. Het verbruik begint precies wel iets te minderen naar gelang de kilometers vorderen. Maar zoals @BlackRS zegt het rijden met de tsi is wel heel veel fun, het verbruik nemen we er wel bij:D

CDK

Forumguru
Door echter zeer snel te schakelen kan het verbruik drastisch verlaagd worden.
Opschakelen bij 1500tr/min gaat makkelijk met deze motor.
Men noemt dit het nieuwe rijden,maar heb dit ook nog niet echt onder de knie.
Zeer snel door je versnellingen gaan is de boodschap om het verbruik te verminderen.
Dit heeft dan wel weer inwendige verontreiniging --> vermogensverlies --> mogelijk schade tot gevolg :jaja:

BlackRS

Nieuw lid
@philip : zo is dat. Naar de kermis gaan kost ook centen :D
@Mettes : ik heb voor een DSG gekozen en zorg ook voor een snelle schakeling. Maar eens de olie goed op temperatuur staat, en er een beemer wat begint te duwen, ... tja, dan komt de puber terug in mij naar boven en laat ik de paardjes los :D

Nu, mocht verbruik een issue geweest zijn, dan hadden we ongetwijfeld een ander model gekozen hé

Bovenaan Onderaan