Bijtelling Octavia 3 Combi 1.4 TSI in 2014 ?

dutchman79

Senior Member
In principe had ik dit model in de Elegance Businessline uitgezocht bij mijn nieuwe werkgever. Deze raadde mij echter hiervan af, omdat deze in 2013 nog in de 20% categorie en in 2014 naar de 25% categorie schuift.

Klopt dit ?

Darkside

Forumguru
als het goed is geldt voor 2014 de volgende regels:

benzine 2014
14% bijtelling 51-88

20% bijtelling 89-117

25% bijtelling > 117

en heeft de 1.4 TSI een uitstoot van 121 gr.
Dus idd 25% bijtelling.

Maar de 1.4 met DSG zou 116 moeten uitstoten. En dus 20%.
Even kijken of de extra kosten voor DSG en 20% de auto nog voordeliger maken.

RoelF

Forumguru
Even snel gerekend via een leasewebsite:
1.4Combi EB Handbak €29690 -> 20% is 208 euro netto per maand (2013)
1.4Combi EB Handbak €29690 -> 25% is 260 euro netto per maand (2014)
1.4Combi EB DSG €31890 -> 20% is 223 euro netto per maand

Dus in 2014 is de DSG in 20% financieel aantrekkelijker dan de handbak in 25%.

Darkside

Forumguru
Dat is puur kwa bijtelling. Kan zijn dat de leaseprijs van de auto met DSG hoger is dan zonder.
En dat hij daarom boven budget komt en dus wat extra uit eigen zak moet betalen......

Canon-Eye

Forumguru
En dat hij daarom boven budget komt en dus wat extra uit eigen zak moet betalen
Bedenk daarbij wel dat het bedrag dat je als eigen bijdrage aan de werkgever betaalt weer in mindering komt mag worden gebracht op de catalogusprijs waarover bijtelling wordt geheven.
Dus indien en voor zover de werkgever toestaat om het leasebudget op te rekken met een eigen bijdrage, kost je dat onderaan de streep maar de helft of zo van die bijdrage afhankelijk van je tariefschijf).

VWim

Forumguru
@Canon-Eye Klopt ten dele. Indien de eigen bijdrage wordt aangemerkt als eigen bijdrage in verband met privé gebruik heb je gelijk. Een bijdrage in verband met het overstijgen van het budget is formeel niet aftrekbaar van de bijtelling.

RoelF

Forumguru
Ah, er komt dus meer bij kijken. Ik heb geen eigen bijdrage naar mijn werkgever voor privé gebruik, alleen bijtelling. (zeg ik het zo goed? hahaha)

dutchman79

Senior Member
Dat is puur kwa bijtelling. Kan zijn dat de leaseprijs van de auto met DSG hoger is dan zonder.
En dat hij daarom boven budget komt en dus wat extra uit eigen zak moet betalen......

Max is 25.000 euro bruto catalogusprijs, dus de DSG in de Elegance uitvoering ligt hier 1700 euro overheen.

030-NL

Lid
Over het algemeen is de lease prijs van een DSG gelijk aan de handbak gezien de hogere restwaarde (Arval prijslijst). Schrok even van het kopje, maar heb zelf gelukkig de 1.4TSI DSG besteld (=20% in 2014).

Darkside

Forumguru
je hebt bijtelling: wat je betaald aan de belastingdienst.
Je kan een eigen bijdragen hebben voor prive gebruik: Dit betaal je aan je werkgever.
En je kan een overschreiding hebben van je leasebudget: Dit betaal je ook aan je werkgever. Maar hier kan je een gedeeltje weer aftrekken van de belasting.

Dit alles bij elkaar opgeteld levert een maandbedrag op. Daar betaal je weer belasting over en dat levert wat je netto per maand kwijt bent.

VB als ik een Tesla Model S zou willen leasen. Deze was 0% (dat is lekker aantrekkelijk kwa bijtelling)
Zou het lease bedrag per maand ongeveer op 1800,- komen.
Mijn lease bedrag is echter slechts 800.
Ik moet dus 1000,- per maand uit eigen zak betalen.

Een 1.8 TSI octavia (25% dat is duur zeg aan de belasting dienst).
Deze kost 1000,- per maand aan lease bedrag.
Dat betekend dat ik 200,- moet bij betalen. (hier mag ik iets van terugvragen)
En dan nog belasting (25%) over de catalogus waarde. Komt op 300,-
netto ben ik dus ongeveer 430,- per maand kwijt.
dan nog eventueel 40,- prive bijdrage aan werkgever.

Komt neer op ongeveer 470 euro

Even een grove berekening. Gaat om het idee

Des tijds was de 1.2 met DSG toch echt 25,- duurder in de lease dan zonder.

030-NL

Lid
Max is 25.000 euro bruto catalogusprijs, dus de DSG in de Elegance uitvoering ligt hier 1700 euro overheen.
Onder aan de streep kan bijbetaling (indien is toegestaan) echt wel voordelig uitpakken. Verschil tussen 25% en 20% is toch snel 65 euro netto per maand aan bijtelling (30.000 euro en 52% loonheffing). Bij Arval en veel andere lease maatschappijen kan je een berekening laten uitvoeren wat een bepaalde config je netto kost. Dat is toch waar het uiteindelijk om gaat.

mvneerbos

Senior Member
als het goed is geldt voor 2014 de volgende regels:

benzine 2014
14% bijtelling 51-88

20% bijtelling 89-117

25% bijtelling > 117

en heeft de 1.4 TSI een uitstoot van 121 gr.
Dus idd 25% bijtelling.

Maar de 1.4 met DSG zou 116 moeten uitstoten. En dus 20%.
Even kijken of de extra kosten voor DSG en 20% de auto nog voordeliger maken.

De 03C 1.2TSI EBL heeft een uitstoot van 117 volgens Autoweek. Blijft deze dan wel 20%? Neem aan van wel toch?

030-NL

Lid
Ja, 117 gram of minder is 20% volgens Belastingdienst (link).

"117 gram of minder en meer dan 88 gram" = 20% in 2014

Zowel de 1.2TSI als de 1.2TSI DSG vallen nog onder 20% indien in 2014 op naam wordt gezet. Check eerder de site van Skoda (link) om te zien hoeveel CO2 de auto produceert. Autoweek is niet altijd even nauwkeurig.

dutchman79

Senior Member
je hebt bijtelling: wat je betaald aan de belastingdienst.
Je kan een eigen bijdragen hebben voor prive gebruik: Dit betaal je aan je werkgever.
En je kan een overschreiding hebben van je leasebudget: Dit betaal je ook aan je werkgever. Maar hier kan je een gedeeltje weer aftrekken van de belasting.

Dit alles bij elkaar opgeteld levert een maandbedrag op. Daar betaal je weer belasting over en dat levert wat je netto per maand kwijt bent.

VB als ik een Tesla Model S zou willen leasen. Deze was 0% (dat is lekker aantrekkelijk kwa bijtelling)
Zou het lease bedrag per maand ongeveer op 1800,- komen.
Mijn lease bedrag is echter slechts 800.
Ik moet dus 1000,- per maand uit eigen zak betalen.

Een 1.8 TSI octavia (25% dat is duur zeg aan de belasting dienst).
Deze kost 1000,- per maand aan lease bedrag.
Dat betekend dat ik 200,- moet bij betalen. (hier mag ik iets van terugvragen)
En dan nog belasting (25%) over de catalogus waarde. Komt op 300,-
netto ben ik dus ongeveer 430,- per maand kwijt.
dan nog eventueel 40,- prive bijdrage aan werkgever.

Komt neer op ongeveer 470 euro

Even een grove berekening. Gaat om het idee

Des tijds was de 1.2 met DSG toch echt 25,- duurder in de lease dan zonder.

Als belangrijke aanvulling moet ik nog vermelden dat mijn werkgever de auto niet via een leasecontract krijgt, echter gewoon zelf koopt. Ik heb dus ook geen maximum leasebedrag per maand te horen gekregen, echter alleen dat de bruto catalogusprijs niet boven de 25.000 mag zijn.

Is bijtelling überhaupt een punt als ik sowieso alleen zakelijk met de auto zal rijden ? Privé willen we onze huidige auto gewoon blijven rijden.

Rick

Senior Member
Nee alleen moet je wel netjes een administratie bijhouden van je zakelijk gereden kilometers. Woon-werk is daarbij zakelijk.

dutchman79

Senior Member
Ok duidelijk, dank voor de vele reacties.

Het belang van de SLUITENDE kilometerregistratie werd mij inderdaad in het geval van niet privé rijden op het hart gedrukt.
Als ik het goed begrijp maakt het voor mijn werkgever niets uit welk model ik qua bijtelling neem als ik me gewoon aan de opgegeven prijslimiet houd ?

Nog een stomme vraag: heb ik uberhaupt de mogelijkheid een niet-metallic lak te nemen en welke kleuren zijn dat ?
Is dit puur optisch of zijn deze lakken ook kwalitatief minder ? ( minder slijtvast ? )

Bovenaan Onderaan