Ik zie een verhitte discussie hier, waarbij ik beide zijden kan begrijpen.
De hoofdzaak is, dat je altijd te maken hebt met een individu. De verkoper in kwestie is een uniek individu en zal op zijn eigen unieke wijze reageren. Dan komt naar boven of het een échte verkoper is, of een wannabee, waarvan er verschrikkelijk veel zijn.
Ik weet dat overigens, omdat ik een aantal jaren Verkoopleider ben geweest in een business die gebruikt maakt van vertegenwoordigers die écht beginner zijn. Mensen uit allerlei hoeken en gaten van de samenleving, die afkomen op de auto van de zaak, de laptop en de telefoon. Ik heb mensen aangenomen, begeleid en weer ontslagen.
De échte verkoper zal zich altijd professioneel opstellen, dat wil zeggen, óók als er niets te verdienen lijkt zal hij zich als gastheer gedragen. Wel waakt hij er voor om niet teveel tijd te investeren, maar onderzoek loont altijd, stel vragen!
Een goede verkoper laat zich ook niet dwingen door zijn baas, al gebeurt dat dus héél vaak wel. Jij bent als verkoper een ondernemer en zelf verantwoordelijk voor je succes, of de afwezigheid daarvan. Natuurlijk kun je niet tegen opgelegde harde regels ingaan - meestal - maar je aanpak kan dan nog steeds aantrekkelijk zijn. "Elk nadeel hep ze voordeel" zei een bekend filosoof eens.
Je wordt als verkoper geboren, dat is echt iets dat je niet kunt leren. Natuurlijk kun je wel leren om iemand iets aan te smeren, maar echt verkooptalent is een persoonlijke eigenschap in de eerste plaats.
Nummer 1 als reden om iets te kopen is nooit de prijs (dat is zelfs pas plek 3), maar het vertrouwen dat men aan de verkoper kan geven. Vertrouwen moet je verdienen en vraagt investering. En niet alle investeringen leveren direct iets op, maar wel altijd indirect, op welke manier dan ook. En vertrouwen komt te voet, maar gaat te paard!
Ik snap
@leon-cupra wel, het is belangrijk om je tijd zoveel mogelijk in omzet de verzilveren en dan moet je wel prioriteiten stellen, maar er zijn veel mensen als
@Sk_Hans die je, wanneer je dat te bruusk doet, voor altijd kwijt bent. En dat is echt niet nodig en bovendien bijzonder onprofessioneel.
Ook ik heb ervaring met autoverkopers die me niet serieus namen, vooral toen ik jonger was, maar ik heb vanaf mijn 19e in auto's gereden in het D segment of hoger, waarmee ik vaak een interessanter klant was dan de vaak oudere heren die wel de aandacht kregen. Het is dan ook niet ongewoon.
Ook zelf heb ik zulke ervaringen gehad als verkoper, waarbij ik op één moment een kantine in liep met een aantal heren in vieze overalls en met een grote bek, die ik vroeg naar de verantwoordelijke man, waarop ze begonnen te geiten en plagen. Ik deed toen gewoon gezellig mee en bleef ze serieus nemen en uiteindelijk maakte de eigenaar van het spul zich kenbaar en bleek de meest vieze van het stel te zijn. Later begreep ik dat er zelden iemand bij dit bedrijf de eigenaar te spreken kreeg, laat staan iets verkocht. Jarenlang een goede klant geweest, altijd goed van betalen en nooit zeuren over de prijs. Wellicht ook omdat ik nooit probeerde hem het vel over de neus te trekken, iets wat óók dodelijk is en altijd een keer terugkomt.
Ik weet niet of die zakelijke constructie van Nissan in Nederland was, maar het komt ook mij vreemd voor. Nu koop ik altijd zakelijk, dus ben niet objectief hierin. De vragen herken ik wel en ik weet dat de auto op zich niks oplevert bij lease, maar de accessoires wel. Daarom snap ik ook niet dat dealers dáár niet meer mee doen bij zakelijke rijders. De bestuurder hoeft minder bijtelling te betalen en de dealer verdiend er nog wat aan. Iedereen blij!
Ik ben daar een uitstekend voorbeeld van, mijn auto is niet veel op verdiend, maar de ruim € 11.000 aan accessoires (want later gemonteerd en niet af-fabriek) heeft wel voldoende opgeleverd. Ook bij mij scheelt dat ongeveer € 105 per maand aan netto bijtelling en dus bijna € 6.300 over de hele looptijd.
Heel veel zakelijke rijders weten dat echter niet. De dealers zouden hier mee een goede slag kunnen slaan, zonder de consument hiermee te benadelen. Integendeel zelfs.
Maar ja, wellicht ben ik net een betere verkoper dan de meeste dealers?