Bilstein B12 Pro-kit onder een Octavia Combi

guitar_billy

Senior Member
@Happyman, veel plezier ermee. Zoals al gemeld heb ik sinds een paar maand ook Bilstein dempers, uiteindelijk met de Eibach Pro's eenzelfde combinatie die jij hebt met de "B12 kit". Voor mij was ook de reden het doorzakken achter te beperken (vnl op vakantie).
Het viel me wel op dat je om de achter demper geen stofhoes hebt?

Happyman

Forumguru
Antera had de stofhoezen er niet onder terug gezet omdat hij aangaf dat ze te lang zijn voor de Bilstein dempers en ik daar waarschijnlijk hinder van ga ondervinden.

Antera

Donateur
De rubbers van de achterdempers moeten ingekort worden als je de auto verlaagt. De reden is dat anders de auto continu op de bumpstops stuit of soms zelfs op komt te liggen. Hierdoor krijg je en erg stuiterige achterzijde en rijd de set niet optimaal. daarnaast waren ook bij deze de rubbers al erg aantast en bij het terug plaatsen van de stofhoezen zullen deze gaan liggen rammelen wat ook het rijgenot niet ten goede komt.
Beter voorkomen dan genezen

• Leuk
Waarderingen: CDK

Luke

Forumguru
Kan iemand die de set heeft laten installeren eens zeggen hoe het zit met het rijcomfort, aub? Ik rijd met een greenline combi en die vind ik behoorlijk stug. De beruchte dwarsnaden op onze (nog steeds) verschrikkelijke belgische autosnelwegen komen soms echt door als mokerslagen. Op mooi asfalt rijdt de wagen natuurlijk super.
Met de set zal de combi niet veel meer lager gaan liggen, zeker? Ik hoop wél dat het veercomfort erop vooruit gaat. En bovendien dat bij laden het voertuig niet té fel doorhangt vanachter.

Kan je bovendien bij de aankoop van een nieuwe wagen het setje van de oude recupereren? Dus indien ik nu een set wil bestellen op de greenline, kan ik de originele veren en dempers er binnen 4 jaar terug op zetten wanneer ik een Octavia 3 combi zou gaan kopen en de oude hierbij inlever?

groetjes!

kloekloek

Actief lid
Op mijn eerste 156 had een bilstein b8 sprint gelegd ism eibachs. Resultaat, heerlijke circuitopstelling!
Tweede 156 werd voorzien van bilstein b6 met eibachs. Resultaat, heerlijk verlaagde auto met perfecte rijeigenschappen. En nog niet eens een enkele cm doorzakken met caravan en hond in kofferbak (hond weegt 40 kg).

Ik ken de eigenschappen van bilstein met eibachs niet onder een o2 of o3, maar de ervaring met bilstein en eibach is dat het zeer comfortabel is zolang je niet extreem verlaagd.

• Leuk
Waarderingen: Luke

Happyman

Forumguru
Mijn ervaring is dat je wel degelijk inlevert op comfort als je kijkt naar de demping. Alle dwarsliggers zijn nu veel duidelijker voelbaar dan voorheen. Als je nu op een verkeersdrempel aanrijdt dan is de eerste klap harder. Op klinker wegen stuitert het wat meer.

Het is geen verrassing voor mij, aangezien ik al eerder een auto heb gehad met een aangepast onderstel.

Je krijgt er een strak rijdende auto voor terug. Pas na het pinksterweekend kan ik zeggen hoe het rijdt met de caravan erachter.

Antera

Donateur
Je kan natuurlijk indien de B12 te stug zou zijn naar jouw idee de B4 dempers plaatsen dan krijg je een iets softere auto dan met de B12 kit

Antera

Donateur
greenline zijn wat kortere veren maar zeer zeker niet vergelijkbaar met een eibach set. Zelf originele dempers met eibach dempers is niet te vergelijken met de BM vering

Luke

Forumguru
Bedankt voor de reacties, het is net iets genuanceerder. De veren zijn zacht genoeg, denk ik. Misschien wat te zacht inderdaad indien je ziet hoe zeer de wagen doorhangt met een beetje lading. Maar de dempers zijn misschien te stug. Die progressieve dempers van de set eibach zijn misschien veel comfortabeler... Zoals ik al zei, op goede baan rijdt de auto zeer comfortabel maar bij dwars naden krijg je steeds kloppen binnen.
Bovendien zou ik graag nog grotere velgen laten steken ook. Dus denk ik dat ik op die manier ook weer een beetje comfort verlies...
Ik heb al met een Audi a4 S-line gereden met grote velgen en die was lekker strak maar comfortabeler op slechte wegen dan de mijne. Het kan dus!

Antera

Donateur
Grotere wielen zorgen idd voor minder hoge banden en zeker voor comfortverlies daar ontkom je niet aan.Verlaagt of niet verlaagt

Bovenaan Onderaan