Bilstein b4 schokdempers ter vervanging van originele?

Hendrik5E

Senior Member
Hoe is jouw ervaring met de B4 in vergelijking met de originele schokbreker met het inveren als je een drempel af gaat?
...
De originele zijn net fietspompen! Met deze B4 heb ik nergens last van; helemaal vol geladen incl aanhanger naar een rommelmarkt in Amsterdam gaf totaal geen probleem. Bij drempels al hélémaal niet. En dan rij ik met 225/40/19 op 9,5J achter...
Ff een tip, maar misschien weet je het al, kijk bij Daparto.nl naar je dempers. Scheelt echt!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Okkie2017

Actief lid

De originele lijken idd op fietspompen

Kijk, dat klinkt al goed. Welke et waarde hebben jouw velgen? Ik heb 8,5x19 et 45.

Daparto kon ik nog niet. Bedankt voor de tip
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Hendrik5E

Senior Member
Ja, et 45. En als je googled op Bilstein B4 schokdempers dan kom je onder de afbeeldingen Daparto tegen. Daarbij geven ze zelf aan dat je bij een andere shop weer een aantal euro's goedkoper uit bent!
 

Bijlagen

  • Screenshot_20240425_201725.jpg
    Screenshot_20240425_201725.jpg
    275,4 KB · Weergaven: 14

Okkie2017

Actief lid
@Okkie2017 ; ik heb ook de B4 rondom gemonteerd met de Eibach veren en ben er echt tevreden over. Het rijdt wel strakker hoor maar nog steeds comfi. Heb vroeger altijd met schroefsetjes gereden maar ik vind dit prima. Zakt ook zeker niet door. Je moet natuurlijk niet met 80 over een drempel heen. Heb ik nooit gedaan en zal het nooit doen. Ben altijd voorzichtig blijven rijden omdat ik de schroefset gewend was en dan heb je toch je rijstijl aangepast bij drempels.
Mocht je toch voor een andere Bilstein zijn gegaan dan is dat natuurlijk ook goed! Suc6!
Ik heb gisteren de Bilstein B6 besteld. Ik reed laatst 180km/h en vond de wegligging niet echt fantastisch. Hopelijk word dat met deze schokdempers beter. Wellicht in de toekomst een set B6 voor de voorkant monteren
 

Antera

Donateur
2 veschillende dempers monteren is geen advies. Je plaatst nu op de helft van de auto sportdempers en andere helft de standaard dempers.. Dit kan de wegligging beinvloeden zeker in nood situatie's en hoge snelheden omdat de auto niet evenredig word gededempt. Houd hier rekening mee
 

Okkie2017

Actief lid
Inmiddels zijn de Bilstein B6 schokdempers achter geplaatst. Als 1ste heb ik links achter geplaatst.
Na het plaatsten krik eronder vandaan en verschil met rechts voelen. Eerst links achter op de auto gedrukt. Deze voelde lekker stug aan. Daarna rechts achter gedrukt. Deze kant veerde veel verder in en bleef ook na-dansen.
2 veschillende dempers monteren is geen advies. Je plaatst nu op de helft van de auto sportdempers en andere helft de standaard dempers.. Dit kan de wegligging beinvloeden zeker in nood situatie's en hoge snelheden omdat de auto niet evenredig word gededempt. Houd hier rekening mee
Daar had ik zelf ook al bij stil gestaan.

Ik heb vandaag 200km gereden. De auto is achter echt stugger geworden.

V.w.b. de wegligging. Ik heb een aantal bochten op de snelweg met 100km/h genomen. Moet zeggen dat de wegligging naar mijn idee alleen maar beter is geworden. Wellicht komt dat ook door de Eibach verlagingsveren.



7c8428cfda381a18a8abc34770d9fbd8.jpg
 

Okkie2017

Actief lid
Blijft wel een beetje gokken met je wegligging zo. Ga je de dempers voor nog vervangen?
Ik heb er wel aan gedacht maar ervaar nog geen vreemd rijgedrag met de originele schokdempers aan de voorkant. Wellicht heeft dat te maken met de Eibach verlagingsveren voor en achter waardoor hij voor ook stugger is geworden.

Als ik nu de keuze zou maken om voor ook te vervangen is het meer iets wat in m'n hoofd zit. Zelfde verhaal als 4 dezelfde banden onder de auto.
 

Rallye

Forumguru
Voor vier dezelfde banden onder de auto zijn goede redenen, al zul je daar 95% van de tijd niets van merken. Voor de schokdempers geldt voor mij hetzelfde.
 

Eltjo

Forumguru
hulpveren werken niet met verlagingsveren ;)
Die hadden dan een hoop kunnen doen... met de standaard veren voor én achter.

Jammer dat @Okkie2017 de schokbrekers voor niet heeft vervangen. Dat is en kost de meeste arbeid en zijn waarschijnlijk even duur als, zo niet duurder dan de arbeidskosten als je het laat doen in NL. En dan kan je daarna nog vele kilometers verder zonder dat het weer uit elkaar moet.

Overigens rijd ik al 100 dkm rond met voor standaard Eibach veren met standaard Bilstein schokbrekers.
Achter heb ik al 200 dkm lang de lichte variant Carsupport hulpveren met nog steeds bij 360 dkm de originele schokbrekers.
Je gaat nu wel merken, met mensen op de achterbank, dat het begint na te deinen na een drempel.
 
Laatst bewerkt:

Okkie2017

Actief lid
@Eltjo het vervangen van de schokdempers aan de voorkant kan ik zelf. Het kost mezelf dus tijd en arbeid. De Eibach verlagingsveren en de Bilstein schokdempers achter heb ik ook zelf geplaatst.

Ik vond mijn originele schokdempers aan de achterkant na 120 dkm echt slap. Ik vind vorige zomer met de vakantie al dat de auto aardig ver inveerde. Nu met de Eibach verlagingsveren en de Bilstein B6 (sport) schokdempers kan de auto veel meer gewicht achterin hebben.

Na het plaatsten van de Bilstein schokdempers achter is de auto een kleine cm omhoog gekomen. Zegt al genoeg over de toestand van de originele schokdempers.
 
Bovenaan Onderaan