Vraag gesteld aan biodieselfabrikant:
Is biodiesel zonder meer te gebruiken in mijn dieselauto? Hierin ligt een standaard VW turbodieselmotor van 1.9 ltr inhoud. Moet ik reguliere diesel bijtanken? Esso Vermeulen aan de Europa-allee weet hier niks van. Zij verkopen uw product. Alvast bedankt voor uw antwoord,
Antwoord:
In principe kan elke dieselmotor op 100% biodiesel lopen, of kan er onbeperkt gemengd worden met minerale diesel.
Alleen hebben alle automerken nog geen vrijgave gegeven voor het gebruik van biodiesel.
Info hierover kunt u vinden op de site
www.ufop.de
Het enige probleem wat zich voor kan doen is dat het brandstoffilter eerder vernieuwd moet worden.
Ter info. Alle personenauto´s en vrachtwagens van ons bedrijf rijden al maanden op biodiesel.
Voor de liefhebber:
www.biodieselkampen.com
Ik heb de vraag ook gesteld aan Pon Mobiel, importeur van de skoodaatjes:
Antwoord: Ze weten het niet! Ze moeten wachten op een of ander onderzoek en tot die tijd kunnen ze hun goedkeuring niet geven. (!) Ze gaan me per mail op de hoogte houden.
Even van de officiele DUITSE skodasite:
FAQ: Kann ich Biodiesel tanken?
Alle von Škoda Auto Deutschland importierten TDI-Fahrzeuge mit der Emissionsklasse EU2 oder EU3 können mit Biodiesel betrieben werden.
Poeh.... welke emissionsklasse heb ik eigenlijjk... ?
Roetfilters en biodiesel volgens VW:
Kann Biodiesel bei Fahrzeugen mit DPF verwendet werden? (DPF=Diesel Partikel Filter, roetfilter dus).
Es sollte darauf geachtet werden, dass der Kraftstoff der in der Bedienungsanleitung angegebenen DIN-Norm entspricht. Bei einem geschlossenen DPF-System ab Werk ist der Betrieb mit Biodiesel nicht möglich. Durch die Nacheinspritzung zur Regeneration des Dieselpartikelfilters kann es dazu kommen, dass an der Zylinderwand haftender, unverbrannter Kraftstoff durch die Kolbenbewegung in das Motoröl gelangt. Normaler Dieselkraftstoff dampft im Normalbetrieb weitgehend wieder aus dem Öl aus.
Biodiesel kann aufgrund seiner höheren Siedetemperatur nicht vollständig ausdampfen. Dadurch kommt es zu Ölverdünnung, die zu einer Schädigung des Motors führen kann. Nach derzeitigem Kenntnisstand schränkt der Einbau einer Nachrüstlösung die Biodieselverwendung jedoch nicht ein.
Kort vertaald: Bij af-fabriek-roetfilters wordt wat extra ingespoten voor regeneratie van het filter loopt vervolgens wat biodiesel langs de cylinderwand in de motorolie. Normale diesel zou hier weer uit verdampen. Biodiesel doet dat niet. Mt retrofit-filters bestaat dat probleem niet.
Bron:
http://www.amag.ch/amag/spe_dis_faq.jsp
Pfff... de ene keer wel, de andere niet. Zou het zo kunnen zijn dat de oliemaatschappijen een beetje tegenwerken en verwarring willen zaaien...?