Biodiesel in de Fabia

Status
Niet open voor verdere reacties.
To Fabia; zonnebloem-olie is niet legaal, who cares?
Het is niet te controleren, want als jij zegt dat je op biodiesel rijdt is de douane uitgepraat.

Tenzij ze het monster meenemen en in het lab laten onderzoeken.
Biodiesel is GEEN slaolie, het is een verestherde olie
 

Blauw

Nieuw lid
Vraag gesteld aan biodieselfabrikant:

Is biodiesel zonder meer te gebruiken in mijn dieselauto? Hierin ligt een standaard VW turbodieselmotor van 1.9 ltr inhoud. Moet ik reguliere diesel bijtanken? Esso Vermeulen aan de Europa-allee weet hier niks van. Zij verkopen uw product. Alvast bedankt voor uw antwoord,

Antwoord:
In principe kan elke dieselmotor op 100% biodiesel lopen, of kan er onbeperkt gemengd worden met minerale diesel.
Alleen hebben alle automerken nog geen vrijgave gegeven voor het gebruik van biodiesel.
Info hierover kunt u vinden op de site www.ufop.de
Het enige probleem wat zich voor kan doen is dat het brandstoffilter eerder vernieuwd moet worden.
Ter info. Alle personenauto´s en vrachtwagens van ons bedrijf rijden al maanden op biodiesel.

Voor de liefhebber: www.biodieselkampen.com

Ik heb de vraag ook gesteld aan Pon Mobiel, importeur van de skoodaatjes:
Antwoord: Ze weten het niet! Ze moeten wachten op een of ander onderzoek en tot die tijd kunnen ze hun goedkeuring niet geven. (!) Ze gaan me per mail op de hoogte houden.

Even van de officiele DUITSE skodasite:
FAQ: Kann ich Biodiesel tanken?
Alle von Škoda Auto Deutschland importierten TDI-Fahrzeuge mit der Emissionsklasse EU2 oder EU3 können mit Biodiesel betrieben werden.

Poeh.... welke emissionsklasse heb ik eigenlijjk... ?

Roetfilters en biodiesel volgens VW:
Kann Biodiesel bei Fahrzeugen mit DPF verwendet werden? (DPF=Diesel Partikel Filter, roetfilter dus).
Es sollte darauf geachtet werden, dass der Kraftstoff der in der Bedienungsanleitung angegebenen DIN-Norm entspricht. Bei einem geschlossenen DPF-System ab Werk ist der Betrieb mit Biodiesel nicht möglich. Durch die Nacheinspritzung zur Regeneration des Dieselpartikelfilters kann es dazu kommen, dass an der Zylinderwand haftender, unverbrannter Kraftstoff durch die Kolbenbewegung in das Motoröl gelangt. Normaler Dieselkraftstoff dampft im Normalbetrieb weitgehend wieder aus dem Öl aus.
Biodiesel kann aufgrund seiner höheren Siedetemperatur nicht vollständig ausdampfen. Dadurch kommt es zu Ölverdünnung, die zu einer Schädigung des Motors führen kann. Nach derzeitigem Kenntnisstand schränkt der Einbau einer Nachrüstlösung die Biodieselverwendung jedoch nicht ein.

Kort vertaald: Bij af-fabriek-roetfilters wordt wat extra ingespoten voor regeneratie van het filter loopt vervolgens wat biodiesel langs de cylinderwand in de motorolie. Normale diesel zou hier weer uit verdampen. Biodiesel doet dat niet. Mt retrofit-filters bestaat dat probleem niet.
Bron: http://www.amag.ch/amag/spe_dis_faq.jsp

Pfff... de ene keer wel, de andere niet. Zou het zo kunnen zijn dat de oliemaatschappijen een beetje tegenwerken en verwarring willen zaaien...?
 
Ik heb de vraag ook gesteld aan Pon Mobiel, importeur van de skoodaatjes:
Antwoord: Ze weten het niet! Ze moeten wachten op een of ander onderzoek en tot die tijd kunnen ze hun goedkeuring niet geven. (!) Ze gaan me per mail op de hoogte houden.

Tsja, PON staat nou eenmaal niet voor niets bekend als een organisatie die niet gehinderd is door enige vorm van kennis...
 

Mark

Banned
Ik mag met mijn 1.4 Tdi geen diesel tanken, is duidelijk een sticker(tje) aangebracht in de tankklep.
Is wel jammer omdat ik af en toe wel ééns langs Duitsland kom.
 
Ik mag met mijn 1.4 Tdi geen diesel tanken, is duidelijk een sticker(tje) aangebracht in de tankklep.
Is wel jammer omdat ik af en toe wel ééns langs Duitsland kom.

Das vervelend dat je in je 1.4TDI geen diesel mag tanken :-)
In mijn Fabia 74kW TDI mag wel biodiesel, heb wel eens een O2 TDI meegehad als leenauto met de 77kW TDI en die mag geen biodiesel.
Het schijnt iets te maken te hebben met het materiaal van de brandstofleidingen, de O2 die ik mee had was niet voorzien van een DPF.
 

Blauw

Nieuw lid
Gisteren, nadat ik nogmaals de importeur om informatie heb verzocht, eindelijk per email uitsluitsel gekregen of het wel of niet mogelijk was om biodiesel te tanken. En... het mag!

Bij deze rij ik à € 0,83 per liter! Oude tijden herrijzen!
 

Hetzer

Forumguru
Gisteren, nadat ik nogmaals de importeur om informatie heb verzocht, eindelijk per email uitsluitsel gekregen of het wel of niet mogelijk was om biodiesel te tanken. En... het mag!

Bij deze rij ik à € 0,83 per liter! Oude tijden herrijzen!


waar staat die bio-diesel pomp eigenlijk?
 
Maak je geen zorgen

Tenzij ze het monster meenemen en in het lab laten onderzoeken.
Biodiesel is GEEN slaolie, het is een verestherde olie

Uit betrouwbare bron weet ik dat de douane al geruime tijd niet meer controleert op het gebruik van rode diesel... uitzonderingen daargelaten (nav klachten en zo). Heeft te maken met kosten / opbrengsten of zoiets achterlijks ;)
 

Gieliovd

Forumguru
Wanneer gaat de politie je nou ook aanhouden voor rode diesel?

Of je auto moet roken als een kanarie als je dat hebt getankt?

Kijk als ze je met je splinternieuw Skoda bij die rode pomp zien staan dan gaan er daarentegen wel oogjes blinken. Ook als je een schijnheilige pompbediende hebt die je kenteken opschrijft bijvoorbeeld. Iets te maken met meldingsplicht?

Ik heb trouwens ook wel eens gehoord dat je met rode diesel bepaalde additieven mist, en je auto er niet lekker op loopt.
 

purk

Senior Member
er zit geen verschil in rode of gewone diesel, het is alleen maar kleurstof.
Het enigste nadeel is , als je het een keer getankt heb je de kleustof nooit meer uit je tank krijgt.
Mocht je dan aan aangehouden worden en ze controleren op rode diesel dan ga je nat en kost het je erg veel geld...
 

LenK

Forumguru
Onze regering heeft de mond vol van het milieu. Helaas is het alleen maar om beperkingen en belastingen te rechtvaardigen.
Denk bijvoorbeeld aan die kolencentrales die er moeten komen.
Daarom worden alternatieve brandstoffen ook niet gestimuleerd en zelfs tegengewerkt. Dan rinkelt de belastingkassa niet zo hard.
Laatst een docu op TV. Een Nederlands bedrijf haalde overal gebruikt fritesvet op. Werd tot autobrandstof geraffineerd. En waar bleef het spul: dagelijks reden de tankwagens naar Duitsland. Hier in Nederland kon en mocht het bedrijf het niet verkopen....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan