Bizar geluid, wat kan het zijn?

JeSko

Forumguru
Beste mede-leden,

Gisteren maakte de auto een bizar geluid, we hadden er net een poos met gereden toen ik hem moest stil leggen om te tanken. Na het tanken startte ik de auto opnieuw en moest ik gelijk de auto in achteruit zetten door een busje dat de boel voor me blokkeerde. Toen begon het geluid, en het valt moeilijk te beschrijven maar het klinkt als een walvis/hoorn... Het geluid stierf weg na 5 seconden, daarna is het niet meer wedergekeerd.

Onderstaand filmpje en topic bevat het exacte geluid , daar verdenkt men een stroeve airco klep die heel koud geweest is en weer moet bewegen ( ac had idd aan gestaan ) maar kent men geen oplossingen. In een ander topic herkennen enkele leden het geluid en die zeggen allemaal dat het geen kwaad kan en dat het maar sporadisch voorkomt? Ik erger me er niet aan, tenzij het elke keer voorkomt natuurlijk maar dat is niet het geval. Misschien is het ook gewoon beter als ik de AC altijd aanlaat? Ipv altijd op en af te zetten.



Edit: dat het geluid voorkwam bij draaien of achteruitrijden kan louter toeval zijn, denk ook niet dat het daarmee dus wat te maken heeft, ongelukkig gekozen titel dus en aanpassen is niet meer mogelijk.
 
Laatst bewerkt:

gehaktbal

Forumguru
De kachelmotor. Ik heb vergelijkbare filmpjes, alleen niet meer online zo te zien. Bij mij werd het steeds meer, op een gegeven moment draaide de kachelmotor niet meer rond.
 

JeSko

Forumguru
@gehaktbal

Das niet best, ik houd het in de gaten word het erger moet er wat gebeuren anders blijft het zo. Kwam het bij jouw altijd voor of wekte bepaalde handelingen dit op? Aangezien hij het echt maar één keer gehad heeft hoop ik dat het iets eenmalig was dat opgewekt werd door de omstandigheden. De airco vaak op en af ( gewoonte van me --' ) warme dag, etc etc.
 

JeSko

Forumguru
@eriktv

Oh oke dat zou zomaar kunnen, dat kan verklaren waarom ie het deed tijdens het achteruitrijden... Clever gedacht! Dan zou het iets te maken kunnen hebben met die recirculatie stand, die ik overigens zelden gebruik uit mezelf.
 

gehaktbal

Forumguru
@JeSko bij mij was het lager gewoon versleten. Wel in combinatie met zeer warme dagen.

Kachelmotor vervangen is trouwens 15 minuten werk en destijds rond de 55 euro voor het onderdeel (nieuw, immitatie)
 

Fmoon

Forumguru
Wat je zegt @MarcoO2 , en het is ook echt hard, zo hard dat mensen wat verder op de parking ons al aankeken...
Zou het dan de Kachelmotor zijn? Dan zal je wel aardig last van je oren moeten hebben. Ik ken dit fenomeen niet, toch 10 jaar met dezelfde auto gereden. Ben benieuwd of je het kan achterhalen.
 

JeSko

Forumguru
Oh nee dat bij ons is een heel ander geluid, echt zoiets als in de video die ik gedeeld heb in de openingspost. Ik heb het de afgelopen dagen proberen opwekken maar njet. Nu las ik wel van meerdere Octavia eigenaars dat ze ook zo'n luchthoorn meehebben soms, en allemaal zonder kwaad. Het is echt een bizar geluid en het blijft gissen naar de oorzaak. :unsure:
 
Bovenaan Onderaan