Bizar geluid, wat kan het zijn?

JeSko

Forumguru
Eergisteren ging ik de auto wegzetten op de parking, toen ik ervan wegliep bedacht ik me en wou hem elders parkeren ( is typisch tegenwoordig --' ) toen ik hem weer starte en meteen in R moest zetten deed ie het weer... Dus ik zie twee terugkomende factoren, de auto word kort na elkaar afgezet en weer gestart ( slechte parkeerplek en benzinestation ) en de auto gaat in achteruit... En mss dat het warm weer is, dat was ook twee keer het geval namelijk.
 

JeSko

Forumguru
Het gaat inderdaad die recirculatie klep zijn @hemi24 , gisteren had hij het namelijk weer en het is altijd bij warm weer met de auto in achteruit te zetten. Januari moet ie toch binnen en dan gaat m'n garage er naar kijken. Als het gwn bij dit geluid blijft is het voor mij geen probleem.
 

MarkvdD

Forumguru
Misschien heb ik iets gemist maar wat is het verband tussen de recirculatieklep en de achteruit versnelling?
 

Duijzer

Donateur
Als het de recirculatieklep is, zou je het geluid op kunnen roepen door het knopje in te drukken. Dan zou hij het geluid ook moeten maken.
Bij warm weer dan. Ofwel: als hij het geluid weer eens maakt als je de achteruit inschakelt, probeer dan eens of hij het in vrij of vooruit ook doet als je het knopje indrukt. Dan heb je dezelfde omstandigheden qua temperatuur en zo. Als hij het dan ook doet (en stopt als je het knopje weer indrukt) dan weet je zeker dat het de klep is. Om het dan te fixen is nog een ander verhaal...
 

JeSko

Forumguru
@Duijzer

Die gebruik ik af en toe wel eens maar dan doet hij het eigenlijk niet. Maar ik heb wel de indruk dat de auto warm moet gereden zijn om het geluid te maken.
 

Eltjo

Forumguru
Het geluid klinkt als iets wat resoneert, die klep b.v. in een luchtstroom of misschien toch de as van de ventilator.
Net zoals bij die kippen of de oude ventilator in mijn badkamer die ik al schoon had gemaakt en het niet hielp.
Hierbij was het geluid ook niet constant, wel irritant.

Het recirculatie knopje heeft (in de S2) 3 standen, uit, recirculatie (led links aan) en recirculatie A utomatisch (led rechts aan).
Die laatste vind ik wat vaag... automatisch gaan recirculeren als die "vieze" lucht langs een sensor trekt?
 

JeSko

Forumguru
Het is de recirculatie, heb het geluid zojuist kunnen opwekken, meermaals, met het handmatig inschakelen van de recirculatie stand. Hij deed het wel enkel met de airco aan, dus wellicht combinatie van de klep met koude lucht die voor het geluid zorgt.
 
Wel mooi dat je het euvel heb kunnen vinden. Niets is irritanter dat er "iets" is waar je je vinger maar niet op kunt leggen... maar.. nu dan de oplossing.. dat zal geen leuk grapje zijn.. want om bij die klep te komen zal het halve dashboard eruit moeten gok ik.. Die klep moet natuurlijk de complete "buis" afsluiten.. dus die zal bij beweging dan dat geluid produceren.

Is het geluid anders als je de blower harder of zachter heb staan? en is het dan ook altijd maar 1 kant op? dus van niet naar wel recirculatie. Maar dan van recirculatie terug naar gewoon niet ? Of is het geluid 2 kanten uit..
 

JeSko

Forumguru
@Disaster-Master

Ja dat vrees ik ook, daarom dat ik het laat voor wat het is, zolang het maar dat is stoort het me niet genoeg om er iets aan te doen dat zo ingrijpend is als het halve dashboard uitbouwen, mijn dochtertje zegt al dat er een olifantje in papa zen auto zit ;) .

Het geluid is wel wat luider als de ac harder werkt heb ik de indruk, maar met zekerheid durf ik dat niet zeggen. Het geluid is enkel als ik de recirculatie opzet, niet andersom. Ik zag op Briskoda ook mensen die het al jaren hebben met hun auto's en het gewoon zo laten, zolang alles blijft werken en het niet erger word is het goed voor mij. Het komt ook niet altijd voor.
 

Eltjo

Forumguru
Een mistery minder op de wereld.
Wat gebeurt als je de recirculatie inschakelt als de (bijna) ventilator uit is?

Trouwens, heb jij een zen auto? Ik dacht dat jij er juist altijd erg van opgewonden werd?
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Ach je zet de radio wat harder en je hoort al die irritante geluiden ook niet meer.
Nadeel er van is wel dat het hier een stuk stiller word daardoor.......
 
Bovenaan Onderaan