Heren,
hoe de weerstand geschakeld moet worden hangt af van het type led welke je gebruikt !!
Ervanuit gaande dat je een led gebruikt welke direkt in de stadslicht houder geplaatst kan worden (in 99% van de gevallen) dan heeft deze al een interne weerstand om de stroom door de diode te begrenzen. Je moet dus een extra last simuleren (met een extra weerstand) om de computer te laten denken dat er een 5 Watt lamp (belasting) aan hangt.
Om een extra last te maken moet je de stroom (voertuigspanning verhogen kan niet
verhogen.
Dit doe je door de weerstand "over" de lamp te monteren !! (dus tussen de + en de -) en NIET in serie !!!
Standaard leds welke je kunt kopen hebben ongeveer een vermogen van 0,24 Watt
Wat je dus nog moet doen is (5 - 0.24) 4.76 watt simuleren.
U = I * R als je deelt door R krijg je dat I = U/R
P = U * I als je hierin I vervangt door U/R krijg je dus
P = (U*U) / R nu vermenigvuldigen met R levert op:
R * P = U * U delen door P levert op:
R = (U * U) / P gaan we nu de gegevens invullen:
R = (14.4 * 14.4) / 4.76 = 43.5 Ohm
Daar deze niet te krijgen is, is een goed alternatief 39 Ohm.
(Dit is geen probleem, want dit is ongeveer de waarde die uit de berekening komt als je met 13.5 volt gaat rekenen.)
De weerstand zelf moet zelf een bepaalde warmte (vermogen) af kunnen voeren anders gaat deze kapot (verbrand).
De weerstand moet dus:
P = (U*U) / R (zie hierboven)
P = (14.4 * 14.4)/39 = 5.3 watt kunnen "dissiperen" (zoals dat officieel heet).
Omdat aangeraden wordt tot 60% van het vermogen van een weerstand te gaan kom je tot de volgende weerstand:
Per lamp heb je dus een weerstand nodig van 39 Ohm welke minimaal 10 Watt kan dissiperen.
Met vriendelijke groeten,
Charlie
Ps. natuurlijk sta ik achter mijn berekening, maar ik neem natuurlijk geen enkel risico en meld hierbij dat ik geen enkele verantwoording zal dragen voor welke schade dan ook welke (in)direct voortvloeit uit het gebruiken van mijn berekening