SkodaOctavia2013
Lid
Zojuist naar de garage geweest, en monteur gaf aan indien ik geen trekhaak erop had gehad, de schade aanzienlijk zou zijn. Nu is het natuurlijk ook nog afwachten, want zodra e.e.a. eraf gaat , dan zal er meer zichtbaar worden.
Hier ben ik eerlijk gezegd nogal verbijsterd over, en ik zie ook de logica niet zo. Als een bumperbalk niet in de weg zit (en dat is meestal) waarom zou ie dan verwijderd moeten worden? Ik een enkele uitzondering zal het misschien zo zijn dat er anders geen goede montage van de trekhaak mogelijk is, maar in de meeste gevallen zit de bumperbalk boven in de bumper achter de kunststof bumperschaal.Dat klopt niet. Als je een trekhaak monteert, verwijder je de stalen binnenbumper. Er blijft alleen een stukje plastic over, wat niet of nauwelijks krachten op kan vangen......
Zojuist naar de garage geweest, en monteur gaf aan indien ik geen trekhaak erop had gehad, de schade aanzienlijk zou zijn. Nu is het natuurlijk ook nog afwachten, want zodra e.e.a. eraf gaat , dan zal er meer zichtbaar worden.
Bij alle O2's en S2's (van andere auto's ken ik de trekhaken niet) moet je een stalen binnenbumper verwijderen om de trekhaak te kunnen monteren. De dwarsbalk van de trekhaak komt dan op precies dezelfde plek als de oude stalen binnenbumper. Waarom dat zo is weet ik niet.Hier ben ik eerlijk gezegd nogal verbijsterd over, en ik zie ook de logica niet zo. Als een bumperbalk niet in de weg zit (en dat is meestal) waarom zou ie dan verwijderd moeten worden? Ik een enkele uitzondering zal het misschien zo zijn dat er anders geen goede montage van de trekhaak mogelijk is, maar in de meeste gevallen zit de bumperbalk boven in de bumper achter de kunststof bumperschaal.
Dat klopt. Nog een toevoeging. Zonder trekhaak zit een deel van de kreukelzone in de achterkant van de auto en een deel in de binnenbumper. Met trekhaak heb je geen binnenbumper meer en overbrugt de bevestiging van de trekhaak grotendeels de interne kreukelzone.Het risico met een trekhaak zit volgens mij als volgt in elkaar: het achterste deel van de auto (zeg maar ruwweg achter de achteras) is ontworpen als kreukelzone, en vervormt en vangt op die manier de botsingsenergie op, terwijl het restant van de auto (passagierskooi) zo een minder harde klap krijgt. Een trekhaak zit vaak vast op of vlakbij de chassisbalken net achter de achteras. Dat betekent dat juist dit versterkte deel de klap krijgt te verwerken en dat de kreukelzone grotendeels buitenspel wordt gezet. Je ziet soms zelfs dat het achterste deel van de auto (de kreukelzone) in perfecte staat is, en juist voor de bevestiging van de trekhaak is de bodem opgefrommeld.