Blijft de airco altijd aanstaan?

OctaviaWest

Actief lid
Iets vreemds. Mijn airco lijkt altijd aan te staan, ook al staat hij af. Als ik hem uitzet en ik kijk in het scherm comfortverbruikers, dan staat hij er toch bij. Vandaag wilde de start/stop-functie de motor niet stilleggen omdat de draaiende motor noodzakelijk was voor de airconditioning. Maar ik had de airco op dat moment niet aanstaan, het was pokkekoud! Zou daar een steekhoudende verklaring voor zijn?

Knipsel.PNG

Hopke67

Nieuw lid
Airconditioning houdt ook in het verwarmen van de lucht. Volgens de foto wil je het 25 gr in de auto hebben en zal waarschijnlijk via een berekening de benodigde energie niet zonder draaiende motor via de accu te leveren zijn. Ook staat de stoelverwarming op 3

Noord26

Forumguru
Sinds wanneer houd airconditioning ook verwarming van lucht in? Airco is luchtvochtigheid- climate control is zowel luchtvochtigheid als temperatuur. Als je veel warmte vraagt zal de airco waarschijnlijk mee helpen om het vocht er uit te krijgen. Immers is het gemakkelijker om droge lucht te verwarmen als vochtige lucht.

VWim

Forumguru
ik krijg het al warm als ik het zie - stoelverwarming op 3 en verwarming op 25 graden! pfff... ;)
En dat zal ook gelijk het "probleem" zijn. De draaiende motor is niet zozeer voor de airco zoals wij die allemaal kennen, maar waarschijnlijk wel voor de conditioning van je interieur. De conditie is ingesteld op 25 graden en om dat te behalen/behouden moet de motor aan blijven staan. Er is immers veel vraag naar warmte van je koelsysteem.

De temperatuur terugbrengen naar een normale temperatuur zal er voor zorgen dat je motor wel uit slaat.

hemi24

Forumguru
Tja, het woord zegt alles: "Airconditioning".
Sommigen zien dit wellicht alleen als koeling, maar ook verwarmen is een vorm van conditionering!
Binnenkort zakt de buitentemperatuur wellicht nog wat verder en ook dan zal de start-stop wat minder vaak beschikbaar zijn.

AdB

Senior Member
Ik heb momenteel de airco uit staan gelet op de koudere weersomstandigheden. Maar ik begrijp nu dat het niet onverstandig is om de airco altijd aan te hebben staan bij climate-control?

hemi24

Forumguru
Automatische airco ALTIJD op "Auto"-stand zetten; het systeem bepaald aan de hand van de buitentemperatuur vanzelf om de compressor uit te schakelen bij o.a. lage buitentemperaturen...

Gieliovd

Forumguru
Tja, het woord zegt alles: "Airconditioning".
Sommigen zien dit wellicht alleen als koeling, maar ook verwarmen is een vorm van conditionering!
Binnenkort zakt de buitentemperatuur wellicht nog wat verder en ook dan zal de start-stop wat minder vaak beschikbaar zijn.
Dit dus.

Als je blok heet is en evt. stoeltjes uit, dan gaat ie wel uit hoor.

OctaviaWest

Actief lid
Ik check morgen opnieuw met de stoelverwarming uit en de verwarming op een modale 20 graden. Even zien of de airco dan nog aanstaat.

Op andere momenten was de stoelverwarming geen belemmering om de motor te laten afslaan. Het wordt dan heel even minder warm.

Atria

Actief lid
Waarom moet de airco aanstaan bij deze temperaturen? Ik gebruik deze eigenlijk nooit in de winter. Heb daardoor ook geen last van aangeslagen ramen als je de auto start. Laat alleen op langere ritten af en toe de airco even werken om het systeem "te smeren". Stand van verwarming staat wel op "auto" maar dan zonder airco.

frisok

Senior Member
De enige manier waarop ik de airco uit de lijst van comfort verbruikers kon krijgen was door op "off" te drukken. Kennelijk is enkel gebruik van de aanjager+motorwarmte al voldoende om het in de lijst te vermelden, terwijl ik er vrij zeker van ben dat de airco compressor uit staat...

OctaviaWest

Actief lid
Ook als ik de temp op 20 graden zet en met de stoelverwarming uit, blijft de airconditioning in het scherm van de comfortgebruikers staan. Vreemd. Ik zal het eens vragen in de garage...

VWim

Forumguru
Druk de complete klimaatregeling (vertaling engels: climatecontrol/airconditioning) eens uit. Dan zal het wel weg zijn.

Atria

Actief lid
Volgens mij beslist de computer of de airco iets doet op de auto stand.
Als het a/c lampje niet brand, wordt wel de temperatuur en aanjagersnelheid ed. volledig automatisch geregeld, maar niet de aan of uitschakeling van de airco. Doe je dit in de zomer bij een buitentemp van 35 graden, dan werkt dit niet natuurlijk, dan wordt het zonder airco te warm. Bij de huidige temperaturen werkt dit prima.

Gieliovd

Forumguru
Punt is alleen dat je dan een comfortsysteem buiten werking stelt. Er zit een vochtsensor in de auto welke het vochtgehalte in de cabine meet en daarop de ontvochtiging ook aanstuurt, middels je airco compressor.

Althans, dat is mijn conclusie.

Bij mij gaat hij op de auto stand en verder ziet hij het maar. Ik merk er toch niets van.

Dat was bij mijn Clio wel anders. Daar hakte het er flink in als de airco aan stond.

Bovenaan Onderaan