Blinderen ramen

Dag allemaal,

Ik ben mijn fabia hatchback een beetje aan het stylen. en ben dus begonnen met mijn ramen te blinderen. en voor de gene die ook dit soort ideeen hadden dacht ik open eens een topic.

[video=youtube;M7UOQq3h2s8]http://www.youtube.com/watch?v=M7UOQq3h2s8[/video]

na aanleiding van dit filmpje dacht ik mwa dat kan ik ook wel. En zo ben ik als vele andere erg optimistisch naar heuts gegaan en een rolletje gehaald a € 15,-. Na goed schoonmaken van het raam kon het feest beginnen.

Al snel kwam ik erachter dat het geen makkelijk klusje was. Na het verwijderen van de beschermfolie frotte het geheel helemaal samen en had ik er al kreukels inzitten. Maar omdat ik toch een heel rolletje had ben ik rustig verder gegaan met het kleine raam. Dit ging opzich redelijk. De kunst zit er gewoon in dat je erg rustig moet blijven en de instructies van het filmpje moet volgen.

nog even wat tips als je het zelf wil doen:
  • Als je de mogelijkheid hebt zet dan je auto binnen neer. Want af en toe heb je buiten een erg rotte windvlaag;) (ervaring).
  • Doe het bij voorkeur met twee man één de folie en de ander eronder nog even goed natmaken.
  • Maak de ruit heeeeel goed schoon en het liefst zoals die kerel het in het filmpje dat doet. want ieder vuiltje zorgt voor een luchtbelletje.
  • begin bovenaan bij het raam, als dit goed is kun je vanuit boven rustig naar onder werken. ieder stukje vanuit het midden naar buiten werken. helemaal onderaan haal je zoveel mogelijk kreukels eruit door met het kammetje te strijken.
  • voor de laatste kreukels pak een verffohn en strijk er met een kammetje over. (let op dat het niet te heet wordt anders smelt folie of je raamrubber:eek: oeps..)
  • laat de folie 4 dagen op je raam zitten voor dat je de ramen opent. Zo heeft de folie de tijd om zich te hechten aan de ruit.
en na 2 rollen verprutsen kun je met 1 rol uit eindelijk dit bereiken.

2012-05-04 17.30.48 (Small).jpg 2012-05-04 18.03.20 (Small).jpg

Mocht je nog vragen hebben stuur een PM of laat een bericht achter.

Ridley

Forumguru
Netjes gedaan, ik heb het vroeger ook wel eens geprobeerd. Maar geduld en handig zijn niet mijn beste kanten, vandaar de sunset af fabriek :smirk:.

Soms moet je de moet niet opgeven;). Had sunset al vaker gezien is ook wel tof. En als je het zelf niet kunt is het mogelijk om het laten doen. Ik had al een offerte aangevraagd kwam neer op €265,-. Maar heuts en veel geduld is iets goedkoper. :D

Cordoba

Forumguru
Bij mijn F1 combi heb ik de achterste zijramen gedaan (die de hatchback dus niet heeft) en het driehoeksraampje van het achterportier. Het beweegbare raam heb ik met opzet niet gedaan, omdat ik bang was, dat het na verloop van tijd met het openen/sluiten van het raam zou beschadigen of losraken.

Ziet er echt heel strtak uit.

Ik wil eerdaags ook mijn achterruit en achterzijruiten gaan blinderen.
bij mijn vorige saxo alleen de klapraampjes gedaan dit was vrij makkelijk tedoen.

Heb je nog enkele tips voor het blinderen van de achterruit omdat deze toch hetlastigste is.

en welk merk folie heb jij gebruikt?

turboturbo

Forumguru
Heel netjes. Ik had het er toevallig vanmiddag nog met de mrs. over. De kleine zit achterin flink te knipperen tegen het zonlicht. Nu kan ik natuurlijk van die zuignap netjes opplakken die er niet uitzien en voortdurend er af vallen. Dus dacht ik ook aan privacy shades (alleen de achter ramen)
Ga binnenkort ook eens van dat spul halen. Ervaring zat, met inmiddels m'n 4e setje bescherm folie op m'n iPhone(s) zelf geplakt te hebben. Is vast hetzelfde principe... :rolleyes:

Fabia86

Actief lid
Jammer dat er altijd een lichte rand om het achterraam komt als de folie droog is. Komt door die stipjes aan de randen.

Ziet er echt heel strtak uit.

Ik wil eerdaags ook mijn achterruit en achterzijruiten gaan blinderen.
bij mijn vorige saxo alleen de klapraampjes gedaan dit was vrij makkelijk tedoen.

Heb je nog enkele tips voor het blinderen van de achterruit omdat deze toch hetlastigste is.

en welk merk folie heb jij gebruikt?

Ja de achterruit is best lastig raam loopt namelijk op verschillende manieren bol waardoor je folie snel gaat rimpelen. Hieronder een filmpje hoe ik dit ook heb aangepakt. Je begint net als de zijruiten maar de bolling probeer je ook in je folie te krijgen. Dit doe je door met een verffohn de folie te verwarmen. Begin vanuit het midden en werk naar buiten. Als hij er erg mooi strak op zit ga je de folie aan de binnenkant plaatsen.

Op de foto zie je het niet goed maar bij mijn achterruit zijn ook nog enkele rimpels zichtbaar. Als ik deze week nog tijd heb probeer ik die er nog uit te halen. Mocht dit niet lukken opnieuw te doen. Misschien dat ik dan nog wat ontdekkingen doe maar dat laat ik dan nog wel even horen.

Ik heb zelf gewoon de standaard heuts folie gebruikt merk weet ik zo even niet. durf ook niet te zeggen wat daar de verschillen in zijn.
Auto Film Shrinking Technique - The Soap Method - YouTube

Ziet er geweldig uit. Heb je je achterlichten ook getint? Ze lijken één tintje donkerder te zijn. :)

Ja ik heb inderdaad bij heuts ook een spuitbusje zwart smoke gekocht. Had dit bij Erik (darkprojectx) gezien en vond het wel tof. Ik heb alleen het heldere (zilvere) gedeelte afgeplakt zodat alleen het rode gedeelte wat donkerder wordt. Op deze wijze lijkt het redelijk standaard maar oogt het net iets anders dan normaal:D.

Heel netjes. Ik had het er toevallig vanmiddag nog met de mrs. over. De kleine zit achterin flink te knipperen tegen het zonlicht. Nu kan ik natuurlijk van die zuignap netjes opplakken die er niet uitzien en voortdurend er af vallen. Dus dacht ik ook aan privacy shades (alleen de achter ramen)
Ga binnenkort ook eens van dat spul halen. Ervaring zat, met inmiddels m'n 4e setje bescherm folie op m'n iPhone(s) zelf geplakt te hebben. Is vast hetzelfde principe... :rolleyes:

ja bijna:grin: maar toch heel anders:cool:

wel leuk al jullie reacties;) dank hiervoor. Zo wordt het leuk om iets op het forum te doen. Aangezien dit mijn eerste keer op een forum is:eek:.

joergarms

Senior Member
Ziet er netjes uit, achterlichten zijn ook geslaagd. Ik heb het toen laten doen bij mijn combi, bedrijfje in Ede, kostte toen geloof ik 245 euro, maar ik heb echt niet het geduld om zoiets te doen, dus bij mij was de keuze eenvoudig.

Leuk om te zien ! Ooit heb ik iemand gesproken die dit vaker heeft gedaan en hij vertelde me toen al dat je bij het aanbrengen veel water moest gebruiken. Dat droogde toch wel weer op. Alleen ben ik wat bang voor alle electronica/speakers die in de deur zitten...

En je achterlichten, mooi gedaan ! Heb je daar ook iets meer close-up van ?

Ja klopt ma ik heb achter niets elektronisch zitte. Dus dat was voor mij geen probleem.

Heb mijn achterruit nogmaals opnieuw gedaan maar het is niet geslaagd. Het is het zelfde gebleven als het niet erger is. Je wordt er behoorlijk geirriteerd van :eek:. Als ik ooooit nog zin heb gaat hij nogmaals eraf haha. Misschien wordt mijn doorzettingsvermogen beloond:D.

Hier close upje van mn achterlichten:
IMG_6553 (Medium).JPG

Bovenaan Onderaan