@jeanke9230 Wel vreemd. Het gaat om een Nederlandse auto? Wat ik van Smartlink zie (bij mijn Octavia uit 2015 en een Golf uit 2016 van een collega) en gelezen heb op dit forum (m.n. bij de Rapid) is dat er bij de Bolero/Amundsen (bij de VW Discover Media) naast de Skoda Connect-functies in het menu ook een menupunt Smartlink is. Bij deze auto’s was in de Amundsen (een Bolero met navi) steeds wel het menupunt Smartlink aanwezig, dat dus echter vrijgegegeven moest worden. Als jij via de menu-toets naar Smartlink probeert te komen, als hieronder, dan lukt dat dus niet?
Als dat zo is, dan is er dus iets veranderd aan de Bolero/Amundsen, ten opzichte van de auto’s waarover we tot nu toe hebben gediscussieerd. Dat kan, maar ik heb het nog niet eerder gezien.
In de Nederlandse Fabia-folder kom ik de Bolero overigens niet meer tegen. Je hebt de radio’s Blues en Swing (die alleen Apple Connectivity heeft, dus bediening van de muziek op de iPhone/iPod) en de navigatie Amundsen. De folder (
https://forms.skoda.nl/~/media/Forms/Skoda/Downloads/Prijslijsten/Fabia/Prijslijst/Prijslijst SKODA Fabia per 1 januari 2018.ashx) vermeldt bij Smartlink: “Voor een naadloze verbinding tussen uw Skoda en uw smartphone via MirrorLinkTM-, Apple CarPlay- en Android Auto-interfaces. Alleen voor MIB2 Standard Nav of Plus.” Die laatste toevoeging lijkt aan te geven dat Smartlink activeren alleen nog maar mogelijk zou zijn op de Amundsen (MIB2 Standard Nav) of de Columbus (Plus) die overigens in Nederland niet leverbaar lijkt. Niet erg duidelijk dus......
Is overigens zeker dat het bij de bestelling fout gegaan is en niet in de fabriek?
@Cordoba Je eerste opmerking klinkt logisch. Ik heb de activering van Smartlink en voice control bij mij al eens beschreven: laptop eraan, contact met de fabriek, gekochte codes inbrengen, systeem gaat naar Tsjechisch en weer naar terug en de activering is compleet.
Andere dan standaard hardware kan alleen via een geautoriseerde persoon worden aangemeld bij de fabriek, die dan de auto (de ECU zoals jij denkt) op de hoogte brengt van de nieuwe hardware. Ik kan mij voorstellen dat de auto niet constant checkt welke hardware nog aanwezig is en welke is uitgebouwd. Als deze check dan wel plaatsvind en niet-oorspronkelijke hardware wordt aangetroffen wordt deze, nadat hij dus wel even gewerkt heeft, uitgeschakeld. Daarvoor zou dan zou geen verbinding met de fabriek nodig zijn. En zeker niet via het systeem voor noodoproepen, dat dan (heimelijk) ook gebruikt zou kunnen worden om je in de gaten te houden. Dat gaat mij wat ver.
Mogelijk loopt dit via Skoda Connect, maar die moet je zelf activeren, dus die zou dan ook heimelijk contact zoeken met de fabriek. Ook dat zou erg ver gaan....