Blunder bij bestelling

jeanke9230

Nieuw lid
Dank jullie wel heren voor de reacties. Deze zal ik zeker een paar keer moeten herlezen om alles te laten bezinken. Dat ligt aan mij, niet aan jullie:pardon:

De auto is via email vanuit het buitenland besteld. De wagen is een Belgische wagen. Deze is besteld in januari 2018.

Er werd een bestelbon opgemaakt waarna er een tweede bestelbon is opgemaakt met de wijziging/ toevoeging voicecontrol en Smartlink.

Verkoper geeft toe de bestelling juist te hebben geschreven op de bestelbon maar vergeten is de veranderingen door te geven aan het bestel bureau. Hij geeft dus 100% toe dat de schuld bij hem ligt.

Wie de schuld heeft maakt mij niet uit. Ik heb de Smartlink specifiek besteld, staat op een ondertekende bestelbon en getekend door beide partijen.

e auto niet in ontvangst nemen was geen optie. Ik heb de auto nu nodig en heeft opties die specifiek zijn genomen wegens lichamelijke redenen.

Verkoper heeft vrijdag de fout gezien. Hij heeft onmiddellijk actie ondernomen en heeft geprobeerd de achteraf te kopen software te installeren. Echter is in heel de radio geen Smartlink symbool te vinden. Ik zelf zie ook niks in de menus.

Het probleem zal zijn als er echt niks aan te doen is. Aftermarked is geen optie wegens geen passend dubbel din inbouw kader?

De garage denkt actief mee maar als het niet kan, wat dan?

Canon-Eye

Forumguru
Als het uiteindelijk allemaal toch niet kan, dan blijft er weinig anders over dan:
  1. de dealer betaalt om te beginnen de meerkosten voor de niet-geleverde extra's terug;
  2. je laat een alternatieve telefoonverbinding installeren (ik zeg: Parrot carkit...) zodat je in elk geval kunt bellen en gebeld worden - en het zou de dealer sieren als hij dat gratis levert en inbouwt als pleister op de wonde vanwege het ongemak.
Noot: ik dacht in 2011 er goed aan te doen om de affabriek Bluetoothmodule te bestellen. Na een aantal maanden narigheid heb ik die eruit laten slopen en een Parrot laten installeren die wél werkt zoals ik het wil...

jeanke9230

Nieuw lid
Ik heb wel degelijk Bluetooth dus bellen en muziek is geen probleem.

Ik ben zelf ook wat aan het rond snuisteren en hoe meer ik lees hoe meer ik denk dat de 'module' waar de verkoper het over heeft de radio zelf is...

Ik weet dat hij een blad met 'module' code's voor zijn neus had die begonnen met 5q enz.

Mijn toestel is een 5q0035819c.

Cordoba

Forumguru
Onderdeelnummers beginnend met 5q zijn volgens mij 'algemene' onderdelen die in meerdere modellen voorkomen. Onderdelen/accessoires die specifiek voor een Fabia III zijn beginnen normaal met '6V'.

Ik gok dat de 4 cijfers in je forumnaam staan voor je postcode, dat betekent dus dat eventueel Nederlandse adressen een aardig stukje rijden zijn. Wat voice control betreft: ik heb sinds een paar dagen ook een Fabia III, en kwam ergens in het menu van de Swing ook iets van 'voice control' tegen.

Cordoba

Forumguru
Als je er met de dealer niet uitkomt, kun je anders contact opnemen met @Antera in Breda. Mogelijk dat hij meer kan dan de dealer en dat ie beter op de hoogte is.

Rallye

Forumguru
@jeanke9230
1) Ik blijf een. Beetje hangen, ik weet het, maar dat ontbrekende menupunt blijf ik een probleem vinden, zie ook de beschrijving hier https://www.skodaforum.nl/forum/i/skoda-fabia-iii-smartlink-activatie.32449/, die overeenkomt met de mijne. Weet je zeker dat je een Bolero hebt en geen Swing?
2) Als vervangen van bepaalde modules de oplossing zou zijn, is dan bekend welke modules dat zouden zijn? Zou je dat dan hier kunnen posten?
3) Wat wilde je precies met Smartlink? Een Android-toepassing (Mirrorlink of Android Auto) of Apple CarPlay? Mocht het je om een Android-toepassing gaan, dan zou je (in overleg met de dealer) ook de radio kunnen laten vervangen door een Android-radio (als hier, hoewel dat nog niet heel soepeltjes lijkt te lopen: https://www.skodaforum.nl/forum/i/fakra-kabels-kleur.35784/#post-763718). Gaat het je, meer algemeen, om de navigatiefuntie, dan zou je ook een after market navi (als deze, mits mogelijk: https://www.pioneer-store.nl/pioneer-avic-f260vag) aan je Bolero kunnen hangen. Dan heb je wel kosten voor nieuwe kaarten elk jaar, dus daar zou een vergoeding voor moeten komen.

Edit: gezien je beschrijving van het bestelproces: het lijkt te gaan om parallelimport. Zou het kunnen dat je auto niet de West-Europese specs (maar Oost-Europese) heeft? Dat was bij de Rapid namelijk ook het probleem. Die auto was als je Smartlink niet expliciet af-fabriek liet aanzetten, wegens verkeerde modules ook niet meer te voorzien van Smartlink.

Laatst bewerkt:

jeanke9230

Nieuw lid
Auto gewoon bij de showroom volgas naar binnen rijden Haha :)

Laten we eerst kijken om het netjes op te lossen;)

Als je er met de dealer niet uitkomt, kun je anders contact opnemen met @Antera in Breda. Mogelijk dat hij meer kan dan de dealer en dat ie beter op de hoogte is.

Dank je wel, ik hou het in mijn achterhoofd.

@jeanke9230
1) Ik blijf een. Beetje hangen, ik weet het, maar dat ontbrekende menupunt blijf ik een probleem vinden, zie ook de beschrijving hier https://www.skodaforum.nl/forum/i/skoda-fabia-iii-smartlink-activatie.32449/, die overeenkomt met de mijne. Weet je zeker dat je een Bolero hebt en geen Swing?
2) Als vervangen van bepaalde modules de oplossing zou zijn, is dan bekend welke modules dat zouden zijn? Zou je dat dan hier kunnen posten?
3) Wat wilde je precies met Smartlink? Een Android-toepassing (Mirrorlink of Android Auto) of Apple CarPlay? Mocht het je om een Android-toepassing gaan, dan zou je (in overleg met de dealer) ook de radio kunnen laten vervangen door een Android-radio (als hier, hoewel dat nog niet heel soepeltjes lijkt te lopen: https://www.skodaforum.nl/forum/i/fakra-kabels-kleur.35784/#post-763718). Gaat het je, meer algemeen, om de navigatiefuntie, dan zou je ook een after market navi (als deze, mits mogelijk: https://www.pioneer-store.nl/pioneer-avic-f260vag) aan je Bolero kunnen hangen. Dan heb je wel kosten voor nieuwe kaarten elk jaar, dus daar zou een vergoeding voor moeten komen.

Edit: gezien je beschrijving van het bestelproces: het lijkt te gaan om parallelimport. Zou het kunnen dat je auto niet de West-Europese specs (maar Oost-Europese) heeft? Dat was bij de Rapid namelijk ook het probleem. Die auto was als je Smartlink niet expliciet af-fabriek liet aanzetten, wegens verkeerde modules ook niet meer te voorzien van Smartlink.

Je valt zeker niet in herhaling hoor, ik vind het fijn dat jullie meedenken.

1. Zeker weet ik het niet, maar ik heb het grote scherm zitten, de 'surround en de virtuele subwoofer' dus ik ga er van uit van wel.

2. Uiteraard post ik de oplossing als die er komt. Daar is een forum voor, om kennis te delen. Op dit moment weet ik niet over welke modules het gaat.

3. De Android toepassing. De navi is leuk maar ik heb een Draagbare navigatie. De bedoeling was wel het dashboard vrij te houden en geen extra kabels te hebben.

Het gaat vooral om te kunnen antwoorden met stem op app berichten of sms, Spotify en dat soort dingen.

Indin de oplossing zo simpel was zou het mooi zijn. Maar er zijn geen kaders op de markt voor after marked radio's te monteren in de Fabia III?

Vrienden van me hebben een car audio zaak. Die hebben een Pioneer toestel liggen voor de Octavia die ook alle functies overneemt. Maar ik vrees dat dit niet in het dashboard van de Fabia past.

Cordoba

Forumguru
Ik vrees dat je een ander probleem hebt met een aftermarket apparaat in een verse Fabia 3: heel veel functies/instellingen zitten verstopt in de OEM 'radio', bijvoorbeeld het dimmen van je instrumentenpaneel is geregeld via dat display, maar ook zaken als wil je bij ontgrendelen van de auto, alleen het bestuurdersportier, beide deuren aan bestuurderszijde, of alle portieren ontgrendelen, en zo zijn er legio zaken die je via dat display kunt instellen. Een aantal zul je éénmalig instellen, maar veel zaken moet je misschien ook even zoeken wat je prettig vind, en dan is het lastig als je alleen via VCDS/VCP zaken anders kunt instellen.

Antera

Donateur
Dank jullie wel heren voor de reacties. Deze zal ik zeker een paar keer moeten herlezen om alles te laten bezinken. Dat ligt aan mij, niet aan jullie:pardon:

De auto is via email vanuit het buitenland besteld. De wagen is een Belgisch.............

Nadeel is nu dat de sleutels hebt aangenomen een weg terug is er nu niet meer. Klinkt rot maar is wel zo. Om smartlink te kunnen gaan laten werken incl de rest zal er wel het nodig aan aangepast moeten worden software matig als zowel hardware matig welke delen ben ik online nog nergens tegen gekomen. De kans dat de garage dit alsnog voor elkaar gaat krijgen zal zeer klein zijn. PON gaat dit zo ie zo niet ondersteunen.

Let ook op dat after market radio's tegenwoordig wel ver gaan en dit zeker een optie is misschien

jeanke9230

Nieuw lid
Zo. Even een update, het is dus inderdaad niet mogelijk... Ik heb me er bij neergelegd.

Heeft dan toch blijkbaar te maken met modules en een P nummer?

Nu ben ik in gesprek met de garage welke tegemoedkoming ze me gaan geven voor het missen van de voicecontrol, de Smartlink en de meer prijs voor de aanschaf van de Bolero in plaats van de standaard radio.

Best teleurgesteld. Ze hebben wel hun best gedaan, ik heb het gezien.

Cordoba

Forumguru
Zo. Even een update, het is dus inderdaad niet mogelijk... Ik heb me er bij neergelegd.

Heeft dan toch blijkbaar te maken met modules en een P nummer?

Nu ben ik in gesprek met de garage welke tegemoedkoming ze me gaan geven voor het missen van de voicecontrol, de Smartlink en de meer prijs voor de aanschaf van de Bolero in plaats van de standaard radio.

Best teleurgesteld. Ze hebben wel hun best gedaan, ik heb het gezien.

Andere optie is om de koop ongedaan te maken wegens verborgen gebreken (dit is niet iets wat je direct bij het instappen ziet als leek). Overigens lijken er ook verschillen te zitten tussen Belgie en Nederland, in Nederland is een Bolero volgens mij niet (meer) leverbaar in de Fabia, maar wel de Swing

Rallye

Forumguru
@Cordoba Ik vraag me af of verborgen gebrek de juridische lading dekt, maar begrijp wat je bedoelt. Dan moet dat wel een serieus gebrek zijn. Ik vraag me af of dit daar bij een rechter onder zou vallen........

@jeanke9230 Wat is de tegemoetkoming geworden?

Cordoba

Forumguru
@Rallye Een serieus gebrek kan ook afhankelijk zijn van de gebruiker, iemand met een rijbewijs voor alleen een automaat, of met een handicap heeft een onbruikbare auto als er een handbank in plaats van een automaat/dsg wordt geleverd, voor anderen is dat absoluut geen probleem. De TS heeft aangegeven dat hij bij de bestelling het belang van deze optie voor hem heeft benadrukt, als de auto dan zonder die speciaal genoemde optie wordt geleverd....

De tijd dat je in 10 minuten even alle mogelijkheden en onmogelijkheden van een auto controleert, ligt echt wel achter ons, zeker als het niet je dagelijkse werk is.

Rallye

Forumguru
Klopt. Maar een rechter zal ook een belangenafweging maken (redelijkheid en billijkheid) en daarin meewegen dat de hoofdfunctie van de auto het gewoon doet. Aan de andere kant kan de dealer ook bijdragen aan een oplossing in de eerder door mij aangegeven sfeer.

0ri0n88

Forumguru
Koop ongedaan in geval van het missen van deze opties zal zeker niet gebeuren. Wel zal er een goede oplossing moeten komen als in compensatie van geld terug van de opties of een betere gelijkende oplossing aanbieden en dit kosteloos installeren.

Bovenaan Onderaan