BMW M2 (G87)

sitechris

Donateur
Waar te beginnen? Ik was helemaal niet op zoek naar een nieuwe auto eigenlijk, maar dat heb ik mijzelf de afgelopen jaren wel vaker horen zeggen. Of dat ik superblij ben met de auto die ik nu heb. Ook nu is dat weer het geval. De BMW M135i xDrive voldoet aan al mijn verwachtingen en ik heb er nog geen seconde spijt van gehad, terwijl ik daarvoor toch een m340i reed. Het is een onderschatte auto die in mijn optiek niets onderdoet voor andere 4wd hothatches. Niet de meest spannende maar wel een heerlijke allrounder.

Ik was dus ook niet op zoek, maar als autogek houd ik de markt en de leuke modellen altijd in de gaten. Noem het een hobby of een verslaving of beide, zo'n beetje alle autoverkoop websites blijf ik scannen. En dan valt je oog wel eens op iets leuks. Wat zorgt voor een kriebel. Is het niet eens tijd voor iets speciaals? Want leuke benzineauto's sterven uit en/of worden zo langzamerhand onbetaalbaar. Ieder jaar komt er weer een sloot BPM bij. Dan wordt het rijden van een sportauto echt onbetaalbaar. Maar ook mijn leeftijd (bijna 50, midlifecrisisje entering haha) en hoe de wereld er over 5 of 10 jaar uitziet (oorlog, steeds meer regels, wokisme, klimaathysterie etc) speelt ook een rol. Ik kreeg een beetje het gevoel van nu of nooit.

Alleen had ik wel de uitdaging dat ik niet teveel wil afschrijven op mijn auto's. Dat is natuurlijk al het geval want ik wissel vaak binnen een jaar of 1,5 jaar mijn auto in. En dat is ongunstig. Aan de andere kant op mijn eerdere BMW 3-series viel dit relatief gezien best mee. Maar op de M135i zou dat zomaar anders kunnen zijn. Dus ook ik stel ergens nog wel mijn grenzen.

Als ik naar mijn wensenlijstje kijk, dan had ik vier opties. Een Porsche Cayman (718), Alpine A110 GT, Volkswagen golf 8.5 R en de BMW M2. En het kan nooit kwaad om je auto gewoon eens ergens aan te bieden. Wie weet wat de gek ervoor geeft. En dat er wat mogelijk is, bleek bij Alpine. Want ik kreeg een meer dan serieus bod op een nieuwe voorraadauto. Echter twee nadelen Het was niet de 300 PK versie en deze auto had niet de comfortstoelen. En daar ga ik me aan ergeren. Ik heb ook gekeken naar een nieuwe Volkswagen Golf R. Ik heb een enorm zwak voor die auto's. Alleen kwam de inruil niet in de buurt. Zeker op een nieuwe auto verwacht ik meer korting. Prima, niets aan de hand want ik ben nog superblij met mijn BMW-tje dus die nieuwe auto komt wel weer een keer. En de Caymans en M2’s waren of boven het budget of in het geval van de Porsche vaak al te oud of met een te hoge kilometerstand. Dus weer rustig achterover leunen en we zien wel. Maar wel bereid om tot actie over te gaan als er een kans zich voordoet.

En die kwam er. Want deze blauwe BMW M2 stond al heel lang te koop bij de BMW dealer in Nijmegen. Twee jaar garantie, een zeer lage kilometerstand (17k) en de juiste kleur en opties. Heel langzaam zakte de prijs en kwam deze in de buurt bij mijn budget. Alhoewel, als ik eerlijk ben nog wel iets erover maar een beetje autoliefhebber kent het fenomeen van de budgetverdubbelaar wel. Dan maar een keertje minder op vakantie. Dus toch even contact gezocht met mijn eigen dealer in Venlo (dealers in zuiden werken vaak samen) en een offerte laten opstellen. En wat blijkt, dat kwam best in de buurt van mijn eigen plaatje. Dus na wat gepingpong op en neer kwamen we eruit en had ik een heel goed inruilvoorstel liggen.

Dus heb ik de auto naar Venlo laten komen voor een proefrit. Wel een heel praktisch probleem, mijn pols zit nog in het gips. Dus zelf rijden zit er even niet in en ik had geen zin om te wachten. Gelukkig vond ik iemand die voor mij de proefrit even wilde doen met mij ernaast natuurlijk. En ik was na de eerste 400 meter al verkocht. Of eigenlijk eerder al toen ik de auto voor het eerst IRL zag. Het is een extreem polariserende auto, love or hate en niets ertussen in. Zoals veel BMW 's moet ik altijd even wennen aan het ontwerp want dit is echt wel heel erg ‘over the top’. Zeker met deze kleur en velgen. But i love it! Ik vind het echt een fantastische auto en zit echt in de kwijlfase. Maar ik kan me goed voorstellen dat mensen deze auto ook afschuwelijk vinden. Wat prima is. Maar ook in die eerste meters was ik direct al verkocht. Alleen al het starten was genoeg en toen we het eerste verkeersdrempeltje pakten was het comfortvinkje ook meteen gezet. In meerdere reviews las ik dat de auto echt wel stug is, maar dat heb ik in deze proefrit niet gemerkt. Met de dempers in comfort kom ik niets tekort en de comfortstoelen zitten geweldig.

Het blijft lastig als je zelf niet kunt sturen en op basis van een passagiersritje een auto gaat kopen. Alleen neem ik dat risico wel op de koop toe. Want de S58 (460pk/550nm) heeft een prachtige soundtrack en is echt bloedsnel. Wat een stappen zet deze auto. De ZF-8 schakelt ook heel erg goed. Het is wel even zoeken naar alle settings want wat is er veel mogelijk. Dat zoek ik wel uit als ik de auto eenmaal heb en voor het eerst zelf kan rijden. Voor de rest was de staat van de auto perfect, ook de remmen maakte geen gekke bijgeluiden en/of trillingen (ook vanaf hogere snelheid). Op twee kleine puntjes op de lak en op een velg na was de auto in perfecte staat. Uiteraard worden deze puntjes nog verholpen en ook worden de achterbanden kosteloos vervangen. Deze zaten onder de grens Van BMW Premium Selection. Scheelt weer iets .

Dus heb ik het spaarvarkentje weer kapotgeslagen en de laatste muntjes eruit geschraapt. Kost wat maar dan heb je ook echt wel iets megabruuts op de oprit staan. De overstap naar een elektrische auto stellen we nog even uit ;). Leuk feitje: dit is de laatste volledig benzinegestookte BMW M. Dus ik ga vriendjes worden met de ARAL benzineboer hier net over de grens. Wanneer krijg ik hem? Hopelijk midden januari mits mijn handje wel uit het gips is. Die staat op 31 december gepland en ik heb er wel vertrouwen in dat het gips eraf mag.

Last but not least nog een paar foto’s van advertentie dealer en een filmpje van AutoTopNL met exact deze auto.

36406553-1.webp


36406553-2.webp


36406553-3.webp


36406553-6.webp


36406553-7.webp


36406553-8.webp


36406553-11.webp


36406553-12.webp


36406553-15.webp


36406553-35.webp


[YouTube]
 

JeSko

Forumguru
Mega geil! Ik vind deze nog knapper dikker bruter dan zijn voorganger, heb zo eentje een poos geleden proberen volgen op een oprit autosnelweg, dan kom je heel wat tekort met je Skoda'tje plots :D
 

leon-cupra

Forumguru
Nogmaals dikke proficiat met dit beest. IRL zal het kleurtje er wss wel iets beter uitkomen dan op foto. Kleurtje dat moeilijk op foto te zetten is maar wel een gedurfde kleurkeuze. :thumbsup:
Hier beetje verder bij ons staat, een M240i, een zwarte. In het begin was het ook zo van 'mwoaaahhh' maar de eigenaar heeft een paar aanpassingen gedaan en na het design wat gewoon te zijn is het toch wel een dikke vette 'waaww'. Net zoals met de M2. Is iets wat BMW zo goed kan. Modellen in de markt zetten die in het begin iedereen lelijk vindt, maar na een tijd is het gewoon de maatstaf geworden.

Een Porsche Cayman (718), Alpine A110 GT, Volkswagen golf 8.5 R en de BMW M2.
Mooi lijstje. Spijtig dat elke wagen uit dit rijtje wel een belangrijk nadeel heeft. 718, machtige balans/wegligging, maar als liefhebber dan de 4 cilinder (ok, klinkt niet slecht, geluid komt vanachter je rug, unieke ervaring). Maar toch, laat de 6 cilinder erin zitten in de basisversie en dit is gewoon een no-brainer wagen. Alpine niet echt ervaring mee, maar hoor ook enorm goede ervaringen mee betreft rijden. Persoonlijk vind ik het een net-niet wagen. De Golf R .. vind dit een beetje een vreemde eend in het rijtje. In de aller verte kan deze niet tippen aan de andere 3. Een de M2. 6 cilinder (maar gaat tegenwoordig ook al over de boxen, te hard geisoleerd, ook al een resem filters , ...) maar het speelse van een M is ook met iedere generatie wat minder. @sitechris wat vind je ervan tov de vorige generatie M2?

En heel jouw inleiding had je eigenlijk kunnen beperken tot 1 zin : 'ik wil iets anders'. Lees heel veel bullsh*t argumenten om jezelf wijs te maken dat het een verstandige beslissing was ... we kennen dat:maakmegek::maakmegek::maakmegek:;)
Maar soit ... heel veel plezier binnenkort met deze M-bolide. Laat de reviews en filmpjes maar binnenkort komen. :yeah:
 

leon-cupra

Forumguru
een gat in jouw driveaholic-cultuur :banghead:;)
Wat ik van eigenaars hoor die beide generaties hebben gereden. De nieuwe M2 is zoveel beter, maar ook een stuk minder speels geworden.
 

leon-cupra

Forumguru
is er een whish-list van bepaalde mods? Andere uitlaat met wat filters-delete ;)
spijtig dat in BE het allemaal zo streng gereglementeerd is anders zou ik mijn spaarvarken ook wel eens stuk slaan op een uitlaat voor de M3.
 

Herperduin

Forumguru
Maar ik kan me goed voorstellen dat mensen deze auto ook afschuwelijk vinden. Wat prima is
Totaal geen verstand van BMW’s en toen ik het las had ik foto’s nog niet gezien maar vreesde iets anders dan deze, naar mijn mening, ingetogen en in bijzondere kleur BMW. Ik vrees dat ik tot de mensen behoor die dit wel kan gaan waarderen. Vooral het interieur vind ik wel mooi. Kan me voorstellen dat je hier ontzettend veel plezier mee gaat beleven. Hoop dat je snel herstelt en je gips verdwijnt en kan gaan genieten van het “beest”!
 

SuperBeeb

Forumguru
Gefeliciteerd! Gelukkig ben je tot inkeer gekomen, er hoort een 6-pitter in een sportieve BMW. ;)
Hier in de buurt staat ook zo'n babyblauwe, vind de foto's qua kleur best realistisch.
Volgend jaar een M-eeting met @leon-cupra ?
 

sitechris

Donateur
Haha jazeker. Ben wel benieuwd naar verschillen met M3 Touring. Ook op Dragy. Ik lees online vaak dat een standaard M2 al vaak richting 500 pk gaat op dyno ipv fabrieksopgave (460).
 

Kanerr

Forumguru
Ja ik moet toegeven dat de M2 bij mij niet echt in de smaak viel toen die uit kwam maar nu vind ik hem errug gaaf!
Heb driftcursusje gehad met de 218 en dat was al veel pret :) Leuk chassis!
 
Bovenaan Onderaan