sitechris
Donateur
Waar te beginnen? Ik was helemaal niet op zoek naar een nieuwe auto eigenlijk, maar dat heb ik mijzelf de afgelopen jaren wel vaker horen zeggen. Of dat ik superblij ben met de auto die ik nu heb. Ook nu is dat weer het geval. De BMW M135i xDrive voldoet aan al mijn verwachtingen en ik heb er nog geen seconde spijt van gehad, terwijl ik daarvoor toch een m340i reed. Het is een onderschatte auto die in mijn optiek niets onderdoet voor andere 4wd hothatches. Niet de meest spannende maar wel een heerlijke allrounder.
Ik was dus ook niet op zoek, maar als autogek houd ik de markt en de leuke modellen altijd in de gaten. Noem het een hobby of een verslaving of beide, zo'n beetje alle autoverkoop websites blijf ik scannen. En dan valt je oog wel eens op iets leuks. Wat zorgt voor een kriebel. Is het niet eens tijd voor iets speciaals? Want leuke benzineauto's sterven uit en/of worden zo langzamerhand onbetaalbaar. Ieder jaar komt er weer een sloot BPM bij. Dan wordt het rijden van een sportauto echt onbetaalbaar. Maar ook mijn leeftijd (bijna 50, midlifecrisisje entering haha) en hoe de wereld er over 5 of 10 jaar uitziet (oorlog, steeds meer regels, wokisme, klimaathysterie etc) speelt ook een rol. Ik kreeg een beetje het gevoel van nu of nooit.
Alleen had ik wel de uitdaging dat ik niet teveel wil afschrijven op mijn auto's. Dat is natuurlijk al het geval want ik wissel vaak binnen een jaar of 1,5 jaar mijn auto in. En dat is ongunstig. Aan de andere kant op mijn eerdere BMW 3-series viel dit relatief gezien best mee. Maar op de M135i zou dat zomaar anders kunnen zijn. Dus ook ik stel ergens nog wel mijn grenzen.
Als ik naar mijn wensenlijstje kijk, dan had ik vier opties. Een Porsche Cayman (718), Alpine A110 GT, Volkswagen golf 8.5 R en de BMW M2. En het kan nooit kwaad om je auto gewoon eens ergens aan te bieden. Wie weet wat de gek ervoor geeft. En dat er wat mogelijk is, bleek bij Alpine. Want ik kreeg een meer dan serieus bod op een nieuwe voorraadauto. Echter twee nadelen Het was niet de 300 PK versie en deze auto had niet de comfortstoelen. En daar ga ik me aan ergeren. Ik heb ook gekeken naar een nieuwe Volkswagen Golf R. Ik heb een enorm zwak voor die auto's. Alleen kwam de inruil niet in de buurt. Zeker op een nieuwe auto verwacht ik meer korting. Prima, niets aan de hand want ik ben nog superblij met mijn BMW-tje dus die nieuwe auto komt wel weer een keer. En de Caymans en M2’s waren of boven het budget of in het geval van de Porsche vaak al te oud of met een te hoge kilometerstand. Dus weer rustig achterover leunen en we zien wel. Maar wel bereid om tot actie over te gaan als er een kans zich voordoet.
En die kwam er. Want deze blauwe BMW M2 stond al heel lang te koop bij de BMW dealer in Nijmegen. Twee jaar garantie, een zeer lage kilometerstand (17k) en de juiste kleur en opties. Heel langzaam zakte de prijs en kwam deze in de buurt bij mijn budget. Alhoewel, als ik eerlijk ben nog wel iets erover maar een beetje autoliefhebber kent het fenomeen van de budgetverdubbelaar wel. Dan maar een keertje minder op vakantie. Dus toch even contact gezocht met mijn eigen dealer in Venlo (dealers in zuiden werken vaak samen) en een offerte laten opstellen. En wat blijkt, dat kwam best in de buurt van mijn eigen plaatje. Dus na wat gepingpong op en neer kwamen we eruit en had ik een heel goed inruilvoorstel liggen.
Dus heb ik de auto naar Venlo laten komen voor een proefrit. Wel een heel praktisch probleem, mijn pols zit nog in het gips. Dus zelf rijden zit er even niet in en ik had geen zin om te wachten. Gelukkig vond ik iemand die voor mij de proefrit even wilde doen met mij ernaast natuurlijk. En ik was na de eerste 400 meter al verkocht. Of eigenlijk eerder al toen ik de auto voor het eerst IRL zag. Het is een extreem polariserende auto, love or hate en niets ertussen in. Zoals veel BMW 's moet ik altijd even wennen aan het ontwerp want dit is echt wel heel erg ‘over the top’. Zeker met deze kleur en velgen. But i love it! Ik vind het echt een fantastische auto en zit echt in de kwijlfase. Maar ik kan me goed voorstellen dat mensen deze auto ook afschuwelijk vinden. Wat prima is. Maar ook in die eerste meters was ik direct al verkocht. Alleen al het starten was genoeg en toen we het eerste verkeersdrempeltje pakten was het comfortvinkje ook meteen gezet. In meerdere reviews las ik dat de auto echt wel stug is, maar dat heb ik in deze proefrit niet gemerkt. Met de dempers in comfort kom ik niets tekort en de comfortstoelen zitten geweldig.
Het blijft lastig als je zelf niet kunt sturen en op basis van een passagiersritje een auto gaat kopen. Alleen neem ik dat risico wel op de koop toe. Want de S58 (460pk/550nm) heeft een prachtige soundtrack en is echt bloedsnel. Wat een stappen zet deze auto. De ZF-8 schakelt ook heel erg goed. Het is wel even zoeken naar alle settings want wat is er veel mogelijk. Dat zoek ik wel uit als ik de auto eenmaal heb en voor het eerst zelf kan rijden. Voor de rest was de staat van de auto perfect, ook de remmen maakte geen gekke bijgeluiden en/of trillingen (ook vanaf hogere snelheid). Op twee kleine puntjes op de lak en op een velg na was de auto in perfecte staat. Uiteraard worden deze puntjes nog verholpen en ook worden de achterbanden kosteloos vervangen. Deze zaten onder de grens Van BMW Premium Selection. Scheelt weer iets .
Dus heb ik het spaarvarkentje weer kapotgeslagen en de laatste muntjes eruit geschraapt. Kost wat maar dan heb je ook echt wel iets megabruuts op de oprit staan. De overstap naar een elektrische auto stellen we nog even uit . Leuk feitje: dit is de laatste volledig benzinegestookte BMW M. Dus ik ga vriendjes worden met de ARAL benzineboer hier net over de grens. Wanneer krijg ik hem? Hopelijk midden januari mits mijn handje wel uit het gips is. Die staat op 31 december gepland en ik heb er wel vertrouwen in dat het gips eraf mag.
Last but not least nog een paar foto’s van advertentie dealer en een filmpje van AutoTopNL met exact deze auto.
[YouTube]
Ik was dus ook niet op zoek, maar als autogek houd ik de markt en de leuke modellen altijd in de gaten. Noem het een hobby of een verslaving of beide, zo'n beetje alle autoverkoop websites blijf ik scannen. En dan valt je oog wel eens op iets leuks. Wat zorgt voor een kriebel. Is het niet eens tijd voor iets speciaals? Want leuke benzineauto's sterven uit en/of worden zo langzamerhand onbetaalbaar. Ieder jaar komt er weer een sloot BPM bij. Dan wordt het rijden van een sportauto echt onbetaalbaar. Maar ook mijn leeftijd (bijna 50, midlifecrisisje entering haha) en hoe de wereld er over 5 of 10 jaar uitziet (oorlog, steeds meer regels, wokisme, klimaathysterie etc) speelt ook een rol. Ik kreeg een beetje het gevoel van nu of nooit.
Alleen had ik wel de uitdaging dat ik niet teveel wil afschrijven op mijn auto's. Dat is natuurlijk al het geval want ik wissel vaak binnen een jaar of 1,5 jaar mijn auto in. En dat is ongunstig. Aan de andere kant op mijn eerdere BMW 3-series viel dit relatief gezien best mee. Maar op de M135i zou dat zomaar anders kunnen zijn. Dus ook ik stel ergens nog wel mijn grenzen.
Als ik naar mijn wensenlijstje kijk, dan had ik vier opties. Een Porsche Cayman (718), Alpine A110 GT, Volkswagen golf 8.5 R en de BMW M2. En het kan nooit kwaad om je auto gewoon eens ergens aan te bieden. Wie weet wat de gek ervoor geeft. En dat er wat mogelijk is, bleek bij Alpine. Want ik kreeg een meer dan serieus bod op een nieuwe voorraadauto. Echter twee nadelen Het was niet de 300 PK versie en deze auto had niet de comfortstoelen. En daar ga ik me aan ergeren. Ik heb ook gekeken naar een nieuwe Volkswagen Golf R. Ik heb een enorm zwak voor die auto's. Alleen kwam de inruil niet in de buurt. Zeker op een nieuwe auto verwacht ik meer korting. Prima, niets aan de hand want ik ben nog superblij met mijn BMW-tje dus die nieuwe auto komt wel weer een keer. En de Caymans en M2’s waren of boven het budget of in het geval van de Porsche vaak al te oud of met een te hoge kilometerstand. Dus weer rustig achterover leunen en we zien wel. Maar wel bereid om tot actie over te gaan als er een kans zich voordoet.
En die kwam er. Want deze blauwe BMW M2 stond al heel lang te koop bij de BMW dealer in Nijmegen. Twee jaar garantie, een zeer lage kilometerstand (17k) en de juiste kleur en opties. Heel langzaam zakte de prijs en kwam deze in de buurt bij mijn budget. Alhoewel, als ik eerlijk ben nog wel iets erover maar een beetje autoliefhebber kent het fenomeen van de budgetverdubbelaar wel. Dan maar een keertje minder op vakantie. Dus toch even contact gezocht met mijn eigen dealer in Venlo (dealers in zuiden werken vaak samen) en een offerte laten opstellen. En wat blijkt, dat kwam best in de buurt van mijn eigen plaatje. Dus na wat gepingpong op en neer kwamen we eruit en had ik een heel goed inruilvoorstel liggen.
Dus heb ik de auto naar Venlo laten komen voor een proefrit. Wel een heel praktisch probleem, mijn pols zit nog in het gips. Dus zelf rijden zit er even niet in en ik had geen zin om te wachten. Gelukkig vond ik iemand die voor mij de proefrit even wilde doen met mij ernaast natuurlijk. En ik was na de eerste 400 meter al verkocht. Of eigenlijk eerder al toen ik de auto voor het eerst IRL zag. Het is een extreem polariserende auto, love or hate en niets ertussen in. Zoals veel BMW 's moet ik altijd even wennen aan het ontwerp want dit is echt wel heel erg ‘over the top’. Zeker met deze kleur en velgen. But i love it! Ik vind het echt een fantastische auto en zit echt in de kwijlfase. Maar ik kan me goed voorstellen dat mensen deze auto ook afschuwelijk vinden. Wat prima is. Maar ook in die eerste meters was ik direct al verkocht. Alleen al het starten was genoeg en toen we het eerste verkeersdrempeltje pakten was het comfortvinkje ook meteen gezet. In meerdere reviews las ik dat de auto echt wel stug is, maar dat heb ik in deze proefrit niet gemerkt. Met de dempers in comfort kom ik niets tekort en de comfortstoelen zitten geweldig.
Het blijft lastig als je zelf niet kunt sturen en op basis van een passagiersritje een auto gaat kopen. Alleen neem ik dat risico wel op de koop toe. Want de S58 (460pk/550nm) heeft een prachtige soundtrack en is echt bloedsnel. Wat een stappen zet deze auto. De ZF-8 schakelt ook heel erg goed. Het is wel even zoeken naar alle settings want wat is er veel mogelijk. Dat zoek ik wel uit als ik de auto eenmaal heb en voor het eerst zelf kan rijden. Voor de rest was de staat van de auto perfect, ook de remmen maakte geen gekke bijgeluiden en/of trillingen (ook vanaf hogere snelheid). Op twee kleine puntjes op de lak en op een velg na was de auto in perfecte staat. Uiteraard worden deze puntjes nog verholpen en ook worden de achterbanden kosteloos vervangen. Deze zaten onder de grens Van BMW Premium Selection. Scheelt weer iets .
Dus heb ik het spaarvarkentje weer kapotgeslagen en de laatste muntjes eruit geschraapt. Kost wat maar dan heb je ook echt wel iets megabruuts op de oprit staan. De overstap naar een elektrische auto stellen we nog even uit . Leuk feitje: dit is de laatste volledig benzinegestookte BMW M. Dus ik ga vriendjes worden met de ARAL benzineboer hier net over de grens. Wanneer krijg ik hem? Hopelijk midden januari mits mijn handje wel uit het gips is. Die staat op 31 december gepland en ik heb er wel vertrouwen in dat het gips eraf mag.
Last but not least nog een paar foto’s van advertentie dealer en een filmpje van AutoTopNL met exact deze auto.
[YouTube]