Peter M1958
Lid
Beste mensen,
Hoe lang gaan bougies eigenlijk mee?
Vorige week zondag onze oudste naar Rotjeknor verhuisd. Zodoende reed ik met een licht beladen aanhangwagen achter onze slee (1.4 TSI DSG van 2011). Ergens op de A4 begon het EGS lampje te branden. Op zich reed de auto verder prima. Toen ik echter een vrachtwagen probeerde in te halen trapte ik het gaspedaal in en bijna onmiddellijk begon het EPC lampje te branden.. Daarna brak een hevig getril los onder de motorkap. Het getril was voor mij duidelijk herkenbaar als: de motor liep op 3 cilinders. Dank zij mijn uitgebreide lees partijen op dit geweldige forum wist ik dat een reset door de motor af te zetten en weer te starten wel eens wilde helpen. Dus bij een tankstation de weg af en de motor uitgezet en weer gestart. Het probleem was weg.
Op de terugweg naar huis trad het zelfde probleem op. Ook met een korte stop bij een tankstation verholpen. Maandag direct de dealer gebeld en we konden meteen terecht. Men heeft de boordcomputer uitgelezen en vertelde mijn vrouw dat ze niets konden vinden.. Wel kreeg ze de toezegging dat als het probleem weer optrad we meteen terecht konden. De volgende dag op weg naar mijn werk wist ik het probleem prima te reproduceren en aldus waren we hem vandaag even kwijt. Het is vakantie en we hebben nog een auto dus geen probleem. Om een uur of 3 vanmiddag een telefoontje van de dealer met de melding dat de bobine van
cilinder 2 en 4 problemen vertoonde. Tevens vonden ze in het onderhoudsboekje dat de bougies nog nooit waren vervangen.. Het advies was : vervangen bobine en nieuwe bougies. Dat heb ik uiteraard laten doen.
Om 5 uur konden we hem weer ophalen en wat een verschil zeg! Hij rijdt weer geweldig! Uiteraard geprobeerd om het probleem weer te reproduceren maar gelukkig lukte dat niet meer.
Ik weet dat doorslaande bougies een bobine kunnen slopen. Wat ik echter gek vindt dat deze altijd bij een dealer onderhouden auto na 100.000 km nog met zijn 1e bougies reed.
Kan/mag dat eigenlijk wel?
Hoe lang gaan bougies eigenlijk mee?
Vorige week zondag onze oudste naar Rotjeknor verhuisd. Zodoende reed ik met een licht beladen aanhangwagen achter onze slee (1.4 TSI DSG van 2011). Ergens op de A4 begon het EGS lampje te branden. Op zich reed de auto verder prima. Toen ik echter een vrachtwagen probeerde in te halen trapte ik het gaspedaal in en bijna onmiddellijk begon het EPC lampje te branden.. Daarna brak een hevig getril los onder de motorkap. Het getril was voor mij duidelijk herkenbaar als: de motor liep op 3 cilinders. Dank zij mijn uitgebreide lees partijen op dit geweldige forum wist ik dat een reset door de motor af te zetten en weer te starten wel eens wilde helpen. Dus bij een tankstation de weg af en de motor uitgezet en weer gestart. Het probleem was weg.
Op de terugweg naar huis trad het zelfde probleem op. Ook met een korte stop bij een tankstation verholpen. Maandag direct de dealer gebeld en we konden meteen terecht. Men heeft de boordcomputer uitgelezen en vertelde mijn vrouw dat ze niets konden vinden.. Wel kreeg ze de toezegging dat als het probleem weer optrad we meteen terecht konden. De volgende dag op weg naar mijn werk wist ik het probleem prima te reproduceren en aldus waren we hem vandaag even kwijt. Het is vakantie en we hebben nog een auto dus geen probleem. Om een uur of 3 vanmiddag een telefoontje van de dealer met de melding dat de bobine van
cilinder 2 en 4 problemen vertoonde. Tevens vonden ze in het onderhoudsboekje dat de bougies nog nooit waren vervangen.. Het advies was : vervangen bobine en nieuwe bougies. Dat heb ik uiteraard laten doen.
Om 5 uur konden we hem weer ophalen en wat een verschil zeg! Hij rijdt weer geweldig! Uiteraard geprobeerd om het probleem weer te reproduceren maar gelukkig lukte dat niet meer.
Ik weet dat doorslaande bougies een bobine kunnen slopen. Wat ik echter gek vindt dat deze altijd bij een dealer onderhouden auto na 100.000 km nog met zijn 1e bougies reed.
Kan/mag dat eigenlijk wel?