Bobine en bougie troubles.

Beste mensen,
Hoe lang gaan bougies eigenlijk mee?

Vorige week zondag onze oudste naar Rotjeknor verhuisd. Zodoende reed ik met een licht beladen aanhangwagen achter onze slee (1.4 TSI DSG van 2011). Ergens op de A4 begon het EGS lampje te branden. Op zich reed de auto verder prima. Toen ik echter een vrachtwagen probeerde in te halen trapte ik het gaspedaal in en bijna onmiddellijk begon het EPC lampje te branden.. Daarna brak een hevig getril los onder de motorkap. Het getril was voor mij duidelijk herkenbaar als: de motor liep op 3 cilinders. Dank zij mijn uitgebreide lees partijen op dit geweldige forum wist ik dat een reset door de motor af te zetten en weer te starten wel eens wilde helpen. Dus bij een tankstation de weg af en de motor uitgezet en weer gestart. Het probleem was weg.
Op de terugweg naar huis trad het zelfde probleem op. Ook met een korte stop bij een tankstation verholpen. Maandag direct de dealer gebeld en we konden meteen terecht. Men heeft de boordcomputer uitgelezen en vertelde mijn vrouw dat ze niets konden vinden.. Wel kreeg ze de toezegging dat als het probleem weer optrad we meteen terecht konden. De volgende dag op weg naar mijn werk wist ik het probleem prima te reproduceren en aldus waren we hem vandaag even kwijt. Het is vakantie en we hebben nog een auto dus geen probleem. Om een uur of 3 vanmiddag een telefoontje van de dealer met de melding dat de bobine van
cilinder 2 en 4 problemen vertoonde. Tevens vonden ze in het onderhoudsboekje dat de bougies nog nooit waren vervangen.. Het advies was : vervangen bobine en nieuwe bougies. Dat heb ik uiteraard laten doen.
Om 5 uur konden we hem weer ophalen en wat een verschil zeg! Hij rijdt weer geweldig! Uiteraard geprobeerd om het probleem weer te reproduceren maar gelukkig lukte dat niet meer.
Ik weet dat doorslaande bougies een bobine kunnen slopen. Wat ik echter gek vindt dat deze altijd bij een dealer onderhouden auto na 100.000 km nog met zijn 1e bougies reed.
Kan/mag dat eigenlijk wel?
 

andrehj

Forumguru
Voor de 1.8 TSI geldt 6 jaar of 90.000 km. Maar ik ga ze na mijn vakantie preventief vervangen (op km 60.000), voor die 50 euro kan je geen pijn lijden. Heb zelfs het benodigde tooltje om de bobines los te trekken al bij Aliexpress besteld.
Ik zit me alleen af te vragen of het na 60.000 km ook zin heeft om de bobines (ca 23 euro per stuk) preventief te vervangen.
Hoe zijn hier de ervaringen met de bobine's van de 1.8 en 2.0 TSI's?

@Peter M1958 : Heb je de oude bougies meegekregen? Ben wel benieuwd hoe die er na 100.000 km uitzien. Verder is je verhaal wat onduidelijk. Je schrijft dat er problemen waren met de bobines van cylinders 2 en 4, maar er is er maar eentje vervangen?
 
@andrehj Bougies niet mee gekregen. Ik heb er ook niet om gevraagd.
Over 60.000 km zal ik er om vragen :)
Er is mij verteld dat er 2 bobines in zitten 1 voor cilinder 1 en 3 en 1 voor cilinder 2 en 4.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Was er niets met een bougiekabel aan de hand? Want het verhaal lijkt als twee druppels water op wat ik met mijn vorige auto (Yeti 1.2 tsi) heb gehad en wat een veelvuldig voorkomend probleem schijnt te zijn geweest (o.a. volgens de ingeroepen WW-er). N.l. het doorbranden van de kabel van cilinder 3 en daardoor ook het stuk gaan van de bobine. Ik begreep dat die kabel te heet werd vanwege slechte isolatie.
 

Spierings

Forumguru
Bobines krijg je er zonder tooltje ook makkelijk uit, maar vraag me wel af wat voor bobines je krijgt voor 23 euro per stuk ? Zal niet origineel zijn want die kosten een stuk meer.

@Rosinfield een 1.4, 1.8 en 2.0 tsi hebben geen bougiekabels.
 
@Rosinfield : Ik had jouw verhaal gelezen en ik herkende het verschijnsel daardoor direct. Mijn 1e suggestie aan de garage was ook om naar de bougiekabels te kijken. :) Ze hebben heel veel gemeten en uit de metingen bleek dat de kabels in orde waren. Wellicht lopen de kabels in een 1.2 TSI Yeti anders dan in een 1.4 TSI O2? Ik heb in een bui van overmoed vorige week even onder de motorkap gekeken om de kabels te bekijken. Voor een leek op autogebied zoals ik ziet zo'n 1.4 TSI er toch heel anders uit dan het 1.3 motortje dat in onze Micra ligt. Ik kon de kabels niet eens vinden.

EDIT: Wellicht verklaard de post van @Spierings het feit dat ik ze niet kon vinden. :deuk:
 

Joske

Forumguru
maar vraag me wel af wat voor bobines je krijgt voor 23 euro per stuk ? Zal niet origineel zijn want die kosten een stuk meer.
dat is relatief... tenzij ze van Aliexpress komen natuurlijk :laugh:

alle gekheid op een stokje, bij een dealer betaal je 43 euro per stuk per bobine. Voor een bougiekabel betaal je 20 euro bij de plaatselijke stealer.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ah, dat wist ik niet. Nou ja, een voordeel is dan in elk geval dat ze niet door kunnen branden ;)
Maar op zich niet zo vreemd natuurlijk, het fenomeen dat zich aan je voordoet tijdens het rijden houdt verband met het uitvallen van een cilinder.
 

Cordoba

Forumguru
@Rosinfield Dat bobineklachten en klachten over de bougiekabel en vaak ook klachten met één of meer bougies op elkaar lijken is niet vreemd, het zijn allemaal onderdelen van het ontstekingssysteem, en als dat voor 1 cilinder een probleem oplevert, dan geeft dat gewoon hetzelfde gedrag van de motor.

Ik ken dit blok niet, maar eerljik gezegd komt 2 bobines voor een 4-cilinder mij onwaarschijnlijk voor. Bij mijn weten is het:
  • of 1 bobine per cilinder (zogenaamde steekbobine)
  • of 1 bobine per cilinderrij (dus voor een normale 4-cilinder in lijn 1 bobine, en voor bijvoorbeeld een V6 2 bobines)
  • bij hele oude motoren misschien ook nog wel 1 bobine voor een V-motor of een boxer
  • bij hele bijzondere motoren kan het anders zijn, bijvoorbeeld bij een V12 per 3 cilinders 1 bobine
  • andere optie is geen bobines, dan heb je waarschijnlijk een diesel
 

Spierings

Forumguru
@Cordoba

Komt wel vaker voor 2 bobines op een 4 cilinder, bij bijvoorbeeld een dis bobine zitten de bougies van 2 cilinders ook gekoppeld in de bobine. Vonk gaat dan naar de cilinder met de minste weerstand. Daar waar het mengsel zit, zitten de moleculen dichter bij elkaar en daar vonkt deze dan..
 

fanSkoda-VW

Forumguru
Bobineproblemen?
Schande, nog steeds! Ik had dat al bij de F1C uit 2004. Eerst 1 vervangen , toen nr. 2. beide onder coulance.
Nr 3 en 4 maar op eigen rekening laten vervangen. Blijkt ook bij de F2C met 1,6 voor te komen.
Slordig van VAG!
 

Cordoba

Forumguru
@Spierings Dat principe kende ik nog niet, bedankt voor de bijles.:thumbsup:

@fanSkoda Bobineproblemen komen bij alle automerken voor, is bepaald niet een specifiek VAG-probleem. Dus naar mijn mening zou je dan de fabrikanten van de bobines toe moeten spreken, niet specifiek VAG, aangezien zij ook gewoon hun bobines ergens in moeten kopen.
 

andrehj

Forumguru
Bobines krijg je er zonder tooltje ook makkelijk uit, maar vraag me wel af wat voor bobines je krijgt voor 23 euro per stuk ? Zal niet origineel zijn want die kosten een stuk meer.
Dat ze er bij een 2.0 TSI makkelijk uit gaan blijkt ook uit deze video.
Misschien had ik dat tooltje toch niet hoeven bestellen. Gelukkig kostte het maar 11 euro.
Over de kwaliteit van de bobines zit ik niet in. VAG maakt die echt niet zelf, maar koopt ze ook gewoon in. De beste kwaliteit in dezen leveren Bosch, NGK en Beru. En die kun je voor 22 a 26 euro gewoon hier kopen. En dat is dus geen Chinese rommel.
Een simpel tooltje durf ik wel in China te bestellen, maar voor bobines en bougies geldt dat duidelijk niet.
 

Antera

Donateur
Ben toch benieuwd wat de storing precies aangaf. Ik vermoed dat het de bougies waren en niet de ontsteking maar dat is nu lastig te beoordelen. er zijn wel bougies die een ton mee kunnen zoals de platinum bougies van bosch. Rijd daar zelf ook mee maar of die erin hebben gezeten betwijfel ik maar zeker weten doen we nu niks

Deze bougies kosten inkoop btw ook niet de kop

je probleem is de wereld uit en dat is het belangrijkste toch
 

Spierings

Forumguru
Zolang ik het een a-merk is, zit je inderdaad goed.
Via dat soort sites wordt namelijk ook veel rommel aangeboden...

Vraag me wel af of het klopt dat er volgens Peter twee dubbele bobines op zitten en of deze daadwerkelijk kapot zijn.. Cilinders 1-4 en 2-3 gaan samen bij dubbele bobines en niet zoals ze hem hebben uitgelegd.
Maar in mijn tijd (tot eind 2012) hebben alle 1.4 tsi motoren waar ik aan gewerkt heb 4 losse bobines gehad en kwamen defecte bougies wel eens voor maar defecte bobines niet vaak.

@fanSkoda komt een heel stuk minder voor als toen. Maar het probleem ligt niet aan VAG maar aan de fabrikant van de bobine....latere bobines hebben ze wel goed gemaakt...
Ze worden wel gecontroleerd, maar soms komen problemen later voor de dag...
Zo komen ook de nodige roddels/ onwaarheden op het internet, jij hebt problemen gehad in de tijd dat het veel voorkwam. Nou wordt er een keer bobine genoemd en is het wordt het weer breed uitgemeten terwijl het iets eenmaligs is waarbij deze mogelijk niet eens kapot is.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan