Bobine

Ronnie

Forumguru
Wat is een Bobine?
Even voor de duidelijkheid: getoonde Wikipedia bobine's en ontstekingen zijn al van voor plm. 1998, tegenwoordig ziet een bobine er uit als een uit de kluiten gewassen bougiedop. Dit is nodig omdat de positie meestal diep tussen de 2 nokkenassen ligt. De hoogspanningspoel(de eigenlijke bobine) is geintegreerd in de bougiekap.

Bijlagen

• Bobine.jpg
    Bobine.jpg
    18 KB · Weergaven: 26
Heb ook net weer een defecte bobine mogen laten vervangen door een nieuw exemplaar voor iets van rond de € 70,- Wellicht zitten er in de 2.0 FSI toch standaard wat minder frisse exemplaren. Van de in totaal 4 stuks heb ik er nu dus 2 defect gehad.

Abo

Lid
Bij mijn eerste Fabia combi (1) uit 2005 ging er na 2 1/2 jaar een bobine kapot van de 3e cylinder. Dit overkwam mij tijdens een reis door Duitsland. Motormanagementlampje begon te branden, motor ging over tot een noodloopprogramma, minder kracht en uiteindelijk deed de motor niets meer. De dichtsbijzijnde Skoda dealer in Bochum hielp mij op een Zaterdag. Aangezien de auto uit de garantieperiode was moest er wel betaald worden. Eenmaal terug in Nederland liet ik de faktuur aan mijn dealer zien en die nam met Pon contact op. Resultaat? Mijn dealer betaalde mij cash het faktuurbedrag terug en verrekende dit met Pon. Er bleek een serie bobines te zijn die niet aan de kwaliteitseisen voldeden en uiteraard had ik zo'n type in mijn auto! Toch vond ik dat men dit voor mij keurig had opgelost. :)

Ronnie

Forumguru
Kijk, het kan dus toch! Hier wordt je vrolijk van!
Moet zeggen dat ik na 40.000 km van in totaal 185.000 nog geen last heb gehad!

Gisteren weer eens last van het defecte bobine euvel in mijn 2.0 FSI. Dit keer was het de bobine van cylinder 1. ANWB Wegenwacht heeft het trouwens keurig voor me opgelost. In eerste instantie niet de goede bobine bij zich maar binnen 3 kwartier stond hij met de juiste op de stoep. De materiaalkosten bedroegen € 53,-.
Heb van in de totaal vier bobines nu al 3 kapot gehad. Laat orgineel nummertje 4 bij de komende beurt in het voorjaar maar preventief vervangen-:)

ik heb bij mijn recent aangeschafte octavia ook een kapotte bobine gehad. De productie datum staat erop en kon daaraan zien dat de 1&2 cilinder niet zo lang geleden vervangen zijn en dat de 3&4 productie jaar 2005 waren. ik heb ze voor €79.- (vriendjes bij de dealer) beide vervangen.

Dennis

Bovenaan Onderaan