Boete voor gebruik TomTom

Maarten

Forumguru
Is dit waardeloos of niet?
/forum/images/graemlins/mad.gif

bron: RTLnieuws

Boete voor TomTom achter voorruit

Het plaatsen van een navigatiesysteem, zoals een TomTom, tegen de voorruit kan worden beboet. Dat meldt het AD.


TomTom
Volgens de krant krijgen gebruikers een bon omdat een systeem op die plaats het uitzicht zou belemmeren. De politie van Den Haag heeft een weggebruiker om die reden een prent gegeven van 95 euro.


Slecht zicht
De automobilist wil in hoger beroep gaan omdat er in de wet niets over draagbare navigatiesystemen, zoals TomTom, staat. De politie maakt bij het bekeuren gebruik van een algemeen wetsartikel dat rijden met slecht zicht verbiedt. Dat is een artikel uit de tijd dat er nog geen navigatiesystemen waren.
 

Karstieman

Forumguru
Nou, er stond niet bij dat het over een TomTom ging.
Dat lijkt me ook erg onwaarschijnlijk, want die belemmert je zicht echt niet.
Voor hetzelfde geld had de bestuurder een kleine laptop met een zuignap aan zijn raam zitten (mensen doen gekke dingen /forum/images/graemlins/smile.gif )...
En in dat geval snap ik de boete wel.
 
AD

Bon voor TomTom achter voorruit

DEN HAAG - De politie is begonnen automobilisten te beboeten die een navigatiesysteem met een zuignap tegen hun voorruit monteren.
De eerste prent - 95 euro - is uitgeschreven in Den Haag. Volgens de politie belemmerde de wegwijzer van het type Navman te veel het zicht.

Volgens de eigenaar die niet met zijn naam in de krant wil, zat het apparaatje precies in het midden van zijn voorruit. ,,Waar 99 procent van de mensen hun TomTom of PDA met navigatie zetten,’’ zegt hij.

De automobilist is vooral vanwege de onduidelijkheid over waar het apparaat wel of niet mag zitten, van plan tegen de boete beroep aan te tekenen.

De politie maakt bij het bekeuren gebruik van een algemeen wetsartikel dat het bestuurders verbiedt te rijden met slecht zicht. Dit dateert van ver voordat er navigatiesystemen waren. De wet zegt dan ook niets over de plaats waar navigatiesystemen al dan niet mogen worden bevestigd.

De Haagse politie kan ook geen uitsluitsel geven. ,,Het is aan de beoordeling van verbalisant om vast te stellen wat belemmering van het zicht is,’’ reageert Jan van der Braak van de politie Haaglanden. ,,Ik denk dat de meeste mensen het goed doen, want het is voor het eerst dat ik zo’n boete zie.’’
AD

Precies in het midden, misschien belemmerde deze tocht het uitzicht teveel.
Misschien krijg je straks ook een bekeuring voor de tol stickers?
 

higgy

Forumguru
Zet die dingen dan ook niet tegen je voorruit maar koop zo'n fraaie Brodit-houder.

Is dit niet een beetje een herhaling van wat we zagen toen mobiele telefoons voor Jan en Alleman betaalbaar werden (helaas....)? Toen zag je toch ook de meest vreemde zuignaptoestanden tegen het raam zitten. Alsof het status is, right.

Gisteren schreef iemand, ik meen op www.fok.nl, "TomTom is navigatie voor paupers". Alhoewel generaliserend schoot ik wel in de lach.
 

Berry

Senior Member
Weer zo'n balletje wat ze opgooien.
Kan je van alles wat voor je neus zit gaan aan pakken inderdaad,tolstickers,verticale ruitenwissers wat verder weg Mercedessterren maar ook bij Volvo waar het navigatiesysteem voor het raam omhoog komt volgens mij weer een overijverig agentje die nu gelijk moet hebben /forum/images/graemlins/disc.gif
 

Chris

Lid
Wat een gezeur allemaal, tenzij hij natuurlijk echt op een onmogelijke plaats bevestigd was. Ikzelf heb mijn stoel altijd op de hoogste stand staan, vind ik erg prettig (Yup SUV gevoel in Octavia, /forum/images/graemlins/smile.gif). Ondanks dat ik maar 1m78 groot ben zit voor een pietleut (misschien ook verbaliserende oom agent)mijn binnenspiegel in mijn gezichtsveld, zouden ze hiervoor dan ook een bekeuring geven bij politie haaglanden. Ik heb immers RBS, dus binnenspiegel kan eruit /forum/images/graemlins/crazy.gif

Overigens heb ik ook zo'n zuignap steun op de voorruit voor mijn gsm, niet voor status maar gewoon om mijn auto niet te beschadigen. Had in mijn eerste Octavia zo'n carkit, da's tegenwoordig met een bluetooth oortje toch echt niet meer nodig. Politie Haaglanden en andere politie agenten zouden beter eens wat doen aan die idioten die niet handsfree bellen, die rijden je met 140km/u voorbij in een dikke bak. Krijgen ze telefoon en ja hoor, geen handsfree...... Gaan ze met 110km/u irritant voor je hangen. Onlangs zelfs een Ferrari op die manier gezien in Belgie, zou zijn geld op geweest zijn voor een fatsoenlijke hands free oplossing?
 

Beker

Actief lid
Ik begrijp dat ik mijn vossenstaartje in de buurt van Den Haag beter even van mijn spiegel kan halen... /forum/images/graemlins/wink.gif
 

Maarten

Forumguru
<font color="red"> LAATSTE NIEUWS. REACTIE VAN TOMTOM </font>
-------------------------------------------------

TomTom: boete uitzondering

AMSTERDAM (Dow Jones) - De boete voor het gebruik van een navigatiesysteem, die recent door de politie Haaglanden werd uitgedeeld, was het gevolg van een onjuiste bevestiging van het systeem. Het is geen nieuw beleid dat gericht is tegen het gebruik van navigatiesystemen als die van TomTom in het algemeen.
Dat zegt Taco Titulaer, manager investor relations van TomTom, tegen Dow Jones in reactie op berichten in de media. "Ik heb met de politie Haaglanden gebeld en die hebben me verzekerd dat er sprake is van een uitzonderlijke situatie. De bewuste chauffeur had zijn navigatiesysteem onder zijn achteruitkijkspiegel geplakt, waardoor zijn zicht op de weg danig werd beperkt", aldus Titulaer.
Op de beurs van Amsterdam staat het aandeel TomTom 4,0% lager op 28,45 euro. Een analist van ING schreef de daling onder meer toe aan de mediaberichten over de boete.
Titulaer stelt dat bij normaal gebruik een navigatiesysteem minder prominent op de voorruit geplakt wordt. Ook kan het worden bevestigd op het dashboard. Hij merkt overigens op dat er in de media ten onrechte is beweerd dat de chauffeur in kwestie een navigatiesysteem van TomTom gebruikte. "Het systeem in kwestie was twaalf bij zeven centimeter groot en die van ons zijn kleiner. Het betrof een systeem van Navman."
Volgens Titualer is de boete niet de eerste die wordt uitgereikt vanwege het onjuist bevestigen van een navigatiesysteem. Dat de media het nu zo uitvergroot hebben, schrijft Titualer toe aan de toegenomen populariteit van de systemen.
 
Ik snap niet dat mensen een navigatie op het raam plakken. Sowieso zuignap toestanden op het voorruit.

Die dingen geven behoorlijk wat licht af wat rijden in het donker echt niet ten goede komt. Vaak zat van die "voorbumperklevers" (Credits naar Veejay) met die lichtbakken aan het raam waardoor ze nog amper door hebben dat er iemand achter ze zit. Verbieden die handel als het aan mij ligt. Gewoon een knappe houder aan het dashboard.
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Die dingen geven behoorlijk wat licht af wat rijden in het donker

[/ QUOTE ]

Zit ook een stand nachtkleuren op met gedempte kleuren, die het zicht in het donker niet belemmeren.
 

___JC___

Forumguru
Ik zie ook weleens mensen met hun navigatie midden op de ruit net onder de spiegel.
Dat ze daar boetes voor moeten geven?? /forum/images/graemlins/confused.gif

Iedereen snapt toch zelf dat dat niet echt handig is en ook nog eens zwaar irritant!!
 

Fabia

† In Memoriam
Nou moet ik zeggen dat ik laatst iemand zag rijden met echt zuignap midden in het zichtveld van de bestuurder. Dat ding hing precies boven het koepeltje waar de snelheidsmeter, toerenteller enz. zit. Degene in de auto moest er echt omheen kijken. Ik heb mijn Tom Tom netjes laag zitten zodat ik het verkeer nog steeds goed in de gaten kan houden.
 
/forum/images/graemlins/cool.gif Ik heb vaak een hele donkere zonnebril op in de auto. Straks gaan ze die nog testen op het aantal lux dat ie doorlaat. /forum/images/graemlins/489.gif

(Suf. Straks als mijn karretje binnen is gooi ik gelijk mijn zonnebril weg)
 

Arjen

Actief lid
Redelijk belachelijk, zo'n bekeuring.

Ik heb mijn TomTom ook op de vooruit en de navigatie zit, zonder hinderlijk te zijn, goed in het zicht. Van mij wel te verstaan. Het is absoluut niet een belemmering voor het waarnemen van het overige verkeer.

Wanneer ik een inbouw navigatie zou hebben, zou ik veel verder weg moeten kijken om het apparaat af te lezen. Wat weer veel onveiliger zou zijn. Dat wordt blijkbaar niet gerealiseerd door deze heren die mogen bekeuren naar eigen inzicht.

Ze kunnen beter een bekeuring geven voor een hindelijke A-style. Ik heb mijn stoel nogal ver naar achteren staan, en deze stijl neemt dan veel zicht weg. Vooral in flauwe bochten. Veel; gevaarlijker dan een naviogatiesysteem op de voorruit.
 

Hoppe

Lid
Ik laat mijn parkeer bonnen altijd achter het voorruit zitten, krijg ik dan nu een bekeuring voor de bekeuring?

Kortom mieren-neukers zijn het! /forum/images/graemlins/407.gif
 

VEEJAY

Forumguru
060109_27177_tomtomgo.jpg



/forum/images/graemlins/grin.gif /forum/images/graemlins/grin.gif /forum/images/graemlins/grin.gif /forum/images/graemlins/grin.gif /forum/images/graemlins/grin.gif /forum/images/graemlins/grin.gif

Trouwens ik denk dat ze de mensen aanpakken die dat ding inderdaad absurd bevestigen. levensgevaarlijk. Ik heb zelf ook zo'n ding maar wel netjes en niet in het zich (maar wel op de voorruit).
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Die dingen geven behoorlijk wat licht af wat rijden in het donker

[/ QUOTE ]

Zit ook een stand nachtkleuren op met gedempte kleuren, die het zicht in het donker niet belemmeren.

[/ QUOTE ]

Ik weet het, helaas zijn er zat mensen die dat niet doen. Let er maar eens voor de gein op, je ziet het erg veel. Zeker op de snelweg.
 
Bovenaan Onderaan