E
Ex-lid 9621
Beste heren,
Met mijn Skoda Fabia 1.4 MPI 8v (AQW/2001) heb ik al een paar weken het probleem dat de systeemspanning zakt bij volledige gebruikersbelasting bij stationair draaiende motor en op de snelweg.
Ondanks vele uren sleutelen en euro's kapotslaan ben ik er nog steeds niet achter of dit normaal is voor dit type auto of niet. Hopelijk kan iemand mij hier verder helpen voordat ik overgeleverd ben aan een Skoda specialist.
* Lampje accu brand bij kontakt, gaat en blijft uit als de motor loop.
* Module 1,9,15,17,44 en 46 (alle beschikbare) geven geen foutmeldingen.
* Een ruildynamo (zelfde type) bracht z.s.m geen verbetering. Toch mijn huidige Bosch dynamo 70A voor 115eur laten reviseren en doormeten
(spanningregelaar, koolborstels, 2x lager, en sleepringen laten polijsten). Op de eenvoudige testbank van de dynamoreviseur leek de dynamo niet verder te gaan dan 40A, maar hij verklaarde dat de dynamo goed was.
* Verder heb ik de 1 jaar oude accu vervangen door mijn 3,5 jaar oude Yuasha 44ah accu (volgeladen met acculader > rust onbelast 12.5v)
* Alle (plaat)zekeringen, in het dashbord en de accubak opgeschuurd (inclusief de ogen, bouten en contactpunten aan alle kabels in de buurt van de accu)
* De kabel tussen dynamo > accubak, versnellingbak > chassis (onder accubak), accu massa > chassis, accu plus > startmotor opgeschuurd en gereinigd (inclusief de de ogen, bouten en contactpunten).
* Alle connectors + bekabeling in de motoruimte gecontroleerd op breuken en connectors preventief gereiningd met contactspray (MAF en Labda bank 1 gaven hierna eenmaal een foutmelding)
* De load sensor van dynamo gecontroleerd op draadbreuk en twee stekkers gecontroleerd (naast dynamo en boven onderste koelslang).
* Wat opvalt is dat de auto, na alle bovenstaande werkzaamheden, de RPM's niet verhoogt bij (vol)last stationair.
Spanningverliezen tussen dynamo > accu voor reiniging (onbelast stationair) / Na reiniging:
+ 0.12v | massa 0.03v / + 0.05v | massa 0.014v
Spanningverliezen tussen dynamo > accu voor reiniging (vollast stationair) / Na reiniging:
+ 0.22v | massa 0.06v / + 0.165v | massa 0.026v
Weerstand tussen dynamo > accu voor reiniging / Na reiniging:
+ 0.3 ohm | massa 0.2 ohm / + 0.02 ohm | massa 0.04 ohm
Wisselspanning op accu voor reiniging / dynamo revisie:
0.038v
Spanningen op accu bij stationair:
11.80v vollast en blijft uiteindelijk verder zakken
12.19v minus de achteruit vw
13.50v minus de binnen ventilator
13.70v minus buitenspiegel vw.
13.70v minus grootlicht
14.20v minus mistvoor+achter/dimlicht/stadslicht (dus nu 'onbelast')
Spanning op accu op vollast bij 2500 RPM:
12.88v
Ruststroom accu na 1 uur (auto op slot):
17ma tussen accu massa / Zekering nr1 5A (dashpanel) spanningsverlies 0.1mv
- Ik vermoed dat er ergens in de dynamosignaalkabel een breuk of weerstand zit. Waar kan ik deze zo dicht mogelijk bij de ecu kortsluiten en doormeten?
- Is de realtime dynamospanning in een Vagcom measureblock terug te lezen?
En misschien dat ik nog iets simpels over het hoofd heb gezien, maar ik hoop dat iemand hier mij een 'ohja, natuurlijk!' moment kan geven. Bij voorbaat dank.
Met mijn Skoda Fabia 1.4 MPI 8v (AQW/2001) heb ik al een paar weken het probleem dat de systeemspanning zakt bij volledige gebruikersbelasting bij stationair draaiende motor en op de snelweg.
Ondanks vele uren sleutelen en euro's kapotslaan ben ik er nog steeds niet achter of dit normaal is voor dit type auto of niet. Hopelijk kan iemand mij hier verder helpen voordat ik overgeleverd ben aan een Skoda specialist.
* Lampje accu brand bij kontakt, gaat en blijft uit als de motor loop.
* Module 1,9,15,17,44 en 46 (alle beschikbare) geven geen foutmeldingen.
* Een ruildynamo (zelfde type) bracht z.s.m geen verbetering. Toch mijn huidige Bosch dynamo 70A voor 115eur laten reviseren en doormeten
(spanningregelaar, koolborstels, 2x lager, en sleepringen laten polijsten). Op de eenvoudige testbank van de dynamoreviseur leek de dynamo niet verder te gaan dan 40A, maar hij verklaarde dat de dynamo goed was.
* Verder heb ik de 1 jaar oude accu vervangen door mijn 3,5 jaar oude Yuasha 44ah accu (volgeladen met acculader > rust onbelast 12.5v)
* Alle (plaat)zekeringen, in het dashbord en de accubak opgeschuurd (inclusief de ogen, bouten en contactpunten aan alle kabels in de buurt van de accu)
* De kabel tussen dynamo > accubak, versnellingbak > chassis (onder accubak), accu massa > chassis, accu plus > startmotor opgeschuurd en gereinigd (inclusief de de ogen, bouten en contactpunten).
* Alle connectors + bekabeling in de motoruimte gecontroleerd op breuken en connectors preventief gereiningd met contactspray (MAF en Labda bank 1 gaven hierna eenmaal een foutmelding)
* De load sensor van dynamo gecontroleerd op draadbreuk en twee stekkers gecontroleerd (naast dynamo en boven onderste koelslang).
* Wat opvalt is dat de auto, na alle bovenstaande werkzaamheden, de RPM's niet verhoogt bij (vol)last stationair.
Spanningverliezen tussen dynamo > accu voor reiniging (onbelast stationair) / Na reiniging:
+ 0.12v | massa 0.03v / + 0.05v | massa 0.014v
Spanningverliezen tussen dynamo > accu voor reiniging (vollast stationair) / Na reiniging:
+ 0.22v | massa 0.06v / + 0.165v | massa 0.026v
Weerstand tussen dynamo > accu voor reiniging / Na reiniging:
+ 0.3 ohm | massa 0.2 ohm / + 0.02 ohm | massa 0.04 ohm
Wisselspanning op accu voor reiniging / dynamo revisie:
0.038v
Spanningen op accu bij stationair:
11.80v vollast en blijft uiteindelijk verder zakken
12.19v minus de achteruit vw
13.50v minus de binnen ventilator
13.70v minus buitenspiegel vw.
13.70v minus grootlicht
14.20v minus mistvoor+achter/dimlicht/stadslicht (dus nu 'onbelast')
Spanning op accu op vollast bij 2500 RPM:
12.88v
Ruststroom accu na 1 uur (auto op slot):
17ma tussen accu massa / Zekering nr1 5A (dashpanel) spanningsverlies 0.1mv
- Ik vermoed dat er ergens in de dynamosignaalkabel een breuk of weerstand zit. Waar kan ik deze zo dicht mogelijk bij de ecu kortsluiten en doormeten?
- Is de realtime dynamospanning in een Vagcom measureblock terug te lezen?
En misschien dat ik nog iets simpels over het hoofd heb gezien, maar ik hoop dat iemand hier mij een 'ohja, natuurlijk!' moment kan geven. Bij voorbaat dank.