Bedankt voor jullie hulp.
Eindelijk uitsluitsel voor alle Skoda's (in ieder geval de 8v MPI's) met een 70A alternator. Mijn dynamo levert exact 71A maximaal als het stadlicht, dimlicht, grootlicht, mistlicht v/a, ventilator op 4, achterruitverwarming en de spiegelverwarming aan staan.
Dan geeft deze minimaal 11.75V bij stationair en 12.5V bij 2000 RPM.
Conclusie: De dynamo was goed geviseerd en Skoda levert auto's met ondermaatse dynamo's.
Dus als jouw accu snel defect gaat tijdens normaal gebruik (< 3 a 4 jaar), plaats dan een zwaardere dynamo in de auto of zet altijd 10 minuten voor aankomst de meeste stroomgebuikers uit zodat de accu nog bij kan laden. Alle bekabeling moet dan natuurlijk wel eerst in orde zijn.
Het reinigen en opschuren van alle massakabels heeft er wel voor gezorgd dat de stuurbekrachtiging sneller reageert (+ minder luidruchtig), de auto iets soepeler start en dat de lampen niet meer dimmen bij het sturen. En god weet nog wat meer
Verder viel het op dat alleen het opschuren van de contacten, ogen en zekeringen boven de accu niet voldoende was. De koper/messing kabeluiteindes van o.a. de dynamo gaan in der loop der jaren oxideren, waardoor deze heet worden bij zware stroombelasting. De draaduiteindes moet je opschuren en hardsolderen aan de klemmen om te voorkomen dat deze door het onderliggende kunstof heensmelten.
Een andere methode is om een vinger van een handschoen af te knippen, deze te vullen met schoonmaakazijn en deze dan minimaal 4, max 8 uur om de kabeluiteindes (met een elastiekje) te laten zitten, zodat de roest in en rondom de kabeluiteinde oplost in de azijn. Hierna goed schoonborstelen en naspoelen (met bij voorkeur een bakingsoda oplossing).
In de bijgevoegde afbeelding heb ik eerst de roest opgelost met schoonmaakazijn en daarna de kabel van de dynamo opgeschuurd en doorgesoldeerd met hardsoldeer. De rest van de kabels moet ik nog een keer doen, inclusief de massakabels.