turboturbo
Forumguru
Ik bedoel de in het rood omcirkelde onderdeel op jouw foto:
Ik kan het niet heel goed zien op de foto die je geplaatst hebt, de daadwerkelijke klep van het gasklephuis is niet zichtbaar, maar heeft er alle schijn van dat die pikzwart is.
Bij een aantal vage motor problemen (zoals: inhouden, stotteren etc) wordt hier meestal een eerste rijtje uit te sluiten mogelijke oorzaken genoemd (zoals de staat van de bougies bijv.) waar vaak ook het gasklephuis tussen zit. Niet altijd levert dat de gezochte oplossing, maar de motor loopt er volgens mij altijd weer ietsje mooier van als het gasklephuis goed schoon is.
Het is meer, dat ik dezelfde motor (1.2 12V) in mijn Fabia heb, en het gasklephuis een keertje gereinigd heb nadat ik een foutcode had die te maken had met de EGR klep (weer een ander onderdeel, maar die wel met het gasklephuis verbonden is) Oplossing zou zijn EGR + gasklephuis schoonmaken (wellicht EGR vervangen indien storing terug zou komen). Een bijkomend symptoom was dat ik merkte dat er vermogensverlies en toenemend brandstofverbruik was opgetreden over een periode van een aantal maanden - zo langzaam, dat ik het nauwelijks door had.
Toen er daadwerkelijk een storing in het dashboard tevoorschijn kwam, heb ik na uitlezen de EGR + het gasklephuis schoongemaakt en merkte daarbij dat er aan de EGR eigenlijk niet veel schoon te maken viel (waarschijnlijk heb ik 'm door het schoonmaken wel terug beter gangbaar gemaakt, is mijn vermoeden achteraf) waarbij ik vooral zag dat het gasklephuis dus heel smerig was. De EGR stuurt precies op die plek zijn uitlaatgassen retour het inlaat traject in, namelijk. Ik heb het gasklephuis voorzichtig schoongekrabd en merkte na de ingreep meteen dat ik weer het volle motor vermogen zoals ik dat gewend was geweest, weer terug had en het brandstofverbruik weer zakte. Het effect was geweldig!
Kortom, het was meer een opmerking in de trant van: he dat zwarte gasklephuis valt me op, dan dat er acuut een probleem is, hoor. Ik zou het gewoon even in gedacht houden mocht je ooit in de toekomst dergelijke problemen of symptomen krijgen. En bezien of dat mogelijk te maken heeft met een vervuild gasklephuis. Ik denk dat er talloze motoren probleemloos rondrijden met een gitzwart gasklephuis.
Ik kan het niet heel goed zien op de foto die je geplaatst hebt, de daadwerkelijke klep van het gasklephuis is niet zichtbaar, maar heeft er alle schijn van dat die pikzwart is.
Bij een aantal vage motor problemen (zoals: inhouden, stotteren etc) wordt hier meestal een eerste rijtje uit te sluiten mogelijke oorzaken genoemd (zoals de staat van de bougies bijv.) waar vaak ook het gasklephuis tussen zit. Niet altijd levert dat de gezochte oplossing, maar de motor loopt er volgens mij altijd weer ietsje mooier van als het gasklephuis goed schoon is.
Het is meer, dat ik dezelfde motor (1.2 12V) in mijn Fabia heb, en het gasklephuis een keertje gereinigd heb nadat ik een foutcode had die te maken had met de EGR klep (weer een ander onderdeel, maar die wel met het gasklephuis verbonden is) Oplossing zou zijn EGR + gasklephuis schoonmaken (wellicht EGR vervangen indien storing terug zou komen). Een bijkomend symptoom was dat ik merkte dat er vermogensverlies en toenemend brandstofverbruik was opgetreden over een periode van een aantal maanden - zo langzaam, dat ik het nauwelijks door had.
Toen er daadwerkelijk een storing in het dashboard tevoorschijn kwam, heb ik na uitlezen de EGR + het gasklephuis schoongemaakt en merkte daarbij dat er aan de EGR eigenlijk niet veel schoon te maken viel (waarschijnlijk heb ik 'm door het schoonmaken wel terug beter gangbaar gemaakt, is mijn vermoeden achteraf) waarbij ik vooral zag dat het gasklephuis dus heel smerig was. De EGR stuurt precies op die plek zijn uitlaatgassen retour het inlaat traject in, namelijk. Ik heb het gasklephuis voorzichtig schoongekrabd en merkte na de ingreep meteen dat ik weer het volle motor vermogen zoals ik dat gewend was geweest, weer terug had en het brandstofverbruik weer zakte. Het effect was geweldig!
Kortom, het was meer een opmerking in de trant van: he dat zwarte gasklephuis valt me op, dan dat er acuut een probleem is, hoor. Ik zou het gewoon even in gedacht houden mocht je ooit in de toekomst dergelijke problemen of symptomen krijgen. En bezien of dat mogelijk te maken heeft met een vervuild gasklephuis. Ik denk dat er talloze motoren probleemloos rondrijden met een gitzwart gasklephuis.
Laatst bewerkt: