Brandstof verbruik Roomster

Boet

Actief lid
Wat ik inmiddels wél kan stellen is dat de Roomster door zijn hoge opbouw met windje tegen aardig meer verbruikt dan wanneer er weinig wind staat. Windje mee geeft een omgekeerd effect.

Ik rij een 1.9 TDI inclusief chippie. Het moet wel raar lopen als ik de fabrieksopgave niet haal. Uitschieter naar beneden is rond de 6 liter per 100 km (flink boenderen) en ooit eens 3.9 liter per 100 km (rustigjes doortuffen op een 80 km-weg).

Een verbruik van 1:11 vind ik aardig aan de hoge kant. Met welke motor dan ook.
 
Mijn Skoda Roomster 1.4 heeft nu 7.000 km gereden.
Ik heb net weer getankt. Het benzineverbruik is 1 op 11. Hij wordt maar niet zuiniger. Mijn rijstijl is rustig. Ik blijf dit verbruik erg hoog vinden.
 
Hallo Jongedwin,

Zoals je ziet zijn er meer Roomsters rijders die wel zuinig rijden. Er moet dan toch iets zijn met de auto. Of met de software.
Heb je al bij de dealer hierover geklaagd?
Ik ben er wel druk mee doende, maar heb nog geen resultaat. Ik heb naar Pon gebeld, maar daar is ook nog niets uitgekomen. Dus proberen zou ik zeggen, want als je je mond dicht houdt wordt het in ieder geval niet beter. En samen staan we sterker, tenslotte gaat het wel om een nieuwe auto met garantie die niet voldoet aan de specificaties.

Ik ben al bij de dealer geweest. Volgens hen is er niets met de auto aan de hand. Ik denk dat ik ook maar eens contact opneem met de importeur.
 

Boet

Actief lid
Lijkt me een strak plan. 1:11 haalde ik ooit eens met een 1.6 BX die qua motoropbouw (schade-auto) nogal amateuristisch in elkaar was gezet. 1:14 Moet bij jou zeker lukken.
 

reeseend

Forumguru
Tja, het lijkt me toch een Skoda kwaaltje. Onze Octavia 1.6 FSI lust hem ook wel aardig. Meestal rijden we in stad en af en toe snelweg maar ook wij komen niet boven de 1 op 12 uit. Ik ga binnenkort ook maar eens naar de dealer want we hebben nog garantie.
 

van_der_P

Senior Member
Het ligt denk ook aan het feit dat de motoren die Skoda gebruikt niet het meest modern zijn.
Dat speelt in oost europa toch minder dan bij ons.
Van de andere kant zitten tegenwoordig in een boel auto's veel energie gebruikers. Denk eens aan de climatronic. Dat kan je zo wel 3 a 4 km op een liter schelen. Het is winter, en in combinatie met wellicht korte stukjes rijden. Ik probeer maar een verklaring te vinden.
Thuis vind men het verbruik van de Roomster zeker in vergelijking met de Fabia Combi 1 die we hiervoor hadden ook best stevig. Met deze Skoda reden we op goede dagen 1 op 17, en dat terwijl de Roomster dan maar 1 op 15.5 loopt. Met nagenoeg dezelfde motor.
 

LenK

Forumguru
Motoren in de Roomster en de Fabia zijn inderdaad oude blokken.
Maar daar staat VAG toch om bekend: dat ze het zo lang mogelijk uitmelken.

Denk aan de 1.9 diesel, die was er begin '90 jaren en de 1.6 benzine nog eerder.
Er is natuurlijk wel van alles anders dan in het begin maar de basis is nog steeds hetzelfde.

Ben benieuwd of er met de nieuwe Polo nog wat verse motoren komen zoals een 1.2 TSI of zo.

1:12 voor de 1.6 FSI is niet goed. Je schrijft wel van "meestal rijden we in de stad" dus dat zou iets kunnen verklaren. Maar 1:14 zou toch haalbaar moeten zijn voor deze motor.
 

van_der_P

Senior Member
Dan is het nu toch een goede reden, zeker met de huidige milieumaatregelen, om de zaak eens flink te moderniseren. Ik heb nog hoop dat het binnen nu en een paar maanden toch al verbeteringen geeft. Ze hebben naar mijn mening geen andere keuze.
 

Fille

Nieuw lid
Is er dan zo'n verschil tussen wat de boordcomputer aan verbruik berekent en het reële verbruik? Ik rijd met een Roomster 1.9TDI, 105 pk en volgens de computer drinkt die momenteel 5,8 liter per 100km (1 op 17,24). Dat lijkt mij toch behoorlijk zuinig. In elk geval zuiniger dat mijn vorige auto, een Picasso 2.0 HDI, 90 pk (of toch wat die op de boordcomputer aangaf). De Roomster heeft nu ca 11.000 km op de teller staan. Rond 5.000 km gaf de computer zelfs 5,3 liter aan. Een vakantie naar Oostenrijk later (veel autobaan en zwaar beladen) was dat 6,2 liter. Sindsdien loopt het verbruik zoetjesaan terug tot nu 5,8. Ik heb geen idee welke waarden ik zou krijgen met het zelf uitrekenen van verbruik tussen de tankbeurten. Zal ik eens doen. De meeste reacties hier gaan over 1.4 of 1.6 motors. Wat zijn de ervarigen van de andere 1.9 TDI rijders?
 

Gieliovd

Forumguru
Verbruiken waar jij over schrijft, van der P, met een benzine motor is een droom. Dat zijn hele nette resultaten welke richting het verbruik van een Daihatsu Cuore gaan!

Zelf rij ik gemiddeld 8,3 liter/100 km op gas. Dat is dus 1:12.

Vandaag liep het motortje lekker en was het verkeer relatief rustig in de ochtend. Toen reed ik 7,3 liter/100 km. Op de terugweg liep hij nog lekker en was het druk. Toen zat ik thuis op 7,8 liter/100 km. Ik blij!

En dat terwijl het eerste LED al bij 70 km uit was in plaats van bij 100 zoals normaal.

Nee, 1:17 dat moet ik nog eens meemaken. Zelfs mijn Micra 1.0 reed 1:13!

Edit:

Dit zijn waarden van zowel de boordcomputer als eigen berekening. Ik kom op precies 8,3 liter gemiddeld uit op beide.
 

Abo

Lid
Mijn boordcomputer geeft het gemiddelde verbruik aan van 1 op 12,8. De handmatige berekening (aantal km: aantal liters) geeft een gemiddeld verbruik aan van 1 op 12,7. Misschien dat dit in warmere jaargetijden nog iets minder wordt. ( Roomster 1.6 )
 

van_der_P

Senior Member
Verbruiken waar jij over schrijft, van der P, met een benzine motor is een droom. Dat zijn hele nette resultaten welke richting het verbruik van een Daihatsu Cuore gaan!

Zelf rij ik gemiddeld 8,3 liter/100 km op gas. Dat is dus 1:12.

Vandaag liep het motortje lekker en was het verkeer relatief rustig in de ochtend. Toen reed ik 7,3 liter/100 km. Op de terugweg liep hij nog lekker en was het druk. Toen zat ik thuis op 7,8 liter/100 km. Ik blij!

En dat terwijl het eerste LED al bij 70 km uit was in plaats van bij 100 zoals normaal.

Nee, 1:17 dat moet ik nog eens meemaken. Zelfs mijn Micra 1.0 reed 1:13!

Edit:

Dit zijn waarden van zowel de boordcomputer als eigen berekening. Ik kom op precies 8,3 liter gemiddeld uit op beide.

Gas gebruikt natuurlijk iets meer, +/- 10 % meer dan benzine.

Maar over het algemeen gebruikte mijn vrouw de auto om van Roermond naar Venlo te rijden. Zij rijdt dan niet de kortst weg omdat ze een hekel heeft aan de Napoleonsweg ( heeft een tijd als gevaarlijkste weg van NL te boek gestaan vandaar), zij reed dan via Roggel en Helden. Dat zijn ongeveer 40 km waarvan het grootste deel 80 km.weg, een klein stuk snelweg +/- 5 km. En zij realiseerde een verbruik van 1 op17. Het was warm weer niet te gek druk (vakantieperiode) De auto een Skoda Fabia Combi Elegance 1.4 75 pk. Normaal lukt dat ook niet dan was het rond de 1 op 15.5/16
 
Ik heb deze week gebeld met de importeur. Volgens één van de medewerkers zou het benzineverbruik minder kunnen worden door eens een flink eind met de auto te rijden en wat harder te rijden. Hierdoor zou de auto loskomen waardoor het benzineverbruik zou kunnen zakken. Dit heb ik gisteren dan maar gedaan. Ik ben benieuwd of dit resultaat heeft.
 

Hetzer

Forumguru
Ik heb deze week gebeld met de importeur. Volgens één van de medewerkers zou het benzineverbruik minder kunnen worden door eens een flink eind met de auto te rijden en wat harder te rijden. Hierdoor zou de auto loskomen waardoor het benzineverbruik zou kunnen zakken. Dit heb ik gisteren dan maar gedaan. Ik ben benieuwd of dit resultaat heeft.

Heb ik nog nooit van gehoord, maar wie weet helpt het!
 

Boet

Actief lid
Het wil wel eens helpen. Ik doe het met de mijne ook. Eens in de één-anderhalve maand gaat het gas (mits opgewarmd) er een stukje flink op en trek ik flink door in de versnellingen. Daarna een kilometer of twintig (of langer als mogelijk;)) het gas erop houden. Flinke rit in Duitsland wil het ook best aardig doen. Ik merk in ieder geval dat het ding nadien duidelijk 'losser' is.

Ik ben benieuwd of het bij jou ook zo ervaren wordt.
 

jellejawa

Nieuw lid
Het wil wel eens helpen. Ik doe het met de mijne ook. Eens in de één-anderhalve maand gaat het gas (mits opgewarmd) er een stukje flink op en trek ik flink door in de versnellingen. Daarna een kilometer of twintig (of langer als mogelijk;)) het gas erop houden. Flinke rit in Duitsland wil het ook best aardig doen. Ik merk in ieder geval dat het ding nadien duidelijk 'losser' is.

Ik ben benieuwd of het bij jou ook zo ervaren wordt.

Ik heb hier ook nog niet eerder van gehoord. Hoewel het wel helpt bij mijn Jawa 2 takt. Maar dat is natuurlijk iets heel anders.
Kortom, vanwege de gem. verwachte kilometrage van minimaal 15.000 km per jaar. hebben we besloten LPG in te bouwen. Benzine wordt steeds maar duurder. En LPG Is ook nog eens schoner voor het milieu. En we toch van plan zijn een jaar of 5 in deze Roomster te rijden.
Het verbruik van de Roomster is van 1 op 12,3 in het begin nu na 3600 km iets gezakt tot een verbruik van rond de 1 0p 13. Laatste beurt zelfs 1 op 13,6. Al iets beter. Wel moet ik zeggen dat we de laatste tijd tanken bij BP en voorheen meestal bij Tinq omdat die zo lekker goedkoop is en op de route ligt. Nu heb ik wel eens vaker gehoord dat die benzine van wat mindere kwaliteit zou zijn.
 

van_der_P

Senior Member
Vandaag getankt ongeveer 52 liter een gemiddeld verbruik gescoort van 1 op 12.7. Deze tank voornamelijk veel stadswerk gereden. Naar de winkel, naar mijn werk(6 km), naar de sportschool dat soort ritjes, vindt dat geen slecht verbruik.
 

EdK

Forumguru
Na een jaar rijden in de Roomster 1.4 style benzine met een 14.800 Km op de teller zit ik op een gemiddeld benzine verbruik van 1 op 13.5 a 14 .
En dan vermeld ik er tevens bij dat 3/4 van deze kilometers gereden zijn in file verkeer ( woon/werk )
Als ik een langere ritten op de snelweg rijd op cruisecontrol en max 125 a 130 dan is mijn verbruik rond de 1 op 15 a 15.5

Dit verbruik is gemeten met de boordcomputer in de stand 2 die ik nooit reset dus daar kun je de uren totaal , km totaal en verbruik totaal uitlezen !!


Maar ik zie nu het verbruik ook weer beter worden doordat het warmer wordt !! In de winter periode zag ik toch dat het verbruik hoger lag dan de opgegeven fabriekswaarden's

Met je rijstijl kun je ook het verbruik aanmerkelijk beinvloeden heb ik al gemerkt, laat je auto maar eens uitrollen dan zie je het verbruik gemiddeld echt teruglopen ! Ook op korte ritten !
 

Boet

Actief lid
Ik heb de laatste paar ritten (warm, weinig files) op de boordcomputer gemiddelden van boven de 1:20 gescoord. Nu het constant warmer is, ga ik weer eens kijken wat het verschil wordt als ik aceton aan de diesel toevoeg. Hoewel ik nu al bepaald niet ontevreden ben..
 
Bovenaan Onderaan