Brandstof verbruik

ben1984

Nieuw lid
Ik heb vanaf 8 december 2014 mijn skoda octavia III greenline businessline en de eerste 1250km er op zitten.
Heb heel kort getwijfeld tussen een 308 van peugot, maar na de proefrit in de peugot direct in een skoda gestapt en hiermee was de keuze snel gemaakt.

Heb vooral gekeken naar de 14% bijtelling en een ruime auto voor het gezin met twee kinderen.
Ben zelf ook 202cm groot en daarvoor is het een prima auto. Ook achter mijn bestuurderstoel kan nog prima een gemiddelde volwassen persoon zitten.

Ik had wel verwacht 1000km te kunnen rijden op een tank, maar bij 750km brandt het lampje al.
Wat is jullie ervaring hierin?
Of moet de auto nog worden ingereden?
 

glasfluss

Donateur
Hallo Ben1984,

ik heb de GLBL sinds oktober. Na de eerste 25.000 km kan ik zeggen dat ik nauwelijks meer dan 900 km op een tank red. Als het lampje begint te branden zijn er nog ~ 8 of 9 l over en zelfs als ik doorrijdt tot in 0 km over her passen er maar 46 l in de tank. Bij een verbruik van 5.1 l/100 km zit er meer niet in. Ik weet uiteraard dat de 3.2 l een fabeltje zijn. Onder de 5 l had ik daartegen wel verwacht. Tot 130 km/h valt het nog mee. Rij ik (zoals meestal in Duitsland, waar ik de meeste kilometers maak) 140 dan verbruik ik 5.5 l en dat is precies wat ik voorheen in een Superb GreenTec ook deed. Dus de auto is mooi voor de bijtelling maar minder zuinig dan verwacht. En 50 l is een echt kleine tank... Verder geniet ik zeer van de ruimte en de luxe.

Groet

Sven
 

Remakil

Forumguru
Nee, de slappe veer aan je gaspedaal is de boosdoener. Met zo weinig weerstand zakt je voet natuurlijk snel tot de bodem... :angel:
 

AndreM

Forumguru
OK, :pieker:
dus als ik het goed begrijp staat de stand van je gaspedaal ook lager met een verlagings set van eibach. :sterretjes: :wavecry:
 

AndreM

Forumguru
Jij gaat mij toch nu niet zeggen dat het door mijn Brain komt hè? :yeehaa: :deuk:

Dus in computertaal zijn het de eentjes en de nulletjes die het doen. :yeah: ;)
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
De mens is geen computer... In het brein gaat het dan ook niet om nullen enen maar om neuronen, deze resulteren in impulsen die via ruggemerg en zenuwbanen de spiren in de ledematen een seintje geven.
Dat gebeurt dus voor een groot deel bewust. Verder zeg ik niks... ;) :itwasntme:




:) :D :deuk:
 

turboturbo

Forumguru
Ik had wel verwacht 1000km te kunnen rijden op een tank, maar bij 750km brandt het lampje al.
Wat is jullie ervaring hierin?
Of moet de auto nog worden ingereden?
Allereerst: wat is je daadwerkelijk verbruik dan? (Gemeten aan de pomp bv met Spritmonitor of een excel bestandje)

Waar je misschien last van hebt is hét meest besproken producteigenschap van de octavia 3 greenline, nl. een ruim bemeten marge 'reservetank'.
 

Octavia32

Forumguru
Ik kan alleen zeggen dat destijds mijn gechipte 2.0 tdi Octavia 2 met gemak 800 km haalde.
Pompverstuiver bkd blok trouwens
 

AndreM

Forumguru
Ga er maar vanuit dat de eerste 5000 km de auto onzuinig is, dan is er nog de buiten tempratuur die het verbruik bepaald en de windkracht (tegenwind)!
Dus zal je in het voorjaar een gunstiger verbruik gaan krijgen.

Zelf heb ik van de zomer de 1:24,6 gehaald op een afstand van 120 km.
Nu zit ik gemiddeld op de 1:20,2 waarvan 50% stad en 50% snelweg.
Vind ik niet verkeerd, omdat ik met mijn vorige auto (een 1.7 diesel 110pk) gemiddeld 1:17 reed. :thumbsup:
 

AndreM

Forumguru
Ach gossie, en nu zoek je een broertje als vervanger? :D
Ik heb er nog eentje staan van '86, een goed bouwjaar en van een oud vrouwtje geweest. :tegek: ;)
 
Bovenaan Onderaan