Brandstof verbruik

AndreM

Forumguru
Met vast een ISUZU motor....

Nop, dat was in een van de eerste Astra's met een soft turbo diesel motor, waarvan de cilinderkoppen bijna allemaal gingen lekken.
De een na laatste was een 1.3 diesel van Fiat met 90 pk en de laatste was dus de 1.7 110 pk Astra H III editie uitvoering. :lezen: :thumbsup:

auriga

Forumguru
Heb nu iets meer dan 3000 km gereden, waarvan de laatste 1000 met wintersloffen.
Gemiddeld verbruik licht rond de 4.6 l/100km
Waarden onder de 4.0 (1 op 25+) zijn haalbaar, maar dan moeten de omstandigheden gunstig zijn (weinig verkeer, geen oponthoud , veel CC rijden en een rustig voetje)
ImageUploadedByTapatalk1419801166.846728.jpg

Remakil

Forumguru
Die plaatjes zeggen mij niets, die wijken teveel af van de werkelijkheid. Enige interressante is de uitslag aan de pomp... ;)

Beste Ben,

Ik heb het verbruik van m'n Superb Greenline 1.9 TDI door de tijd bekeken, wat indirect misschien een antwoord geeft op je vraag of er een inrijd-effect op het verbruik is.

Ik heb het verbruik steeds over 5 tankbeurten gemiddeld om schommelingen wat af te vlakken, en vervolgens het gemiddelde verbruik afgezet tegen de leeftijd van de auto, gemeten in gereden kilometers (per 10.000). Op die manier gevisualiseerd is het verbruik teruggelopen van boven 1l/19 km naar net onder 1l/20km.

De jaargrenzen heb ik handmatig aangegeven op basis van de tellerstanden om te kijken naar seizoenspatronen. Die zie ik (gek genoeg?) niet. Het netto-effect van de banden is ook zeer klein. Daar meet ik een verschil van 1% ten gunste van de omstandigheden met zomerbanden. Maar met name gereden kilometers lijkt een effect te hebben. Alleen een effect van de motor? De mens-machine combinatie die beter ingespeeld raakt? De leeftijd van de bestuurder? ;)

verbruik_superb-jpg.33702

Bovenaan Onderaan