Het lukte bij mij niet om de snelkoppelingen los te krijgen. Ook de (VAG) dealer lukte dat niet. De snelkoppelingen zijn destijds onder garantie vervangen...Ik heb nu een soort kunststof snelkoppelingen, deze zijn uitermate makkelijk los te maken. Het brandstoffilter is toen door de dealer gelijktijdig vervangen. (jammer geen besparing)
Krijg je de snelkoppelingen zelf los, dan zou ik de brandstoffilter op de volgende manier vervangen:
Snelkoppelingen los maken. De twee slangen zo snel mogelijk dicht maken zodat de brandstof niet uit de slangen vloeit.
(Een bout in het gat - zie eerder dit forum- en vervolgens met kunststof tape aftapen??) Uiteinde van de slangen zo hoog mogelijk houden.
Werkzaaamheden op de werkbank (buiten de auto)
Brandstoffilter rechtop en deze fixeren zodat het rechtop blijft staan.
Vervolgens aan de nieuwe brandstoffilter aan de twee openingen een slang monteren. (te koop in de bouwmarkt / tuincentrum - moet wel diesel geschikt zijn) Deze twee slangen de lucht in (naar boven), en via de brandstof toevoer opening en met behulp van een trechter het filter vullen met diesel. Het filter zal zich nu vullen. Zit het filter vol / is het verzadigd dan zal de diesel uit de afvoer slang weer omhoog komen. Het is een soort communicerende vaten idee. Misschien dit alles even de tijd geven, immers het filtermateriaal moet zich volzuigen. Vervolgens de hulpslangen eraf, filter aan de buitenkant afdrogen en naar de auto brengen.
Monteren
Filter kan nu gemonteerd worden. De slangen zitten nog vol met brandstof, tevens het filter ook.
Zoals eerder omschreven (oce1979) het contact een paar keer aanzetten zonder de auto te starten.
Ik weet niet of bovenstaande werkwijze de beste is, maar volgens mij als doe het zelver moet dit goed te doen zijn.