Brandstofprijzen, olieprijs ingestort, wanneer zien we dat terug aan de pomp?

red2003

Actief lid
Net over de grens in BE, euro95 €1,617. In mijn eigen dorp is de euro95 €1,899. Aangezien ik altijd ca 40 ltr tank is het kassa ca €10,-
Even nog corrigeren voor de extra km om naar BE te rijden kom ik uit op €8,50 per tankbeurt dat in mijn portemonnee blijft.
Standaard door het jaar heen is de benzine altijd €0,25 / ltr goedkoper in BE ( kwartje van kok ?)

hemi24

Forumguru
Wat een poppenkast maken ze ervan in Den Haag:

In het verlengde van de prijzen in de supermarkt, kan de regering misschien ook gelijk zelf even uitleggen hoe het zit met de prijzen aan de pomp en de prijzen van bijvoorbeeld auto’s in Nederland t.o.v. de buurlanden…?

Tees

Donateur
Lijkt me dat dat niet uitgelegd hoeft te worden @hemi24, belasting- en accijnsverschil. Voor levensmiddelen zijn die belastingverschillen niet zo groot en dus zit daar iets in de toeleveringsketen wat het verschil moet verklaren.

hemi24

Forumguru
Dus de staat mag zomaar 20+ procent “graaien” en als iemand anders meer dan 10% winst maakt moet men verantwoording komen afleggen…?!?

Lagere prijs gaat ook minder belastingsinkomsten opleveren hè…

Tees

Donateur
Zal ik je eens wat geks vertellen @hemi24? Belastingen zijn van en voor ons allemaal. Maar als je graag minder publieke voorzieningen wilt hebben (want dat betekent het als we minder belasting willen betalen), staat t je vrij om op een partij te stemmen die daarvoor kiest. Mijn keuze is t niet...

Tees

Donateur
Als je hiernaar kijkt dan snap je hopelijk wel waarom de olieprijs niet 1-op-1 terug te zien is in de benzineprijs: https://www.unitedconsumers.com/tanken/brandstofprijzen/opbouw

Van de benzineprijs is maar 38% productiekosten, en daarin zit zowel de olie zelf als alle transport en raffinage die plaatsvindt voordat jij t in je tank kan stoppen. De kosten voor transport en raffinage zijn maar beperkt afhankelijk van de olieprijs. En dan heb je verder natuurlijk nog de accijns en belastingen.

En verder zit er zoals hierboven al genoemd een vertraging het moment dat de olieprijs stijgt en de benzineprijs stijgt (en vice versa). Dat verschilt ook per pomp, sommigen hebben meer voorraadcapaciteit dan anderen, of ze kopen soms strategischer in.
Die had ik al gepost ;)

Bovenaan Onderaan