Brandstofprijzen, olieprijs ingestort, wanneer zien we dat terug aan de pomp?

Het prijs-display bij mn lokale BP Express lijkt wel vast te zitten op €2.00/l. voor E95.
Hoe de olieprijs ook zakt, vandaag duikt Olie zelfs onder de $60, gekomen van bv een nivo van $95 in september '23, de pompprijs lijkt wel vastgeplakt aan de 2euri.
Onbegrijpelijk.

Captain Hook

Forumguru
Nou tank ik nauwelijks meer van dat gouden fossiele sap, maar hier bij mij in de buurt kost E95 €1,87/l.

Dus ja, prijsdalingen van een vat olie werken nauwelijks door in de prijs aan de pomp
En nee, de prijs zit niet vastgeplakt aan de 2€.

Slider

Forumguru
@Costina60 Zeker wel begrijpelijk, in sept '23 was de prijs toren hoog vanwege Rusland en de overheid had toen de pomp prijs kunstmatig verlaagd om het betaalbaar te houden.
Nu is de olie prijs gezakt en die accijns verlaging (bijna helemaal) terug gedraaid. Dus effectief blijft het ongeveer gelijk aan de pomp.
Ook mijn lokale pomp is veel lager dan je genoemde prijs, vandaag €1,859.

Tijd om een betere pomp te zoeken, gebruik een app om ze allemaal inzichtelijk te krijgen. Ik gebruik de DirectLease tankservice app sinds het Rusland gebeuren, echt ideaal.

gehaktbal

Forumguru
Nu is de olie prijs gezakt en die accijns verlaging (bijna helemaal) terug gedraaid.
Heb ik wat gemist? Dat wilden ze op 1 januari 2026 terugdraaien toch? En dan in stappen tot 2030 nóg meer centjes er bovenop?
Bron: https://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10570317/benzineprijs-volgend-jaar-mogelijk-naar-2-50-per-liter

Maar volgens mij is het een vrij standaard fenomeen bij de brandstofbedrijven:

Is er ergens een (potentiëel) risico wat héél misschien impact kan hebben >> Gelijk prijzen omhoog.
Is er ergens een meevaller, dan gaan de prijzen op den duur omlaag. Want dán is er ineens sprake van duur ingekochte oude voorraad.

Slider

Forumguru
Klopt toch ook? Had het over nu, in vergelijking met sept '23. Ik had het niet over toekomstige verhogingen.
Er waren veel meer accijns verlagingen destijds, op 1 na zijn die ondertussen allang terug gedraaid. De laatste stap hebben ze nog 1 jaartje uitgesteld, idd die 1 jan 2026 nieuwe datum.

Slider

Forumguru
Was even zoeken, staat in de huidige artikelen niet duidelijk vermeld, maar vond deze oudere nog:

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/accijnskorting-brandstof-blijft-in-2025-bestaan/

"De accijnskorting werd in april 2022 ingevoerd als onderdeel van een pakket lastenverlichtingen bij de destijds erg hoge energieprijzen. De accijns op een liter benzine daalde met 17,3 cent per liter en op een liter diesel met 11,1 cent. De helft van die accijnskorting kwam met ingang van 1 juli 2023 te vervallen. Het resterende deel van de accijnsreductie zou aanvankelijk vervallen per 1 januari van dit jaar, maar dit werd al eens uitgesteld naar 1 januari 2025. Als de berichtgeving van De Telegraaf klopt, blijft de resterende korting tot minstens 1 januari 2026 in stand."

Maar dat maakt mijn verhaal dus ook niet waar, want in sept. '23 was dus met zelfde accijns pakket die we nu nog hebben. :ROFLMAO:

Dan heeft het weer meer te maken met de productie van olie (minderen drijft de prijs op) en de sterkte van de dollar waar de vaten mee worden verhandeld. Kortom, je kan er helemaal niet mee haha.

It is what it is.

Tees

Donateur
Als je hiernaar kijkt dan snap je hopelijk wel waarom de olieprijs niet 1-op-1 terug te zien is in de benzineprijs: https://www.unitedconsumers.com/tanken/brandstofprijzen/opbouw

Van de benzineprijs is maar 38% productiekosten, en daarin zit zowel de olie zelf als alle transport en raffinage die plaatsvindt voordat jij t in je tank kan stoppen. De kosten voor transport en raffinage zijn maar beperkt afhankelijk van de olieprijs. En dan heb je verder natuurlijk nog de accijns en belastingen.

En verder zit er zoals hierboven al genoemd een vertraging het moment dat de olieprijs stijgt en de benzineprijs stijgt (en vice versa). Dat verschilt ook per pomp, sommigen hebben meer voorraadcapaciteit dan anderen, of ze kopen soms strategischer in.

Arjan1985

Forumguru
Alleen jammer dat als de olie prijs morgen 150 dollar koerst je opeens binnen een dag, of week, wel aan de pomp de sjaak bent.

Tees

Donateur
Dat kon nog wel goedkoper, bij mijn favoriete pomp is t nu €1.56 de liter (en de benzine €1.86). De benzine was daar 2 weken geleden trouwens nog €1.79, dus tis wel vrij rap omhoog gegaan.

Arjan1985

Forumguru
@Tees ik heb zeker begrip voor de pomp houder hoor. Die zal heel weinig overhouden aan de marge wat ook verklaart dat er feitelijk geen pomphouders meer zijn zoals vroeger maar alleen grotere bedrijven met vele tankstations. (Uitzonderingen daargelaten)
@hemi Duitsers komen daar hun diesel halen denk ik?
Hier op het eiland 1,90 benzine en net 50L a 2,22 voor de 98 betaald.

Bovenaan Onderaan