Brom = wiellager?

Blackokkie2

Forumguru
Ga ik net even een patatje halen, hoor ik een brom die snelheidsafhankelijk lijkt te zijn. Bovendien bromt het harder als ik een bocht naar links maak.

Ik heb dus het idee dat het wiellager rechtsvoor aan het overlijden is.
Vraag dus aan de technische mensen hier, is dit zo of wat is het anders? En wat gaat zoiets kosten? Is er hier op het forum iemand in de buurt van Almere die dit kan repareren en aan wie ik dat gun?

Groeten, Mark
 

Michelv.

Forumguru
Homokinetische maakt meer een tikkend geluid dan een brom daarom denk ik idd aan een lager. Die is wel zelf te vervangen als je handig bent.
 

Blackokkie2

Forumguru
Eh, handig, nou ja ik kan een wiel wisselen maar heel veel moeilijker moet het niet worden, misschien onder begeleiding van iemand die wel technisch is zal het wel gaan. Probleem zal ook zijn gebrek aan het juiste gereedschap.
 

Cordoba

Forumguru
Geluiden bij lager en homokineet lijken bij beschrijvingen nog wel eens op elkaar, daarom wil ik het niet bij voorbaat uitsluiten; ik zie te vaak dat mensen zich verkeerd focussen op een probleem, en door de focus onvoldoende kijken naar andere mogelijkheden, waardoor iets wat in de basis vrij simpel is, toch nog een lastige opgave wordt.

Een DHZ-garage is misschien ook nog een optie: daar heb je de juiste tools, en als je ook wat begeleiding krijgt, kun je het misschien wel zelf.
 

Octavia Simply Clever

Senior Member
Ga ik net even een patatje halen, hoor ik een brom die snelheidsafhankelijk lijkt te zijn. Bovendien bromt het harder als ik een bocht naar links maak.

Ik heb dus het idee dat het wiellager rechtsvoor aan het overlijden is.
Vraag dus aan de technische mensen hier, is dit zo of wat is het anders? En wat gaat zoiets kosten? Is er hier op het forum iemand in de buurt van Almere die dit kan repareren en aan wie ik dat gun?

Groeten, Mark


Draai je stuur helemaal raar L of R en rijd achteruit, als je dan geratel hoort is je homokineet idd overleden.

MVG Frank
 

Joske

Forumguru
er zijn 2 mogelijkheden, misschien kunnen de specialisten even meekijken:

Naamloos.jpg

Afhankelijk van het feit of het 3 of 4 gaten zijn zijn er 2 mogelijkheden voor artikelnummers:

3 gaten: wiellager met montagedelen: 5K0498621A (richtprijs: 166 euro)

OF

4 gaten: wiellager met montagedelen: 8J0598625 (richtprijs: 188 euro)
 

Joske

Forumguru
omdat ik niet van het halve werk ben... ;)

even gaan graven in Elsawin en daar kom ik ook tot de constatatie dat er zowel over een 3 puntsophanging gesproken wordt (van het wiellager) als een 4 puntsophanging.. Ik zie zowel 3punts als 4puntsophanging bij FSIII remmen MAAR ook bij de FN3 remmen (merk-type remzadel) dus daarmee kan het ook niet uitgesloten worden.

in bijlage het montageoverzicht van de wiellager, aantrekmomenten, etc. je moet het maar eens bekijken ;)
 

Bijlagen

  • montageoverzicht wiellagers wielnaaf en wiellagerhuis O2C 2008 bls.pdf
    180,1 KB · Weergaven: 17

Blackokkie2

Forumguru
Pff, dat lijkt niet eenvoudig. Ik heb even aan het wiel gerukt maar voel er geen speling opzitten ook merk ik tijdens het rijden geen reacties in het stuur. Bedankt voor de info en de moeite alvast @Joske .

Dus deze,
050vkba-6556-1.jpg


of deze
050vkba-6623-1.jpg


of deze???????????

050vkba-3643-1.jpg


??????????
 

Cordoba

Forumguru
Dealer/garage kan het waarschijnlijk met het chassisnummer zo zien, welke je nodig hebt. Ik zit me wel af te vragen wat je allemaal moet demonteren om te kunnen zien wat je nodig hebt. Misschien kan Peter helpen om te bepalen welk lagertype je nodig hebt?
 

Blackokkie2

Forumguru
Heb net even gekeken met uitgedraaide wielen maar kon het niet zien zo. Wel weet ik nu dat ik de FS III remmen heb en dat de ashoezen er nog goed uitzien.
 

Blackokkie2

Forumguru
W101699 - Skoda OCTAVIA Combi (1Z5) Wiellager set

ADVIES PRIJS: € 175,75 - UW KORTING: € 43,94
€ 131,81

(Incl. BTW)

Specificaties
Artikelsoort:vooras
Positie V/A:vooras
Positie L/R:links
Positie L/R.:rechts
Breedte (mm):83
Binnendia(mm):29
Buitendia(mm):136
Gewicht (kg):3.250
Info:met ingebouwde magnetische sensorring

Toepassing
Info:vooras, vanaf bouwjaar: 200506, vanaf ch.nr: 1Z-52121 647

Gevonden de grens van de chassisnummers. Vanaf deze zou het dus de 3 schroefs moeten zijn, hiervoor de 4 schroefs versie.
 

Blackokkie2

Forumguru
Ik heb inmiddels de auto even op de krik gehad en als ik het wiel dan handmatig draai hoor ik rechtsvoor geen bijgeluiden maar linksvoor hoor ik wel een zacht geluid wat zich misschien nog het beste laat omschrijven als het kraken van hard plastic maar vrij zacht. ( ja ik weet dat geluiden omschrijven heel lastig is en anderen op het verkeerde been kan zetten)

@Peter-036 , als jij het zou horen zou jij dan met enige zekerheid kunnen zeggen wat het is? Misschien kan ik dan even bij je langskomen 1 dezer dagen. Even via pb afspreken?
 

Blackokkie2

Forumguru
Vandaag auto bij garage voor beurt en check. Is inderdaad wiellager rechtsvoor. Ik laat het maar direct repareren want moet ook voor APK. Verder zouden er een paar filters moeten vervangen worden maar was geen noodzaak dus even uitgesteld en remmen kunnen nog net door de APK, daar maar even voor kijken of dat ergens goedkoper kan. Wordt toch nog een rekening van 600 euro.
 

Cordoba

Forumguru
Wiellager is gevaarlijker dan veel mensen denken. Ooit meegemaakt dat er een auto met 120 over de linkerbaan voorbij kwam, en vervolgens ineens al tollend over de 3 rijstroken schoof (ging gelukkig niet rollen, en precies tussen de rijdende auto's door), en zo achterstevoren op de vluchtstrook in de vangrail. Oorzaak bleek een achterwiellager dat was vastgeslagen, waardoor het wiel absoluut niet meer wilde draaien. Een beetje brommen, is vervelend, maar als er bijvoorbeeld een kogel van het lager in stukken gaat, krijg je dus dat soort verschijnselen.
 

Blackokkie2

Forumguru
Nou hij is weer mooi stil(voor zover een diesel stil kan zijn). Aanbod gehad van dealer voor remschijven en blokken alleen onderdelen, 221 euro, na wat korting voor 200 euro. Maar dat kan volgens mij goedkoper.
 
Bovenaan Onderaan