Buiten temperatuur sensor en airco

Het is vreemd. De sensor was zo gevonden. De stekker zat niet goed vast.
Het is trouwens een 3-polige-.

Auto gestart, airco werkt. Maar een uur later moest ik weg met de auto: airco weer niet aan de praat te krijgen. Het geluid uit de compressor vertrouw ik niet. Lijkt wel of er knikkers in worden gemalen, wat zou kunnen duiden op het rondpompen van lucht. Aan de andere kant: de kleine radiatorfan draait dan ook niet. Dan zou het toch weer elektrisch moeten zijn.
 

TheoStek

Forumguru
En op welke plaats heb je de drukschakelaar nu gevonden? (drukschakelaar is geen sensor)

Had ik ook vermeld
of de drukschakelaar (trinary) defect, deze heeft drie of vier aansluitingen.
Dit wil dus zeggen dat je een drukschakelaar hebt op lage en hoge druk.

Het geluid uit de compressor vertrouw ik niet. Lijkt wel of er knikkers in worden gemalen, wat zou kunnen duiden op het rondpompen van lucht.
Dit is bitterre ernst en denk ik dat je de hoofdprijs in de wacht zult slepen, de compressor is aan het einde van zijn latijn, en is begonnen aan een burn-out.

Aan de andere kant: de kleine radiatorfan draait dan ook niet. Dan zou het toch weer elektrisch moeten zijn.

Bij handmatige airco's draait de condensor ventilator altijd mee! als er voldoende druk wordt opgebouwd?, dit gebeurt niet doordat de compressor hoe erg het ook klinkt naar de vaantjes is.
 
Lijkt mij ook. Zodra je de schakelaar AC inschakelt, of de interieurfan van 0 naar I verdraait, gaat de fan draaien. Maar een half uur later doet niets het meer.

Nu zit dat drukschakelaartje wel op een plaats waar alles gloeiend heet wordt met draaiende motor. Ik ga toch eens even kijken welke draden ik kan doorverbinden. Waarschijnlijk is één draad gewoon +12V, dus de andere twee zijn dan de schakelcontacten. Het lijkt me sterk dat een defect schakelaartje -of verkeerd doorverbonden draden- het hele motormanagement om zeep kan helpen ;) Wel lijkt het alsof de vloeistof eruit moet als je de schakelaar vervangt, dus ik durf hem er niet zomaar uit te halen.

De compressor zelf betekent de hoofdprijs, zag ik in een ander draadje op het forum. Toch kán die het haast niet zijn, omdat ook de fan niet gaat draaien.
 

TheoStek

Forumguru
Hoi Arthur,

Die schakelaar kun je zo demonteren, zonder het systeem leeg te halen.
De schakelaar duwt tegen een ventiel aan.
Je moet dus wel snel zijn met los draaien, niet te lang wachten anders loop je het risico dat het ventiel blijft open staan.
Dus lossen en meteen door blijven draaien, je hoort even een sis.

En het geluid van de knikkers dan?
 
Nou, hier de resultaten tot nu toe: 0


Ik heb het schakelaartje doorgemeten, en de stekker die erop zit. Tussen pin1 & 3 staat de accuspanning.
Met een weerstand heb ik achtereenvolgens pin 1&2 en pin 2&3 doorverbonden. Naar massa blijft de spanning 0.0V. Naar de plus wordt de spanning ruim 12V. De switch meet 200k en 2M, dus daar zitten weerstanden in, waarschijnlijk opdat de ECU kan zien of de stekker er wel op zit.

Maar: er gebeurt niks.

De stekker op de compressor losgemaakt, en gemeten: 12V bij een accuspanning van >14V.

Voor de zekerheid even belast met een lampje, maar het is duidelijk: de compressor wordt niet aangestuurd. Er loopt geen stroom. De fan draait dus ook niet => elektrisch probleem.

Er moet dus nog ergens in het systeem een signaal/switch zitten die inschakelen verhindert.

Het AC ledje gaat netjes aan en uit als je de interieurfan schakelt tussen 0 en I, dus daar zit het ook al niet. Grrr...

Aangezien de dealer het had over 200E aan uren, zal er ergens in de diepte wel een schakelaar zitten. Dat andere schakelaartje vervang je binnen een minuut, dus daar zal 'ie het niet over hebben gehad.

En die knikkers... tja, dat geluid is er dus ook als de magneetkoppeling niet is bekrachtigd.

Je hoort het alleen bij stationair, maar de motor draait dan ook niet zo mooi rond, dus...
 
Bovenaan Onderaan