Bye bye Seat, hello Skoda!

Petrolhead

Forumguru
Update en HULP gevraagd:

Na de montage van een nieuw gasklephuis bleven de problemen bestaan helaas.
Inmiddels is er een andere ECU geplaatst maar de problemen blijven bestaan.
Gaspedaal is gewisseld, problemen blijven bestaan.
Motorsoftware terug naar fabrieksinstelling, problemen blijven bestaan.

Volgende stap is nog de DSG software terug naar fabrieksinstelling. (verwachting is dat dat ook geen oplossing zal zijn, maar dit is vrij makkelijk en zonder al te hoge kosten te proberen)

Dan zou uiteindelijk nog de bedrading van gaspedaal naar ECU of van ECU naar motor helemaal doorgemeten kunnen worden. Kan ook weer langdurig en kostbaar geintje worden.

Rijden met horten en stoten, onregelmatig reageren op gasgeven, schakelt niet soepel.
Verder slaat de auto regelmatig af zodra je tot stilstand komt, gas blijven geven terwijl je stilstaat is lastig met een DSG.
Maar soms rijdt de auto weer een stuk probleemloos, een hele rit zonder problemen is echter zeldzaam! Als de auto tijdje heeft stilgestaan zijn de problemen meestal verdwenen gedurende het eerste stukje van de rit. Daarna weer EPC en/of noodloop en/of uitlaatgas lampje.

Heeft er iemand een idee waar we het nog meer zouden kunnen zoeken, want ik ben inmiddels aardig moedeloos geworden.
Je gaat nu zelfs denken dat het plaatsen van LED's in de auto, de kofferbakknop of montage van het RS stuur met flippers er iets mee te maken kan hebben. Niet logisch als oorzaak maar als je het echt even niet meer weet...

Bijgevoegd drie video's die een paar problemen laten zien die optreden. (negeer het geluid van de wind bij het tweede filmpje)

:cry::cry::cry:



 

ertromp

Forumguru
Welke foutmelding(en) krijg je exact te zien als de auto aan de lap top is gekoppeld?

Er is toch geen probleem met kettingspanner waardoor misschien de nokkenasketting een tandje is versprongen of wellicht dat de nokkenasversteller niet z'n werk doet?
 

Petrolhead

Forumguru
Heb geen uitdraai van de laatste keren dat Hartog de auto heeft uitgelezen maar de uitdraai van de dealer laat het volgende zien:

Motorelektronica (Motronic-motorregeling) (3T0907115G 0010 1.8l R4/4V TFSIN 1Z0907115F H03)
289 0 P0121 Gaskleppotentiometer Onaannemelijk signaal (tbd sporadisch)

Na het resetten komt deze melding terug met als toevoeging: (tbd permanent)

Volgens Hartog komt deze melding steeds terug. Zal morgen vragen naar kettingspanner. (net nogmaals topic over kettingspanner van @andrehj gelezen en ook antwoorden van @Monteurtje zijn niet bemoedigend mocht dit bij mij het geval zijn)

Vandaag weer aan het einde van een korte rit slechts met 20 km/u naar huis kunnen rijden, gelukkig maar paar honderd meter.
Over een maand zouden we er 3200 km mee moeten gaan rijden richting zuid- en west-Frankrijk maar dat zie ik steeds minder gebeuren...
 

Cordoba

Forumguru
Wat me in het laatste filmpje ook opvalt is dat behalve de schommelende toerenteller en het brandende MIL lampje, dat ook het EPC-lampje brandt en 'kapotte-lamp-lampje'. Als die melding voor een kapot lampje niet klopt, begin ik als mogelijke oorzaak ook te denken aan problemen met de ECU of de bekabeling daarvan. Wat het ook is, hier wordt je echt niet blij van.
 

Petrolhead

Forumguru
Kapot lampje klopt, zitten aardig wat LED's in de auto inmiddels.
Dan zijn bekabeling en kettingspanner dus na de DSG software de volgende punten van aandacht. :nailbiting:
 

Petrolhead

Forumguru
Wil er eigenlijk nog niets over zeggen want dat is de goden verzoeken...

Maar we hebben de auto woensdagmiddag opgehaald. Bedrading zag er normaal uit voor zover ze het zichtbaar konden maken, doormeten bracht ook geen vreemde zaken aan het licht. DSG software is NIET teruggezet naar fabriekswaarden (die versie heeft hij zelf niet liggen maar zou ik nog op kunnen vragen bij TVS), dus dat is nog steeds de TVS versie. Wel is er een update uitgevoerd van het motormanagement. Na twee lange proefritten waren er geen foutmeldingen te zien en reed de auto normaal dus konden we zelf weer gaan rijden. Ik vond het nog te vroeg om al een "problem solved" bericht te plaatsen, eerst weer vertrouwen krijgen in de auto. We moeten er over een paar weken dik 3000 km mee rijden maar so far, so......

Had al heel wat Superbs Combi 1.8 Tsi DSG EBL op een lijstje staan voor het geval dat, moest veel geld bij wat we nu gewoon niet hebben maar lijstjes maken is altijd leuk! ;)
Uiteindelijk zou doorrijden in de O2 het beste zijn, auto heeft vrijwel alle opties die ik zou willen.
 
Laatst bewerkt:

Petrolhead

Forumguru
Had voor de zekerheid alle LED's uit de achterlichten gehaald, voetverlichting afgekoppeld net zoals de kofferbakknop om dat dan ook maar als mogelijke (onwaarschijnlijke) oorzaak uit te sluiten, je gaat uiteindelijk overal aan twijfelen...:bloos:
Toen heb ik iets niet helemaal goed teruggezet in het boordnet denk ik want de complete verlichting ging flippen, de helft deed het opeens niet meer, 10 foutmeldingen in het dashboard voor alleen de verlichting! :nailbiting:
Toen we de auto weer op konden halen alles rustig weer losgehaald onder het dashboard en opnieuw erin gezet en voila, alles wieder gut! :tegek:

Maar gezien de recente storingen blijf ik het vreemd vinden dat de voetverlichting bij mij omgekeerd werkte en de kofferbakknop er voor zorgde dat de bandenspanningknop niet verlicht werd. Zou het dan toch met elkaar te maken hebben??
 

Cordoba

Forumguru
@Petrolhead Ik heb de schema's voor je auto niet, laat staan dat ik ze uit mijn hoofd ken, maar als ik je laatste zinnetje lees, krijg ik toch wel het idee dat er mogelijk zaken 'tegendraads' zijn aangesloten en dat weer voor andere storingen heeft gezorgd. (door stromen die daardoor kunnen gaan lopen)
 

Petrolhead

Forumguru
Het gekke is alleen dat voetverlichting en kofferbakknop al maanden in mijn auto zitten, ver voor de problemen ontstonden. Zou wel zuur zijn als dat toch de oorzaak zou zijn na een nieuw gasklephuis en ECU en vele uren arbeid, had het nl zo gedemonteerd...:sterretjes:
 

Cordoba

Forumguru
@Petrolhead Is misschien voetverlichting of kofferbakknop los geweest voor het één of ander (en mogelijk verkeerd teruggeplaatst). Het zijn allemaal maar veronderstellingen, maar alle problemen moeten toch een logische oorzaak hebben.
 

Petrolhead

Forumguru
Ben een tijdje niet online geweest omdat we hebben besloten op zoek te gaan naar een andere auto. We wilden een auto die we weer konden vertrouwen en inmiddels staat er een Kia Sportage uit 2012 voor de deur. Hoge zit was een wens van mijn vriendin en ik wilde dan wel een beetje stoer model, geen Touran of iets dergelijks. 7 jaar fabrieksgarantie gaf ons een ontspannen gevoel, er is nog bijna 4 jaar van over. Als echte Petrolhead ben ik alles uit gaan zoeken, lijstjes maken met uitvoeringen, opties en prijzen. Uiteindelijk is het de meest luxe uitvoering geworden met alle opties behalve een trekhaak. (maar die heb ik met de O2 in drie jaar tijd slechts 2x gebruikt!) 1.6 GDi motor met 6 bak is heeeeel anders rijden dan de 1.8 Tsi DSG met TVS chip maar dat zou met bijna ieder andere auto ook het geval zijn geweest.

We hebben in ieder geval bijna 3 jaar naar volle tevredenheid met deze O2 gereden. Op een nieuwe koppeling na (vervelend en duur maar is bekend probleem) eigenlijk probleemloos gereden tot de laatste paar maanden. Gewoon gevalletje pech denk ik, want ik blijf positief over Skoda en vooral de 1.8 icm DSG, beter kun je bijna niet krijgen! Had er ook echt weer mijn eigen auto van gemaakt zoals jullie waarschijnlijk ook doen.
Er komen dus straks aardig wat (OEM) spullen in het Te Koop gedeelte te staan.

Paar verschillen die me nu al opvallen tussen de O2 en de Sportage: ramen gaan niet automatisch ophoog/omlaag, niet alle knopjes zijn verlicht in het donker, "gele" DRL/mist lampjes wisselen is een ramp (wiel eraf en wielkuip gedeeltelijk losmaken), toeter is vreselijk alsof een mug een wind laat.
Is het allemaal negatief? Zeker niet! Geweldig panorama/schuifdak, GEEN canbus meldingen :yeah: bij plaatsen LED verlichting, volwaardig lichtmetalen reservewiel, weinig beurten nodig, mooi overzicht door hoge zit en verder wat opties die de O2 niet had: volleer, stoelverwarming ook achter, keyless, bluetooth en usb aansluiting.

Ik zal het vlotte inhalen, het logisch ingerichte interieur, de MEGA kofferbak en het ge-wel-di-ge forum missen. (kia forum veel kleiner en minder info, Duitse forum is meer te vinden)
De problemen die wij hebben gehad met onze O2 zal ik zeker niet missen! :D

Uiteraard ben ik al bezig met kleine aanpassingen aan de auto, bloed kruipt waar het niet gaan kan, haha.
Ik zal het forum nog wel blijven bezoeken in het begin ook vanwege de spullen die ik te koop ga zetten.

Veel plezier bij TVS op 5 september!!

Groeten!
 

CDK

Forumguru
Heel jammer dat het zo heeft moeten lopen :(
Veel plezier met de Kia toegewenst en je mag hier uiteraard blijven langs komen :jaja:
 

Joske

Forumguru
Veel succes toegewenst met de KIA :thumbsup:
na die 4 jaar kom je vast wel tot inkeer.... :lezen:

en dan staat er vast een mooie raceblue O3FL op de oprit te blinken ;)
 
Bovenaan Onderaan