Canton audiosysteem

S-coda

Lid
Even een vraag waar hoop ik iemand al antwoord op kan geven. Ik heb de Superb combi in business style uitvoering besteld, dus met het Canton audiosysteem. Ik heb het beluisterd en het geeft een heel strak geluid. In mijn huidige auto (een Audi A4 Avant) heb ik een aparte versterker met een subwoofer van Alpine geïnstalleerd en dat geeft een super strakke, lage bas.

Mijn vraag is de volgende. Ik weet dat de versterker van Canton onder de bestuurdersstoel is geplaatst. Waar ik benieuwd naar ben is of er bij de subwoofer in de kofferbak een aparte versterker is geplaatst. Dat zou het namelijk een actieve subwoofer maken en dus eventueel ook alsnog aan te passen met mijn huidige Alpine subwoofer.

Kan iemand die dit systeem heeft het eens voor me checken? Ik vind die info nergens op internet.
Mijn vast adresje die door de jaren heen altijd mijn audio in mijn auto's heeft aangepast heeft nog geen ervaring met het Canton systeem in de nieuwe Superb.

Hopelijk kan iemand mij antwoord geven. Ik moet wel zeggen dat het midden en hoog al echt super strak is met het Canton systeem, maar gevoelsmatig kan de bas nog wat dieper en strakker.
 

Furfurt

Nieuw lid
Ik ga dit volgen, binnenkort in het bezit van een Octavia III Combi met Canton en weet nu al dat graag een andere stevigere sub wil.
 

S-coda

Lid
Ik heb inmiddels de Superb een paar maanden in mijn bezit en het Canton systeem aangevuld met een aparte versterker en sub van Alpine. Echt een hele mooie aanvulling. Eventueel te beluisteren als je zou willen ;)
 

Furfurt

Nieuw lid
Ok, dan ga ik los...
Heb je het zelf gedaan?
Waar is de oude (originele Canton) sub gebleven?
Kan het er ook weer netjes uit? (ivm lease auto)
Is de sub ook nog te bedienen zoals die was? Dus harder en zachter zetten via de radio?
En niet geheel onbelangrijk, wat waren de kosten?
 

S-coda

Lid
Ik heb het laten doen. De sub is zowel te bedienen via het systeem als via een aparte afstandsbediening. Ja hij is zo weer uit te bouwen en de originele weer terug te zetten. Betreft bij mij ook een leaseauto. Inbouw ca 200 euro excl versterker en sub. Die had ik namelijk ook al in mijn vorige auto laten inbouwen.
 

Furfurt

Nieuw lid
Heb je een foto van hoe het bij je ingebouwd zit? Ik wil namelijk niet dat het de kofferbak kleiner maakt en dus net als de originele binnen de 'uitsparing' blijft zitten.
 

S-coda

Lid
Dat kan ook maar mijn sub is een aparte kist in de kofferbak. Het monteren van deze sub is wel een enorme verbetering. Veel dieper en een echte punch bij een droge bas
 

prosjen

Nieuw lid
Ik heb ook het CANTON systeem ... echter echt ontevreden . Vooraan lukt het nog , maar achteraan echt waardeloze klank . Enkel bass en Tweeter geluid ... Is dit enkel bij mij of ook bij anderen??? Fader naar achter en er blijft GEEN volume in de wagen..... Teleurgesteld.
 

S-coda

Lid
@prosjen Ik herken wat je zegt, maar er is een goede oplossing voor. Naast de extra inbouw die ik heb gedaan, blijkt dat als je "bas-instelling" hoog zet en "surround" activeert het een rommeltje wordt qua plaatsing van het geluid. Dit bleek me samen met de geluidsexpert van mijn inbouwstation (die man heeft een zeer kritisch gehoor). Het lijkt dat het middenbeeld wat mist in het geluid, maar feitelijk zit dat in de tweeters die te schel zijn (luister maar eens naar een nummer een scherpe "S" in de klank).

Als je bas-instelling op minimaal zet, de surround deactiveert (stereo geluid hoort immers stereo uit de speakers te komen) en de subwoofer op bijna vol vermogen, dan zul je zien dat het stereo-beeld beter is, de bassen harder, ook droger maar vooral minder rommelig zijn. Als je dan de fader iets meer op voor zet en vanaf de bestuurder gezien de rechterkant iets meer geeft (3 "tikjes" naar rechts), dan is de plaatsing veel beter.

ik weet dat het raar klinkt om de subwoofer meer te geven, maar kennelijk werken de separate bas-instellingen eerder juist verwarrend voor het systeem dan dat het een mooier beeld geeft.

Ik heb de instelling in ieder geval op die manier ingeregeld en het is een wereld van verschil en een stuk fijner om naar te luisteren. Zoals ik al eerder hier plaatste op het forum, altijd bereid om het verschil te laten horen.
 

micky

Forumguru
@prosjen Ik herken wat je zegt, maar er is een goede oplossing voor. Naast de extra inbouw die ik heb gedaan, blijkt dat als je "bas-instelling" hoog zet en "surround" activeert het een rommeltje wordt qua plaatsing van het geluid. Dit bleek me samen met de geluidsexpert van mijn inbouwstation (die man heeft een zeer kritisch gehoor). Het lijkt dat het middenbeeld wat mist in het geluid, maar feitelijk zit dat in de tweeters die te schel zijn (luister maar eens naar een nummer een scherpe "S" in de klank).

Als je bas-instelling op minimaal zet, de surround deactiveert (stereo geluid hoort immers stereo uit de speakers te komen) en de subwoofer op bijna vol vermogen, dan zul je zien dat het stereo-beeld beter is, de bassen harder, ook droger maar vooral minder rommelig zijn. Als je dan de fader iets meer op voor zet en vanaf de bestuurder gezien de rechterkant iets meer geeft (3 "tikjes" naar rechts), dan is de plaatsing veel beter.

ik weet dat het raar klinkt om de subwoofer meer te geven, maar kennelijk werken de separate bas-instellingen eerder juist verwarrend voor het systeem dan dat het een mooier beeld geeft.

Ik heb de instelling in ieder geval op die manier ingeregeld en het is een wereld van verschil en een stuk fijner om naar te luisteren. Zoals ik al eerder hier plaatste op het forum, altijd bereid om het verschil te laten horen.

Duidelijk verhaal en voor de lezers die kritisch waren over het verschil met VW, ik heb dus nu de standaard installatie die geleverd wordt in de Passat en deze klinkt ZO veel beter dan de canton in mijn O3 en in de S3 waar ik 2,5 maand in gereden heb.....
 

Bakkertje

Forumguru
@micky ik heb in mijn Passat ook het standaard systeem en ben daar ook erg tevreden over, en ik ben best een zeikerd wat geluid betreft. Ik kan het alleen niet vergelijken met een Canton systeem, ik had in mijn Superb ook het standaard geluid (amundsen+ icm standaard speakers) dat was wel echt beneden niveau.

Wat bij lage tonen in het algemeen erg belangrijk is, is de voeding (en dempingsfactor) van de versterker. Als "test" gebruik ik daar een nummer van Dune voor (hardcore vibes) daar zit een hele snelle bas in waarbij op een slechte versterker de eerste 4 a 5 slagen zuiver zijn en de rest een rommeltje. Het MIB toestel (wat van Harman afkomt) doet dat best goed in mijn Passat, 100x beter dan de Amundsen+.
 

S-coda

Lid
@Bakkertje Ik heb ook altijd een paar nummers om te testen of met name de plaatsing van het geluid goed is. Ik reed hiervoor een Audi A4 met een "Audi sound system". Zat er standaard op, maar dat was echt nog wel een paar slagen slechter dan het Canton-systeem in de Superb. Wat wel fijn was dat dat een passieve versterker was, waardoor ik met een Helix Match versterker i.c.m. een Mosconi versterker voor mijn Alpine sub het geluid perfect ingeregeld kreeg. Hoewel de sub achter in de koffer stond, hoorde je de bas "voor op het dashboard"; daarmee kreeg ik een heel mooi gebalanceerd klankbeeld.

Doordat het Canton systeem een actieve versterker heeft, kon ik mijn Helix Match helaas niet meer gebruiken. De Canton versterker is te omzeilen, maar dan moeten er veel aanpassingen aan gedaan worden, maar dat werd wel heel erg begrotelijk. Een tussenoplossing was in dit geval de standaard sub te vervangen voor mijn Alpine sub met diezelfde Mosconi versterker; die kan ik ook nog met een aparte afstandbediening regelen, alsook via het multimedia systeem van de Superb.

Ik zou zelf überhaupt nooit kiezen voor een duurder systeem via welk automerk dan ook; kost vaak veel geld is in bijna alle gevallen vaak enkel de naam van het audiomerk. Helaas was die keuze er niet in de Superb, want het zat nou eenmaal standaard in het Style Business pakket. Idealiter hou je gewoon een standaardsysteem die je daarna opwaardeert met een andere versterker, aangevuld met een sub (voor diep laag en de lekkere droge, snelle klap). Mijn ervaring bij andere auto's is dat de standaardspeakers vaak prima voldoen. In mijn Audi dacht ik ook de speakers te moeten vervangen. Na inbouw van de Helix Match bleek pas hoe goed de speakers eigenlijk waren. De standaardversterkers zijn vaak het probleem; ook hier geldt, crap in is crap out ;)
 

Bakkertje

Forumguru
Je zou natuurlijk een versterker met high gain input kunnen gebruiken. Heb zelf een Audison monoblok die een high level input heeft, die staat overigens naast de sub oud te worden op zolder..
Nooit tijd en zin gehad om het in te bouwen en daarbij er moesten kinderwagens, kinderbedjes e.d. in de kofferbak, dan is er geen plaats voor een kist met woofer :deuk:
Nu dat de kids groter zijn zou het best weer kunnen eigenlijk.. :koffie:
 

S-coda

Lid
@Bakkertje Ja uiteraard is dat natuurlijk ook nog mogelijk, maar ik wilde zelf mijn uitgaven aan audio maar eens beperken. In een vorige auto - een Opel Insignia - (dus voor mijn Audi), heb ik ook de audio toen opgewaardeerd met een Audison versterker met onder meer een JBL 25 cm subwoofer en de deuren gedempt met loodbitumen. Gaf me een partij geluid, maar ja dat grapje kostte bij elkaar ook weer 1500 euro.
 

B.Stuurder

Forumguru
Gelukkig ben ik niet zo'n geluidsfreak, de af fabriek "speciale systemen" zijn goed genoeg voor mij. In mijn huidige karretje, een Megane Estate Bose zit een behoorlijk geluid en een flinke bas, met de sub onder de vloer bij de passagier. Het standaard systeem dat ik destijds bij de proefrit had was wel bagger, dat kon zelfs ik horen. Nu kun je bij de Bose niet veel instellen en bij de Canton wel. Tijdens de proefrit met een Canton systeem werd ik niet bepaald weggeblazen door de bas, maar ik heb ook niet heel veel tijd besteed aan instellingen e.d. Daarom vind ik de bijdrage van S-Coda wel positief....
 

micky

Forumguru
@micky ik heb in mijn Passat ook het standaard systeem en ben daar ook erg tevreden over, en ik ben best een zeikerd wat geluid betreft. Ik kan het alleen niet vergelijken met een Canton systeem, ik had in mijn Superb ook het standaard geluid (amundsen+ icm standaard speakers) dat was wel echt beneden niveau.

Wat bij lage tonen in het algemeen erg belangrijk is, is de voeding (en dempingsfactor) van de versterker. Als "test" gebruik ik daar een nummer van Dune voor (hardcore vibes) daar zit een hele snelle bas in waarbij op een slechte versterker de eerste 4 a 5 slagen zuiver zijn en de rest een rommeltje. Het MIB toestel (wat van Harman afkomt) doet dat best goed in mijn Passat, 100x beter dan de Amundsen+.

Laat ik dezelfde CD nu regelmatig gebruiken :)
 
Bovenaan Onderaan