Canton valt tegen, geen geluid achterspeakers

Zirx

Lid
Allen,

Ik heb vandaag mn OC3 naar de garage gebracht voor het laten monteren van de juiste afneembare trekhaak.

Ik haalde het feit aan dat ik de Canton set zo vond tegenvallen en dat ik het idee heb dat de achterspeakers volgens mij helemaal niets doen, ook niet met de fader helemaal naar achteren.

De monteur vertelde dat dat een coderingsfout kon zijn.

Hebben jullie hier wel eens van gehoord?

Ik heb nu een vrij standaard OC3 als leenauto en de speakers klinken veel voller en met meer laag.

Zirx

Lid
Dat is toch wel heeeel erg slordig van ofwel Skoda ofwel de dealer die de OC3 heeft afgeleverd?

Hij staat nu bij een dealer dichterbij waar ik woon.

Morgen maar eens bellen om navraag te doen.

Zirx

Lid
Blijkbaar niet.
Ik vond alles een beetje blikkerig klinken dus ging ik wat spelen met de instellingen.

Toen merkte ik op dat de instelling "audiovolume" op 'laag' staat standaard. Na deze op 'midden' te zetten klonk het iets beter, maar nog niet top.
De DAB+ klinkt ook schel vind ik, veel te harde 'S-en' etc.

Dus na wat spelen met de fader bleek dat er vanaf achter geen geluid komt. De sub doet ook niks volgens mij.

Heel apart.

Cordoba

Forumguru
Lijkt mij een fabrieksfout: de Canton wordt toch af-fabriek geleverd, dus lijkt het mij logisch dat ie met de juiste code uit de fabriek komt. Als je niet alleen ABS hebt, maar ook ASR, of ESP of hoe ze het mogen noemen werkt dat toch ook af-fabriek, en hoeft de dealer ook niet te gaan omcoderen.

Zirx

Lid
Ja het niveau van de sub, maar aan- of uitzetten heb ik niet kunnen vinden.

Als ik hem vol open zet hoor (of voel) je de sub nauwelijks tot niet.
De standaard OC3 die ik nu mee heb klinkt veel voller dan de high end Canton set.

Dat zou niet mogen toch?

Bakkertje

Forumguru
Ja het zou allemaal standaard aan moeten staan, maar dat wil niet zeggen dat het niet verkeerd kan staan. Je kunt het immers ook uitzetten.
En ja dat is slordig, gewoon even langs de dealer stekker erin, instellingen controleren en indien nodig aanpassen en dan is het als het goed is weer voor elkaar.

Zirx

Lid
Ik heb net contact gehad met de leverende dealer en dit probleem was nog niet bekend.
Alles zou af-fabriek moeten werken, dus de fabriek is hier in gebreke.

De verkoper vertelde wel dat de nieuwe Octavia zo vol zit met computers en modules dat ze wel vaker bepaalde zaken opnieuw moeten inleren.
Het komt bijvoorbeeld vaker voor dat de ramen niet te sluiten zijn met de sleutel (comfort-sluiten)

Ik vind het nog steeds een beetje vreemd dat dit af-fabriek niet in orde is.

ertromp

Forumguru
Zijn er nog fout meldingen naar voren gekomen want ik neem aan dat de dealer de auto aan VAS/Odis heeft gekoppeld.
Niet functionerende speakers oid worden dan echt wel zichtbaar

Zirx

Lid
Ik zal het vanmiddag eens vragen als ik hem weer ophaal.
Ze zullen hem idd wel uitlezen.

Het blijft natuurlijk gewoon garantie en dan maakt het ook niet uit bij welke dealer je binnen loopt. Dat is dan wel weer netjes. :jaja:

Zirx

Lid
Hier een kleine update.

De dealer kon geen ongewone zaken vinden en uiteraard, toen ik hem ophaalde, kwam er wel geluid uit de achter-speakers.
Ze hebben hem uitgelezen en zijn geen onjuistheden tegen gekomen.

Wat de reden is dat er geen geluid uit kwam heb ik nog niet kunnen achterhalen. Ik kan het momenteel ook niet reproduceren.
Wellicht ligt het aan mij of een combinatie van instellingen? De instellingen zijn wel gereset bij mijn weten, zou dit het zijn?

Wat ik nog steeds wat vreemd vind, is het grote verschil in bijvoorbeeld DAB+ radio en Bluetooth audio (Spotify high quality) en dan met name de hoge tonen. Bij BT-audio klinkt dit zoals het hoort en bij DAB+ klinkt alles vrij schel.
Zijn er meer mensen die dit opvallen? Dit heb ik al meer gelezen op andere fora.

Ook wordt er veel gesproken over het al dan niet 'inspelen' van de speaker/sub. Ik heb er nu >1000km mee gereden en heb wel het idee dat het wat losser klinkt. Zou het schelle randje er nog af gaan in de loop der tijd?

Hebben jullie al gemerkt of het verbeterde in de loop der tijd? Zo ja met welke km stand bijvoorbeeld?

om1

Senior Member
DAB+ gebruikt een vrij lage bitrate, er zit gewoon niet meer in. De betere kwalitiet slaat meer op dat er geen ruis e.d. in zit.

Zirx

Lid
Klinkt logisch!
Lage bitrate MP3's hebben ook last van schelle hoge tonen idd. Nog niet eerder aan gedacht.

woutur

Lid
Interessant. Ik vind dat de subwoofer eigenlijk ook erg weinig doet. Soms zet ik em op de volle plus, en hoor ik geen verschil. Slechts bij erg lage tonen (bijv. Daft Punk - Doin' It Right) komt de sub in actie. Verder heel weinig en komt de meeste bas uit de voorspeakers (deur). Tijdens de eerste service beurt maar eens naar laten kijken.

Zirx

Lid
Juist! Een medestander.

Ik heb gisteren weer een en ander geprobeerd en de sub presteert ofwel niet, of onder de maat.
Eigenlijk hoor ik geen verschil in de minimale of maximale subwoofer instelling.

De lage tonen worden idd door de voorspeakers geproduceerd.
Welk interieur heb jij? Ik heb een Dynamic pakket, misschien dat dit er mee te maken heeft?

De sub blaast de lucht/druk ook tussen het achterpaneel en de bekleding. Het 'roostertje' aan de voorkant van de sub is ook geen echt rooster, maar een sierplaatje.

Op andere internationale fora wordt er zeer wisselend gesproken over het systeem.
Wat me ook opviel is dat er in verschillende video-reviews op Youtube etc andere instellingen te zien zijn, onder andere voor de equalizer.
Ik heb bijvoorbeeld enkel 'spraak' en 'muziek' terwijl het soort muziek ook ingesteld zou moeten kunnen worden.
Dit is volgens mij al eerder hier op het forum besproken.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan