Canton valt tegen, geen geluid achterspeakers

serum

Forumguru
Dat DAB probleem herken ik. Het klinkt erg slecht. Erg vlak en onmuzikaal. Gecomprimeerd tot en met, en sommige zenders (zoals slamfm) gooien er voor de aardigheid nog een stukje extra hoog bij om het 'digitale' aspect wat aan te sterken. Vreselijk. Doe mij maar FM.

Cordoba

Forumguru
Wat ik nog steeds wat vreemd vind, is het grote verschil in bijvoorbeeld DAB+ radio en Bluetooth audio (Spotify high quality) en dan met name de hoge tonen. Bij BT-audio klinkt dit zoals het hoort en bij DAB+ klinkt alles vrij schel.

Behalve de al genoemde bitrate, kan het ook te maken hebben met de manier van coderen/decoderen, bij de opkomst van verschillende manieren om digitale audio te coderen, zag je dat elke vorm zijn eigen klankkleur had, en zijn eigen sterke en zwakke punten.

Daarnaast kan er ook nog een cultuurverschil zijn: in Azie geeft men de voorkeur aan een wollig geluid, om zo het klasseverschil met het schelle geluid van een goedkope transistorradio duidelijk te maken. In Europa is men dat al decennia geleden ontgroeid, en wil men het geluid zo exact mogelijk weergeven, en dat klinkt naar verhouding dus schel/scherp ten opzichte van de Aziatische voorkeur. DAB-radio die je ontvangt, zal Europese radio zijn, dus de geluidsafstelling kan anders zijn (scherper) dan bij Aziatische digitale radiostations.

Wat de achterspeakers betreft: heeft men soms de 'fabrieksinstellingen' opnieuw in het systeem gezet?

Zirx

Lid
@Cordoba

Zou kunnen, ze vertelden dat ze niets gedaan hadden, dus begon sterk aan mezelf te twijfelen.
Nu hoor je ze wel duidelijk en is met de 'nieuwe' instelling die ik eerder noemde de sub wel te horen.
Ik moet alleen nog even de juiste instelling zoeken qua niveau's van de equalizer en de sub.

Bij DAB radio klinkt het snel te 'boemerig' en bij SD card of BT-audio mis is vaak net wat sublaag.
Ik denk dat het een kwestie wordt van 'de gulden middenweg' zoeken.
Wat dat betreft mis ik wel een goede meerbands equalizer die vrij in te stellen is.

Op m'n oude Alpine HU zat dit en dan kan je werkelijk alle kanten uit.

Rick

Senior Member
Ik gebruik al een tijdje de instellingen van de link van @Zirx maar ben nog steeds niet heel erg onder de indruk. Ik blaas op vol volumes nog steeds de regendruppels op de achterruiten niet naar beneden :tegek:. Geluid is verder heel mooi zuiver, maar die sub valt me tegen.

• Leuk
Waarderingen: Zirx

MrShhss

Nieuw lid
Naar aanleiding van deze thread ook eens wat gaan spelen met de bass en subwoofer instellingen. En met de bass en subwoofer allebei wat hoger +4 +5 veel beter bas geluid. Ik had ook het idee dat de subwoofer niet veel deed op de standaard instellingen. Ben nu weer even met hernieuwd enthousiasme door mijn muziek collectie aan het bladeren..

RoelF

Forumguru
Ik gebruik al een tijdje de instellingen van de link van @Zirx maar ben nog steeds niet heel erg onder de indruk. Ik blaas op vol volumes nog steeds de regendruppels op de achterruiten niet naar beneden :tegek:. Geluid is verder heel mooi zuiver, maar die sub valt me tegen.

Op zich logisch, heb je gezien hoe groot 'ie is? Het is gewoon een mooie fabrieksinstallatie.

Het is geen:

347k2tj.jpg

• Leuk
Waarderingen: Rick

Rick

Senior Member
Ja maar mijn vorige audi standaard sub (geen bose) voelde ik de bas wel erg goed, zeker nadat er noodgedwongen een after market kenwood radio in kwam. Had van Canton upgrade meer verwacht.

Bovenaan Onderaan