Capacitieve sensoren stuurwiel werken soms niet

graafderk

Nieuw lid
Sinds ongeveer een maand ben ik de trotse eigenaar van een Octavia Business Plus. Ik vind vooral travel assist een erg fijne functie op de snelweg, maar heb nu twee keer gehad dat het systeem niet registreert dat ik mijn handen aan het stuur heb.
Normaal gesproken krijg ik de melding uberhaubt niet, maar als ik mijn handen daadwerkelijk van het stuur af had, dan is het stuur aanraken/vasthouden voldoende (in de bekende 3-9 positie).
Maar nu heb ik dus twee keer gehad, dat de melding pas verdwijnt na een beweging aan het stuur. Ik moet de auto dus eigenlijk uit koers sturen.

Is dit een vaker voorkomend probleem of moet ik het stuur laten uitlezen op storingscodes? En is er een manier om het stuur the resetten?
 

Berghuis

Donateur
Ik herken dit ook idd. Bouwjaar van mijn Octavia is 2023. Regelmatig dat sturen noodzaak is voordat de auto de eerste rem alert geeft.
Merk wel dat wanneer ik de stuurberwarming inschakel het probleem dan weg is.
6 september heb een afspraak voor onderhoud en hier ook melding van gemaakt.
 

Berghuis

Donateur
Vraag me af of het met updates te maken heeft. Ik heb het eigenlijk vanaf dat ik de auto heb. Ik wacht de afspraak af in ieder geval
 

Captain Hook

Forumguru
Ik hoor dit wel vaker, ook met andere auto's.

Zelf merk ik het ook, bij onze Kluger Kuga. Die op dat moment niet zo Klug is...
Je rijdt rustig, op de ACC, provinciale weg ca. 85km/h, in een rechte lijn door de polder. En hand(en) losjes aan het stuur. Want de auto houdt zelf keurig de rechte lijn. Krijg je af en toe van die meldingen "handen aan het stuur!"
Sukkel; :unsure:ik heb m'n handen aan het stuur! Alleen de elektronica detekteert dat niet goed.

En als ik dan ff m'n handen een beetje over het stuur laat glijden, is het weer oké. :jaja:
 

Berghuis

Donateur
Dat reageert de Kuga toch beter. Soms kan je bij de Octavia zo hard knijpen als je wilt, maar reageren doet ie niet. Pas bij het stuurwiel daadwerkelijk te draaien gaat de melding weg. Travel Assist even uitschakelen en dan weer inschakelen bied ook geen uitkomst. Zoals ik het merk gaat het wel beter wanneer je de stuurverwarming inschakelt, ook al is het warm buiten.
 

Okkie73

Senior Member
Niets nieuws. De Octavia had dit probleem al vanaf de eerste dag. Productiefout in het stuurwiel. Ik rij in mijn 2021 Octavia inmiddels al met mijn 3e! Stuurwiel, en nu lijkt het redelijk goed te gaan hoewel er soms nog steeds een loze melding voorbij komt.
Als andere oplossingen niet werken op je strepen gaan staan en een nieuw stuurwiel vragen!
 

Berghuis

Donateur
Gisteren iemand gesproken van de dealer. Die geeft aan dat dit is hoe het systeem werkt :banghead: ik ga er maar vanuit dat hij niet begrijp wat het probleem is...
Zal het middels een filmpje wel aantonen als ik de auto daar aflever voor onderhoud.
 

GertD

Actief lid
Ik dacht dat bij Skoda de sensoren in het stuurwiel werden uitgeschakeld door een terugroepactie.
Bij vw en Seat was er een tpi waarbij je een verbeterd stuurwiel krijgt.
De fout komt meestal ‘s morgens bij koude motor voor en met name bij vochtige buitenlucht.
 

rsl007

Nieuw lid
Ik wordt bij mijn Octavia sportline Business geïrriteerd door alle meldingen dat je het stuur vast moet houden, wat is daar aan te doen?
Heb het stuur 90% van de tijd met alleen mijn linker hand vast, moet dat mijn rechterhand op 8 uur bijplaatsen om weer van de melding af te komen. Heeeel irritant!
 

Berghuis

Donateur
Hier nog een korte video dat het stuur dus niet reageert op je handen en pas bij het sturen dat de melding verdwijnt:
 

rsl007

Nieuw lid
Ik ben benieuwd wat 6 september de uitkomst gaat worden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Berghuis

Donateur
Nou ik heb een update hoor. Probleem is erkend en ook ondervonden, maar helaas is er nog geen oplossing voor. Er wordt verwacht dat dit met een software update een oplossing komt.
Mocht iemand anders ook een afspraak hebben staan en een ander antwoord hebben ontvangen, dan hoor ik dat ook graag.
 
Bovenaan Onderaan