Capacitieve sensoren stuurwiel werken soms niet

graafderk

Nieuw lid
Ik kan pas eind oktober terecht bij de lokale dealer (zit naast fabrieksgarantie nog aankoopgarantie op, dus toch maar terug naar deze dealer), dus ik ben benieuwd. Maar zou dus een bekend probleem zijn?

Laatst bewerkt:

Berghuis

Donateur
@graafderk ze erkende het probleem en hebben het tijdens een proefrit ook ondervonden. Ze hebben niet aangegeven dat dit een bekend probleem is.
Zelf heb ik wel aangegeven dat ik niet de enige ben met dit probleem. Kreeg alleen niet duidelijk of ze dit nu we of niet eerder gehoord hadden.

graafderk

Nieuw lid
Ik ben benieuwd hoe ze ermee omgaan dan... Het is bij mij heel random, hoewel het op warme dagen meer lijkt voor te komen dan op koude dagen. De ene keer werkt het de hele rit (woon-werk ~75 km), de andere keer vanaf het begin al niet. En soms werkt het eerst wel en dan niet meer om het later toch weer te gaan doen...

Berghuis

Donateur
Precies wat ik ook heb. Moet wel zeggen dat een filmpje noodzakelijk was, anders gingen ze er vanuit dat het een producteigenschap was… want ik zou het syteem verkeerd gebruiken :banghead:

canth

Actief lid
Ik heb dit sinds een paar weken ook. Heb maanden zonder problemen gebruik kunnen maken van travel assist. Maar nu lijkt het of het capacitieve gedeelte van het stuur is uitgeschakeld...

Berghuis

Donateur
Heeft iemand nog onderhoud gehad in de tussentijd en is dan ook wat aan de storing gedaan?
Ik heb 30 december weer een afspraak bij de andere dealer deze keer.

Jessedew

Senior Member
speelt dit probleem ook als je travel assist uit zet? (kan dat op de O4? Mijn vrouw waardeert zo'n stuurhulp niet en mn zoontje wordt er wagenziek van (gebruik het op de O3 ook niet)

Berghuis

Donateur
@Jessedew Dit is alleen wanneer de travel assist aan staat, alleen dan komt de melding van het stuur overnemen.

PON Center Nieuwegein gaat het probleem bij de importeur neerleggen, helaas hebbenze geen oorzaak, dus wordt er niets vervangen. Ze hebben het probleem wel ondervonden, maar hebben uit de logs niets kunnen vinden.

Berghuis

Donateur
Inmiddels 5 werkdagen verder en de auto weer terug. Stuur is besteld om te vervangen. Helaas nog geen leverdatum bekend.

Berghuis

Donateur
@Captain Hook Zo letterlijk is het ook weer niet. Maar ze hebben verschillende testritten gedaan, en probleem ondervonden. Uiteindelijk goedkeuring van de importeur om het stuur te vervangen.
Naast andere klachten hebben ze de auto 5 dagen gehad (incl. nieuwjaarsdag).

Captain Hook

Forumguru
En, @Berghuis al die tijd had je een vervangende auto tot je beschikking? Gratis of moest je daarvoor betalen?

Als ik je eerste bericht hierover teruglees, heb je het al in augustus 2024 gemeld bij de garage. :koffie:

Berghuis

Donateur
Ja ik was eerst in september bij een andere dealer geweest. Qua locatie op dat moment handiger, nu bij een andere dealer geweest. Ik had geen leenauto, tenzij de auto niet dezelfde dag gereed zou zijn. Nu kwam het zo uit dat er een auto over was op de zaak, een Cupra Formentor, welke afgelopen vrijdag door een andere collega in gebruik genomen ging worden. Als die Cupra er niet was had ik dus een leenauto ontvangen.

Nu is het wachten tot het stuur binnen is om te vervangen. Software update naar 1985 bleek niet uit te zijn gevoerd ondanks verzoek en klacht dat ik regelmatig het welkomswizard moet doorlopen. Update zoude oplossing zijn, maar dus niet uitgevoerd omdat de update, volgens hun, er niet is :banghead: dat mogen ze wat mij betreft wel gaan doen zodra ze het stuur ook vervangen.

Berghuis

Donateur
Vooralsnog positieve ervaringen na het vervangen van het stuur. Travel Assist werkt nu zoals het hoort en reageert dus op vastgrijpen van het stuur zodat de melding verdwijnt.

Berghuis

Donateur
We zijn even verder en tot op heden heb ik geen problemen meer gehad met de Travel Assist. Vervangen van het stuur lijkt dan ook de oplossing te zijn geweest voor mij.

Bovenaan Onderaan