Caravan en de PHEV

Rallye

Forumguru
Wat betreft dat handmatig schakelen. Dat zou toch slechts bij uitzondering nodig hoeven zijn? Mocht de auto, bijvoorbeeld bij vals plat, toch te ver terugvallen in toeren, dan kun je dan handmatig ingrijpen? Zelfde geldt wat mij betreft ook voor je vorige auto. Waarom altijd in de vijf?

Jessedew

Forumguru
Ik had het idee dat hij anders te warm werd. Als ik terug schakelde naar z'n 5 liep de motor temperatuur terug, in de 6 maakte die te weinig toeren voor de snelheid waarmee ik reed.

De 6e versnelling is toch ook puur en alleen voor de 'zuinigheid'?

Jessedew

Forumguru
Ja volgens mij wel, hij heeft dan meer moeite, maar echt goed bestudeerd heb ik dat niet, dacht 1 op 8 a 9 vs 1 op 11? Naar mijn idee vond de auto het fijner om een tandje lager, net iets meer toeren te maken. En een berg ga je tenslotte ook niet in de 6e versnelling op.

hemi24

Forumguru
Ik rij stevig door met de 1.4 met een caravan van 1500 kg aan de haak en rij zelden in de 6, gewoon omdat je dan de motor teveel afwurgt.

Bakkertje

Forumguru
Er is wel degelijk een draadje waarin het rijden met caravan en een hybride besproken is (in de ntreure zelfs), zie:

6e versnelling is gewoon een versnelling, echter met caravan (in mijn geval 1 van 1500 kg) gebruik ik die niet en schakel ik zelf terug naar 5.
Warm draaien hebben we het in het andere draadje heel lang over gehad, mijn manier is dat ik de auto wel degelijk voor verwarm om te voorkomen dat wanneer de accu leeg is de benzine motor het in koude toestand in 1x voor zijn kiezen krijgt. Om alvast op de opmerking van @hemi24 vooruit te lopen: Vroeger reed je weg met je auto en ging vanaf 0 km/uur de hele last in beweging door je ICE en warmt ie gewoon (iets sneller dan normaal) op. Bij een hybride zou je wegrijden zonder ICE en moet je auto op cruise snelheid met koude motor omschakelen. Persoonlijk lijkt me dat niet zo'n goed idee en daarom kies ik ervoor om ten eerste voor te verwarmen en daarnaast niet volledig elektrisch te gaan rijden met de caravan.

Even uit ervaring: de phev rijd heerlijk met caravan, lekker veel koppel (400 Nm max) en veel gewicht van de auto zelf. Dat maakt het een heerlijk stabiele combinatie. Verbruik is wel fors, maar dat geldt ook voor een niet hybride met caravan. De 1.5 TSI die ik hiervoor had verbruikte met caravan hetzelfde en ook de 1.6 TDI (de 120 pk variant) daarvoor luste behoorlijk wat..

hemi24

Forumguru
Bij een hybride zou je wegrijden zonder ICE en moet je auto op cruise snelheid met koude motor omschakelen.
En misschien zijn we daar wel bij de essentie van het verhaal en is de beste keus om de PHEV voor de caravan te gebruiken als ICE mét ondersteuning van de elektromotor op het moment dat dit nodig is.
Dus gebruik maken van het gecombineerde vermogen bij het optrekken/ versnellen en als het heuvelop wat zwaarder gaat.

Rallye

Forumguru
Ik had het idee dat hij anders te warm werd. Als ik terug schakelde naar z'n 5 liep de motor temperatuur terug, in de 6 maakte die te weinig toeren voor de snelheid waarmee ik reed.

De 6e versnelling is toch ook puur en alleen voor de 'zuinigheid'?
Bij mijn RS’en en de GTI is de zes weldegelijk een rijversnelling. Maar als ik het goed lees doe je precies wat ik zeg: bij te weinig toeren naar een lagere versnelling.

Rob.nl

Lid
Nu wellicht de domste vraag. Na mn verhaal.
Ik begrijp goed dat deze en gene zich zorgen maakt over t aanslaan motor. T verhaal met caravan snap ik dan even niet, die batterij is zo leeg lijkt mij. Probleem toch opgelost?
Of probeert men elke kw/h uit dat batterijtje te trekken?
Nu mijn domme vraag......

Mits het erop zit...start stop uit. Of snap ik het echt niet?

Blijft ie op de achtergrond warm....toch? Motorblok dus...

hemi24

Forumguru
@Rob.nl : Als ‘ie nog niet gedraaid heeft, en dan plots wordt gewekt, is de hele discussie.

Voor zover dat gaat met 1500kg aan de haak, want als je even het gas wat verder intrapt zou ‘ie al bijspringen lijkt mij?

Rob.nl

Lid
Prima. Maar gelijk op benzine, dus minimum laadnivo op.....veel te hoog? Zodat ie zowiezo op benzine gaat. Nu snap ik de vraag wel....waarom n hybride? Mijns inziens deze constatering even vergeten. Gaat het even niet om...Ik probeer t systeem en het heelhouden van met name t motorblok te begrijpen....Turbo en motor stil is........vul maar in..

hemi24

Forumguru
Ik probeer t systeem en het heelhouden van met name t motorblok te begrijpen....Turbo en motor stil is........vul maar in..

Ontwikkeling heeft niet stil gestaan de laatste 20 jaar; veel aggregaten worden bij moderne motoren niet enkel draaiende gehouden door de poelie op de krukas… zo blijven koeling en smering deels in stand gehouden, nadat de motor uitschakelt.

”Een mens lijdt dikwijls het meest door het lijden dat hij vreest”

Als jij de techniek met gevoel en respect behandeld, gaat deze gewoon heel lang mee!

Bakkertje

Forumguru
Voor zover dat gaat met 1500kg aan de haak, want als je even het gas wat verder intrapt zou ‘ie al bijspringen lijkt mij?
Nope, hij zal standaard (bij in ieder geval) eerst de hoogvolt accu leegrijden. Ik denk met caravan dat je dan nog steeds een kilometer of 10 a 15 kunt rijden voordat de benzine motor inschakeld. Dan ben je het dorpje bij je camping al uit en rijd je veelal op de doorgaande weg met een gangetje van 80 90 en dan mag je benzine motor het helemaal koud oppakken. En nee er zit geen slimmigheid in onze phev's waarbij de benzine motor opgewarmd wordt.

Ja als je het pedaal op de grond trap zal hij automatisch op de sportstand gaan maar dan trek je volgas opet je caravan aan de haak, dat gaat natuurlijk best...

Laatst hier nog gelezen dat als je een phev start met het gaspedaal ingetrapt dat ie dan ook opstart op benzine. Dat moet ik nog even proberen, wat ik nu doe is de auto de accu op laten laden

Bovenaan Onderaan