We hebben jarenlang met een Holtkamper Flyer gekampeerd, met veel plezier. Ook niet echt een trekkerskarretje, want de eerste twee minuten gebeurt er enorm veel maar daarna was ik nog wel een uurtje of anderhalf à twee bezig voordat echt alles op zijn plek en strak afgespannen stond.
Bovendien hadden we destijds geen oprit, dus na de vakantie het ding schoon en stallingklaar maken moest voor de deur - met als gevolg een geblokkeerde stoep en halve rijbaan gedurende minstens een halve dag. Dus toen we al die slaap- en leefruimte niet meer nodig hadden (er gingen geen kinderen meer mee) zijn we overgestapt op een Karsten oppomptent met "verlengde slurf".
Die heeft een jaar of 18 dienst gedaan totdat de ruggen begonnen op te spelen en dat was in 2015 reden om over te stappen op een caravan, netjes op maat voor ons tweeën: het bed kan blijven liggen, want voorin is een 2-persoons zitje. Nu kunnen we wél makkelijk trekken, want binnen een kwartier na aankomst is het basiskamp gereed: fietsen eraf, snoer eraan plus pootjes en luifel uitdraaien, da's alles. Als we ergens wat langer willen blijven kan er ook nog een (grotendeels doorzichtig) windscherm opgezet worden, dat vergt ook niet meer dan een kwartiertje.
Het ding is natuurlijk wel zwaarder en minder overzichtelijk dan de vouwwagen was, maar ik wil toch echt niet meer terug. Al was het maar omdat kleding en ondergoed etc. netjes in de kasten opgeborgen kan worden (en onderweg kan blijven), ik hoef dus niet uit tassen te leven.