Beste allemaal,
Wij zijn nu een paar weken thuis, na een reis met de caravan. De ervaring tijdens de ruim 3000 km durende trip wil ik hier met geïnteresseerden delen
. Even wat technische info;
Kodiaq 2.0 L diesel, 190pk, dsg7, 4x4 en nog meer.......
Caravan beladen 2150 kg lengte totaal 8.05 m en 2.5 m breed
We hebben de auto ruim beladen (achterbank plat en zware spullen boven de as) en de banden achter op 2.9 en voor op 2.7 bar gezet.
De combinatie lag mooi strak, met een kogeldruk van 95 kg.
Tijdens het rijden met een constante snelheid van 95 km/uur heb ik meestal in 5 gereden op de stand manuel en soms kunnen schakelen naar 6 maar soms ook terug naar z'n 4
In de vijfde versnelling maakt de motor zo'n 2300 toeren, wat gezien het koppel en de koeling een prima gegeven is.
In de zesde versnelling is dat 1800 toeren en dat is eigenlijk te dicht bij het toerental, waarbij het maximale koppel al wordt bereikt. De olietemperatuur is niet boven de 119 gr. gekomen ondanks vele stijgingen en hoge buitentemperaturen in om. de Ardennen en in Frankrijk.
Door dus hoofdzakelijk in z'n vijf te rijden, is het verbruik uitgekomen op 11 L/100km. Het geheel reed stabiel en bij inhalen (110km) was er geen moment van tekortkoming, zowel in kracht als stabiliteit. Tot zover onze ervaring. Mocht ik iets zijn vergeten, vraag het!
Mvg. Huib