Onze caravan is max. 1500 kg. De Yeti 2135 kg. Samen dus > 3500 kg.
De auto heb ik verlaagd tot een max van 2000 kg. Nog steeds ruim voldoende (op papier). Fluitje van een cent. Over paar dagen komt het nieuwe kentekenbewijs.
Heb je de auto vol beladen (met gezin en bagage) al eens gewogen, en daarbij ook nog meegenomen dat je 100 kg kogeldruk hebt (die ook bij het laadvermogen van de auto wordt geteld)?
De meeste auto's zitten dan al op (of meestal over) hun maximale gewicht.
Ik kan me niet voorstellen dat je daar zomaar 135 kg vanaf kan halen zonder overbeladen te zijn.
En heb je ooit al eens gehoord dat iemand in Frankrijk met een dergelijke combinatie een bekeuring kreeg? Vaak worden die namelijk automatisch berekend, en omdat dat systeem geen toegang heeft tot alle kentekengewichten (en bovendien het systeem niet tegelijkertijd de kentekens van auto + caravan kan zien) krijgen combi's van een personenauto + caravan meestal überhaupt geen bekeuring bij een snelheid van rond de 100 km/h.
Ik denk dat je nu het (erg kleine) risico van een snelheidsbekeuring in Frankrijk hebt ingeruild voor het (volgens mij niet kleinere) risico op een bekeuring op overbelading in alle landen waarin je met deze combi rijdt.