Caravan trekken

Bakkertje

Forumguru
Daardoor zijn we in bijv. Frankrijk en België beperkt tot 90 km/u. Soms wel vervelend bij langere trajecten.
Dat is toch niet zonder reden.. dus omdat je een ander papiertje hebt zou het ineens veilig zijn om harder dan 90 te rijden??

Ik heb mij E achter B gewoon gehaald, daar leer je ook wat over remwegen en veilig rijden met een combinatie. Dat is niet voor niets. Kost iets meer, maar ik hoef nooit een auto kenteken aan te passen.

Ieder zijn ding natuurlijk.
 

hemi24

Forumguru
Enige wat het zal schelen is (worst case) de prent: gezien de combinatie zal men je toch wel aanhouden; met een Kodiaq + caravan is het rekensommetje niet zo moeilijk om boven de 3½ ton uit te komen én aan de buitenkant kunnen de agenten niet zien dat je de wagen hebt laten terugkeuren.
Met een Yeti zul je al een stuk minder in de kijker rijden...
 

Frup

Forumguru
@Bakkertje : ik heb ook netjes E achter B. Toen we een caravan kochten netjes E gehaald, dus niet kado gekregen.
Het gaat me dus niet om geen E hebben, hoewel dat voor velen wél een reden is inderdaad. Puur om wat vlotter te kunnen rijden. Op papier dus 135 kilo te zwaar … Maar dat max. gewicht halen we toch nooit, zijn met z’n tweeën.
Met m’n Yeti heb ik een super strakke en stabiele combi.
 

Henrik

Forumguru
Dat is toch niet zonder reden.. dus omdat je een ander papiertje hebt zou het ineens veilig zijn om harder dan 90 te rijden??

Ik heb mij E achter B gewoon gehaald, daar leer je ook wat over remwegen en veilig rijden met een combinatie. Dat is niet voor niets. Kost iets meer, maar ik hoef nooit een auto kenteken aan te passen.

Ieder zijn ding natuurlijk.
Hmmm, mee eens hoor. Is de betere optie, maar in mijn geval was het net even een andere afweging. Ik leende de caravan (eerst eenmalig) van mijn ouders. Om dan a) kort voor de vakantie b) veel geld voor E achter B neer te leggen waren twee “bezwaren” tov het verlagen van de maximaal toegestane massa van het trekkend voertuig.

En heel eerlijk gezegd ben ik een klein beetje sceptisch over de meerwaarde van het papiertje, maar ik hoef daar niet persé een discussie over te starten hoor

De combinatie Kodiaq + caravan van 1.500 KG moet voor de auto geen enkel probleem zijn in ieder geval. Mag 1.800 trekken, dus daar zit het hem niet in. En de caravan die ik erachter had mocht 1.200 wegen, dus ook zonder E achter B een veilige combi in mijn ogen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Frup

Frup

Forumguru
@Henrik
Ging mij ook niet om het papiertje. Voor mij slechts een bijkomstigheid. Ik nam les om de caravan goed te leren beheersen. Dat is me al regelmatig van pas gekomen. Maar dat kun je ook met ervaring (vallen en opstaan) leren natuurlijk. Bijv. in een smalle straat achteruit rijden en een achteruit de bocht nemen om te keren.
 

Henrik

Forumguru
Jep @Frup dat zijn vaardigheden die goed van pas kunnen komen. Ik stond overigens ook versteld van de hulpsystemen die de Kodiaq zelf aan boord heeft. Ik heb zo meegemaakt dat ik een snelweg opreed, direct een vrachtauto passeerde, maar daarbij vrij snel versnelde. Daardoor ging de caravan een beetje slingeren. De auto detecteerde dit, remde twee keer kort en krachtig, waarna de caravan weer strak achter de auto hing. Super!
 
  • Leuk
Waarderingen: Frup

Bakkertje

Forumguru
@Frup iedereen moet hier natuurlijk zijn eigen overwegingen maken.

Mijn zorg (niet gezegd dat jij of iemand hier dat doet hoor) zit hem in dat men denk dat als het onder de 3500 kg blijft je prima sneller kunt rijden. Ik word ook regelmatig ingehaald (in Frankrijk) door combinaties (busje + caravan) die gegarandeerd boven de 3500 kg komen, met een tempo waarvan ik vind dat het echt niet verantwoord is. Dat heeft overigens niets met het aanpassen van je kenteken of een E rijbewijs te maken.

Hetzelfde gaat ook op over de technische staat van de caravan als je het mij vraagt. Ik heb zelf een keer een klapband gehad met de caravan en ben nog voorzichtiger geworden sindsdien. Je onderschat echt waar je mee onderweg bent.
 

Frup

Forumguru
Ik zie die combinaties soms ook onverantwoord hard voorbij gaan. Zelf houd ik vaak 100 aan op snelwegen. Maar soms ook, vooral op de RN tuf ik lekker 90 door. Relaxed waarvoor vakantie is bedoeld. Maar ik heb dan ook de tijd.
We spraken een campinghouder in Bretagne, die vaak meemaakt dat Nederlanders met caravan de reis met kinderen op één dag doen. Die komen dan volledig gestresst aan. En gaan dan de erop volgende dagen als een gek alle bezienswaardigheden bezoeken. Liefst meerdere op één dag. Zulke rijders zijn dan ook een risico op de weg, zowel voor zichzelf als voor andere weggebruikers.
 

Henrik

Forumguru
[…]
We spraken een campinghouder in Bretagne, die vaak meemaakt dat Nederlanders met caravan de reis met kinderen op één dag doen. Die komen dan volledig gestresst aan. En gaan dan de erop volgende dagen als een gek alle bezienswaardigheden bezoeken. Liefst meerdere op één dag. […]
Klinkt mij niet echt als vakantie in de oren…
 

j_leeuw

Actief lid
Net zoals Frup en Bakkertje schrijven zie ik ook vaak combinaties voorbij komen waarbij ik denk die rijden wel erg hard en onverantwoord. Zelf houden wij ook rond de 100 aan op de snelweg met de Octavia en 1300kg aan de haak als het verantwoord is, liever iets later en relaxed aan komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Frup

hemi24

Forumguru
Zelf houden wij ook rond de 100 aan op de snelweg met de Octavia en 1300kg aan de haak als het verantwoord is, liever iets later en relaxed aan komen.

Ik heb een bepaald beeld (en mening) over mensen die als “wij” rondrijden… ;)

Ik rijdt ietsje harder met een ietwat zwaardere caravan en daar is weinig instabiels of gevaarlijks aan; echter, zou je mijn vrouw achter het stuur zetten, met alle respect, wordt de combinatie binnen de bebouwde kom al een potentiël moordwapen.
Daarom rijd ook ik en niet “wij”
 

andrehj

Forumguru
Onze caravan is max. 1500 kg. De Yeti 2135 kg. Samen dus > 3500 kg.
De auto heb ik verlaagd tot een max van 2000 kg. Nog steeds ruim voldoende (op papier). Fluitje van een cent. Over paar dagen komt het nieuwe kentekenbewijs.
Heb je de auto vol beladen (met gezin en bagage) al eens gewogen, en daarbij ook nog meegenomen dat je 100 kg kogeldruk hebt (die ook bij het laadvermogen van de auto wordt geteld)?
De meeste auto's zitten dan al op (of meestal over) hun maximale gewicht.
Ik kan me niet voorstellen dat je daar zomaar 135 kg vanaf kan halen zonder overbeladen te zijn.

En heb je ooit al eens gehoord dat iemand in Frankrijk met een dergelijke combinatie een bekeuring kreeg? Vaak worden die namelijk automatisch berekend, en omdat dat systeem geen toegang heeft tot alle kentekengewichten (en bovendien het systeem niet tegelijkertijd de kentekens van auto + caravan kan zien) krijgen combi's van een personenauto + caravan meestal überhaupt geen bekeuring bij een snelheid van rond de 100 km/h.

Ik denk dat je nu het (erg kleine) risico van een snelheidsbekeuring in Frankrijk hebt ingeruild voor het (volgens mij niet kleinere) risico op een bekeuring op overbelading in alle landen waarin je met deze combi rijdt.
 

hemi24

Forumguru
Temeer als je bedenkt dat een Yeti 2.0TDI 4x4 toch al gauw een rijklaar gewicht heeft van 1.550 kg...
 

Frup

Forumguru
Ik denk dat het wel meevalt. We zijn met z’n tweeën en hebben nauwelijks extra bagage in de auto. Met het disselgewicht erbij is hij rijklaar max. 1650 kg. Die 135 kg zal het verschil niet maken. Het is het één of het ander.
Heb nog nooit meegemaakt dat ik op overbelading ben gecontroleerd. Wél eens gehad dat in Italië beide kentekens werden gecontroleerd.
 
Bovenaan Onderaan