Caravan trekken

skodahhw

Nieuw lid
@skodahhw ik heb een 2.0TSI 4x4 en een caravan. In een woord: moeiteloos.
Ook nog eens in Rusland gemaakt als ik het forum moet geloven maar nog niets mee gehad dus dat zal ook niet altijd zo zijn dat ze slecht zijn.

Ik rij met een Eriba Nova (ouder model dus luchtweerstand van klein flatgebouw). Lengte caravan met dissel is 6.50 en breedte 2.30. Gewicht theoretisch Max 1.350 maar zal eerder tegen de 1.500 zitten in de praktijk.

Max. Trekgewicht van Kodiaq is 2.200kg
Geloof ik zeker, zat ook eerst naar de 2.0 te kijken, krijgt topcijfers op caravantrekker.nl. Ik heb beladen caravan op de weegbrug gehad en weegt echt 1500.
Maarja is dat extra geld elk jaar het waard voor 1x heen en terug naar frankrijk/oostenrijk/italie per jaar.... dat is natuurlijk persoonlijke afweging

Als de 1.4/1.5 dit soort ritten ook aankan dan wordt het een lastige keuze.

Staat nu wel mooi 2.0 te koop in oosten van het land zie ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDO

hemi24

Forumguru
Als de 1.4/1.5 dit soort ritten ook aankan dan wordt het een lastige keuze.
Ik had de Kodiaq als 1.5TSI voor de caravan (Fendt van 1500kg), nu een Golf 7 met de 1.4TSI met 150pk.

Gaat meer dan prima; afgelopen jaren naar Hongarije en Kroatië geweest; geen centje pijn in de bergen.
Door Duitsland/ Oostenrijk hou ik meestal 110 km/h aan op de GPS.
 

CDO

Forumguru
@skodahhw maar die 2.0 heb ik ook iedere keer plezier van als ik er mee onderweg ben en dat is mij het geld wel waard.

En voor wat betreft die Eriba Nova, die is van 2000 dus dit jaar een oldtimer. Maar ik heb hem al 23 jaar en hij blijft perfect dus wat doe je dan...
 

skodahhw

Nieuw lid
@skodahhw maar die 2.0 heb ik ook iedere keer plezier van als ik er mee onderweg ben en dat is mij het geld wel waard.

En voor wat betreft die Eriba Nova, die is van 2000 dus dit jaar een oldtimer. Maar ik heb hem al 23 jaar en hij blijft perfect dus wat doe je dan...
Weet je trouwens hoeveel km/L je rijdt zonder caravan? (/ L/100km)
 

Frup

Forumguru
Heb ook geen spijt van m’n 2.0. Is ook getuned naar 190 pk en 420 nm.
Hoewel ik denk dat je met de 1.5 en 150 pk prima uit de voeten kan (250nm?).
Het voordeel dat ik zelf ervaar, is dat je met de caravan wat meer armslag hebt. Bijv. als je een vrachtwagen wil inhalen op de autobahn, wil je toch even snel vaart kunnen maken. Ook het rijden met 4x4 is heerlijk, vooral als het gras op de camping drassig is, of bij wegrijden op hellende grindpaden. Succes met je keuze.
 

MacRembrandt

Forumguru
Ik heb een vergelijkbare combi (Tiguan Allspace 1.5 met 1500kg-max-Knaus 500).
Fijne combi, doordat de auto (leeg) zwaarder is dan de (volle) caravan. Ook met deze combi kom je vlot mee op de snelweg. Zeker in het Nederlandse 100-verkeer rijdt je makkelijk met het verkeer mee.
Ik accelereer makkelijk op bij het inhalen van een vrachtwagen, ook met volle bepakking en 6 personen in de auto.

Nu is die van mij een lease-auto. Als ik deze prive zou aanschaffen, zou ik denk ik ook voor een 2.0TSi kijken. Ik zou toch iets meer vertrouwen hebben in dat grotere blok.
Deze 1.5 doet het bij mij al 5 jaar zonder problemen, maar ik had hiervoor twee keer Touran (1.4 en 1.5 TSi) en die hadden toch wel wat aandrijfproblemen (DSG bak en motor).
 

CDO

Forumguru
@skodahhw dat varieert nogal. Solo tussen de 1 op 10 ( meer stadsverkeer en korte afstanden) en 1 op 15 ( lange stukken snelweg met het oersaaie 100/110).
Met de caravan naar de Dordogne gemiddeld 1 op 7/8
 

CDO

Forumguru
En een origineel Nederlands geleverd 2.0 TSI vinden is ook lastig. ik denk dat nog geen 5% van het totaal uitgeleverd is als 2.0 TSI dus het gebruikte aanbod is overeenkomstig ook kleiner. De onze is via een Nederlandse Skoda dealer in het Noorden naar Nederland gehaald vanuit Dld met sluitende kilometerslang en onderhoudshistorie.

Goed onderzoek doen is het devies.
 

skodahhw

Nieuw lid
Tsja en hoe moet ik goed onderzoek doen als een niet-autokenner @CDO?
Ik kan de onderhoudsafschriften natuurlijk bestuderen, maar wat moet je verder doen?
 

CDO

Forumguru
@skodahhw dat is denk ik voor iedereen anders en lastig te adviseren.

Voor mij:

- algehele staat ( en dat zie je snel genoeg als je er meerdere gaat bekijken)
- onderhoudshistorie
- schadeverleden
- en dan rijden ( proefrit) en kijken of alles werkt.
- garantie ( of niet als je het aandurft of de prijs echt laag is)
 

herbertuz

Nieuw lid
Hallo forum leden, Wij rijden bijna 2 jaar rond met de Kodiaq en zijn erg tevreden ! Heerlijke reiswagen.
Ook het rijden met de caravan een Adria Unica 462 PH van +-/ 1200kg incl belading gaat uitstekend.
Vorig jaar op de beurs in Dusseldorf liepen we de Dethleffs Nomad 530DR tegen het lijf.
Dit zien wij wel zitten maar de trekkracht berekening op caravantrekker is niet zo positief over deze combi helaas.
Nu mag de auto 1800kg trekken maar meer dan 1500kg wordt afgeraden door de site.
De Dethleffs weegt leeg/rijklaar toch wel al zo'n 1400kg dus dan wordt het wel een beetje krap allemaal volgens de berekening.
Zijn er misschien mensen die met een soortgelijke combi op pad zijn geweest? En zo ja ging het goed?
Kodiaq 1.5 dsg + 1600 KG aan de haak.
1739183722175.png
 

B-S

Lid
Ik vind dit zelf ook moeilijk, omdat je veel leest op forums.
Zelf hebben wij ook net een nieuwe caravan, en het is gewoon een kwestie van onder de marge blijven en goed laden. Een tafel van 20 kg 1 meter naar voren leggen kan het rijden al positief beïnvloeden (bij wijze van spreken).

Ik heb zelf nu een Kodiaq uit 2022 2.0 TDI DSG. (Ooit had ik een Duits contract bij mijn werkgever)
Voorheen hadden wij een Hobby KMFE500 met een gewicht van (beladen) 1.500 kg. Dit ging verder prima,
Ik zorgde voor een goede belading en een zware auto.

Nu hebben we een Hobby 560 KMFE met een 2 ton-as maar een ledig gewicht van 1.500 kg.
De auto zelf mag 2.000 kg trekken, en de caravan mag 2.000 kg wegen maar ik ga natuurlijk niet voor het maximale.
Ook hier zorg ik voor een goede kogeldruk, en een zware auto en blijf ik ruim onder het maximale gewicht (1.800 kg)
Tent in de kofferbak, fietsen op het dak enz.

Tot nu toe geen problemen, auto trekt prima en de combinatie is stabiel.
Maar in je hoofd blijft toch dat trekadvies zitten, dat heb ik zelf ook.
De auto moet 'de baas' blijven dmv het gewicht en gewoon rustig aan. Ik rijd dan ook normaal 90/100 km/h want ik heb vakantie.

Het is ook een kwestie van wennen, de caravan is nu 2,5 m breed en ik heb daar heel lang over getwijfeld, ook veel op forums nagelezen en en een 'proefrit' met een caravan is heel ongebruikelijk. De eerste 20 minuten was het wennen, maar nu zou ik niet anders meer willen i.v.m. de ruimte binnen. En ja, velen raden het af.

De toekomstige uitdaging wordt een auto vinden die binnen de keuze van de leasemaatschappij past en veel kan trekken én lekker rijdt met een lege hybride-accu. Want ik zie mijzelf niet laden met een caravan. Maar goed, zorg voor later.

Succes!
 
Bovenaan Onderaan