Carplay en Internetverbinding Iphone Skoda Kodiaq, wordt er soms tijdens het rijden uitgegooid

JBKodiaq

Nieuw lid
Hi,

Ik heb de nieuwe Škoda Kodiaq 1.5 TSI PHEV DSG-6 Auto Business Edition sinds een paar maanden en ben over het algemeen zeer tevreden.
Twee puntjes waar ik tegen aan loop, inclusief enkele collega's, zijn:

1. De verbinding van mijn Iphone Carplay klapt er tijdens het rijden er soms opeens uit. Ik kan dan geen verbinding meer maken zonder dat ik stop en de motor uit zet. Zelfs verbinden met een andere telefoon werkt dat niet meer. Weten jullie hoe dit kan? voorkomen/opgelost kan worden? Ik Weet dat een kabel stabieler is, maar zou niet mogen kunnen met zo'n nieuwe auto.
2. Mijn telefoon maakt automatisch verbinding met Carplay als ik instap, maar daarnaast opent hij ook het Wifi - Afvangnetwerk. Hier moet ik dus altijd klikken op gebruik een ander netwerk, anders maakt hij verbinding met de router (waar ik geen abonnement op heb) en heeft hij geen internet. Hierdoor dus geen muziek / navigatie. erg irritant.

Hopelijk weten jullie raad.

Alvast bedankt!

Bijlagen

• Skoda forum 2.jpg
    Skoda forum 2.jpg
    135 KB · Weergaven: 23
  • foto Skoda forum.jpg
    foto Skoda forum.jpg
    76,9 KB · Weergaven: 23
  • Skoda forum 3.jpg
    Skoda forum 3.jpg
    275,2 KB · Weergaven: 23

EvilKnievel

Actief lid
Herkenbaar! Heb het eerste puntje ook, maar dan met android auto. Ik wil nog proberen of dit ook voorkomt als ik android auto alleen via de kabel gebruik en niet draadloos. Ik heb het idee dat het probleem zich af en toe voordoet als je op een plek rijdt waar 5g ineens wegvalt.

Puntje 2 is iphone specifiek denk ik, android geeft hier geen melding over en gebruikt automatisch 5g voor het internet.

Patron

Senior Member
Punt 1 heb ik ook last van. Heb wat dingen uitgetest en als hij “disconnect” dan is de Wi-Fi van de auto stuk. De kan je niet aan of uit zetten, alleen een reset van de infotainment is een oplossing. Geef het even aan bij de dealer, hoe meer klagers het eerder het wellicht is opgelost.
Punt 2 ligt aan je eigen telefoon. Ik heb een iPhone 15 pro en geen last van wat je beschrijft omdat ik niet op het open netwerk van de auto zit. Kijk even of je dat netwerk kan vergeten want CarPlay maakt een Wi-Fi Direct verbinding naar je telefoon om die 4/5G te lenen.

Ik heb ook probleem 1 helaas af en toe. Oplossing is (tijdens het rijden) de aan uit knop langer dan 10 seconden ingedrukt te houden. Dan start het infotainment systeem opnieuw op en doet de verbinding het weer. Wel irritant maar dan hoef je niet te stoppen onderweg.

Marchel1

Actief lid
Punt 1 is heel herkenbaar (bij mij voor Android Auto). Met kabel gaat goed is echt de WiFi. Wat @Patron aangeeft is het de WiFi in de auto die het niet meer doet en alleen hersteld kan worden met een reset van het mediasysteem of de auto een tijdje uit hebben gehad.
De bluetooth blijft overigens wel werken. Laatst viel de verbinding tijdens een gesprek weg. Gesprek via bluetooth ging vrolijk verder, Android Auto stopt ermee.
Wil je het voorkomen dan werkt verbinden met USB prima, ook als de Wifi net uitgevallen is.
Zeker bij de dealer melden., Toen ik dit in oktober (en nog een keer in januari) melde keek de dealer mij nog aan alsof hij water zag branden, hopelijk zijn ze er inmiddels wel bekend mee.

JBKodiaq

Nieuw lid
Dank voor de tips allen! Ik ga puntje 1 melden bij de dealer. Hopelijk kunnen ze er wat aan doen. Want als hij eruit klapt kan ik inderdaad ook geen verbinding meer maken met bijvoorbeeld mijn werk Android telefoon, erg irritant. En toch maar een kabel in de auto gelegd ;). Het draadloos opladen gaat namelijk ook niet al te snel (maar dat kan ook aan mijn oude Iphone SE uit 2020 liggen).

Herkenbaar! Heb het eerste puntje ook, maar dan met android auto. Ik wil nog proberen of dit ook voorkomt als ik android auto alleen via de kabel gebruik en niet draadloos. Ik heb het idee dat het probleem zich af en toe voordoet als je op een plek rijdt waar 5g ineens wegvalt.

Bij mij ook herkenbaar, nu twee keer zomaar tijdens het rijden uit CarPlay gegooid. Duurde een tijdje voordat het weer terug kwam , heel raar. Op de iPhone staat WiFi en blue tooth aan.

Laatst bewerkt door een moderator:

Marchel1

Actief lid
Zolang er geen oplossing in de software komt vrees ik dat er maar 2 opties zijn. De telefoon met een usb kabel verbinden of als de wifi verbinding wegvalt het multimediasysteem resetten door de aan/uit knop een lange tijd ingedrukt te houden (tot hij opnieuw opstart met het Skoda logo).

EvilKnievel

Actief lid
En als er rijders zijn die hier geen last van hebben , hoe kan dat dan?
Volgens mij heeft het met heel veel factoren te maken. De ene week heb ik er nauwelijks last van en de andere week valt hij een paar keer weg. Ik probeer ook een patroon te ontdekken, bijv. dat hij steeds op dezelfde plek wegvalt. Heb in het verleden problemen gehad dat als je een gebied in reed waar de telefoon geen 4g/5g bereik had, dat draadloze android auto dan ook wegviel. Dat was echter in de Karoq en daar kon je na een minuut of 10 weer opnieuw verbinden, dat is me in de Kodiaq nog niet gelukt. Kan best zijn dat het vanuit de telefoon fout gaat en het multimedia blijft denken dat er connectie is.

Marchel1

Actief lid
@EvilKnievel In de Tarraco ook regelmatig problemen, maar dat was dan echt telefoon afhankelijk (het ene toestel wel, het andere niet).
Het probleem in de Kodiaq gebeurt zowel met Android Auto als Apple Car Play. Bij mij gebeurt het ook zeer onregelmatig alleen als het gebeurt altijd exact hetzelfde. Eerst stopt de muziek (Spotify) en dan een paar seconden later heel Android Auto. De Kodiaq probeert dan opnieuw te verbinden en dat lukt niet. Pas als je een USB-kabel aansluit, het multimediasysteem reboot of de auto tijdje uit en op slot gestaan heeft krijg je weer verbinding. De telefoon opnieuw opstarten heeft geen enkel effect, ook een ander toestel verbinden lukt niet.
Overigens blijft de bluetooth verbinding wel bestaan. Laatst viel de verbindinding met Android Auto uit tijdens een telefoongesprek en dat liep gewoon door.
Als de wifi verbinding verbroken is en ik probeer met de telefoon opnieuw te verbinden dat wordt het wifi netwerk van de auto wel gezien maar gaat het mis met het verkrijgen van een ip-adres.

Alles bij elkaar ben ik ervan overtuigd dat het een fout in (de software van) de wifi module in de auto is en hoop ik snel op een update.
Heb ik eindelijk een auto die draadloos sneller laadt dan dat Android Auto mijn telefoon leegtrekt met navigatie zit je nog vast aan een kabeltje. Of met een vinger vergroeid aan de aan/uit knop van het multimediasysteem (dat af en toe erg veel tijd nodig heeft om te herstarten).

USB kabeltje aangesloten: daar werd de Apple CarPlay helemaal gek van : ging uit en aan om de 15 seconden! Snel kabeltje weer verwijderd, tot nu toe maar twee keer eruit gegooid.

Bovenaan Onderaan