Chiptuning merkbaar verschil?

Goedemorgen iedereen,

Ik ga volgende week mijn DSG automaat laten updaten met de software van de DSG dokter omdat deze af en toe schokt. Nu twijfel ik of de auto meteen zal laten chippen. Is dit duidelijk merkbaar in het rijgedrag? Ik kan er namelijk niet echt specificaties van vinden, bijvoorbeeld wat het scheelt bij het optrekken en of het verbruik ook naar beneden gaat. Ik heb 1.8 TSI motor in de Superb.

Alvast bedankt!
 

CDK

Forumguru
@ChrisSuperb, verstandige beslissing! Als je besluit om te chippen ga je dat verschil zeker merken! De 160 pk standaard die waarschijnlijk 170/175 zal zijn wordt dan tussen 200 en 220, dat ga je zeker als prettig ervaren :jaja:
 

michelover

Forumguru
Je zal het verschil meteen merken als ie getuned is. Ik vond de auto best lekker rijden maar na de tuning is het echt een hele andere auto. En indien je de rechtervoet normaal inzet is het verbruik ook beter. Als ik een nieuwe koop wordt ie ook gechipt.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

MarcoO2

Forumguru
Mijn vorige 1.8TSI was (na 10.000 km) ook gechipt (door JD). Dat merk je overduidelijk, en ondanks dat ik het vermogen regelmatig aansprak daalde mijn gemiddelde verbruik (behalve op momenten dat ik echt ging blazen, natuurlijk...). Een aanrader, altijd doen als je de kans hebt!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Neptukker

Forumguru
Als je de zoekfunctie op dit forum gebuikt dan kun je al aardig wat vinden over ervaringen met tuning van de dingen die je noemt. Ikzelf heb een S21.8 tsi DSG met tuning (TVS voor DSG, JD Engineering voor motor) en wil niet meer zonder.
 

michelover

Forumguru
@ChrisSuperb , over het optrekken kan ik duidelijk zijn dat gaat aanzienlijk sneller. De auto trekt ook heel eenvoudig door naar de topsnelheid waar ik voor het chippen ongeveer 1000km nodig had om de 220 te bereiken doet ie nou zonder problemen doortrekken naar de +235 echte kilometers en dan ben ik net de bocht om thuis. Ik heb een handbak maar kan je wel vertellen dat door het chippen het rond roeren in de bak tot een minimum is beperkt omdat ie ook in de zes lekker weg trekt vanaf 60 tot 80km/u. Het verbruik ligt bij mij nu op 1:12 door een iets zwaardere rechtervoet, kan beter als je continue de max snelheid op de wegen rijdt.
 

VEEJAY

Forumguru
Ben ooit met een SF forumlid in zijn Hartog tuning 1.8tsi een stuk door duitsland geweest. Ik vind het op topsnelheid niet allemaal even comfortabel meer, alsof het net even teveel is voor het onderstel/remmen etc. Dat gevoel heb je in een RS/GTI dan wwer niet bij 230+
 

MarcoO2

Forumguru
Ben ooit met een SF forumlid in zijn Hartog tuning 1.8tsi een stuk door duitsland geweest. Ik vind het op topsnelheid niet allemaal even comfortabel meer, alsof het net even teveel is voor het onderstel/remmen etc. Dat gevoel heb je in een RS/GTI dan wwer niet bij 230+
De remmen waren het probleem niet, het onderstel inderdaad wel. Dat was in de Duitse Eiffel wel merkbaar ;)

Met een sportonderstel is dat ook wel weer te verbeteren, maar voor regulier gebruik is dat niet noodzakelijk hoor. Zo vaak reed ik zelf in ieder geval geen 200+ stukken.
 

michelover

Forumguru
Met verlaging is de auto ook bij 200+ nog zo stabiel dat je met een hand kan sturen. Vond hem zonder verlaging bij dat soort snelheden inderdaad minder stabiel, maar nog steeds veilig.
 
Bedankt voor de reacties, ik ga het laten doen en ben benieuwd naar de resultaten. Overigens vind ik de Superb nu al aardig rap, maar nu in combinatie met de DSG is het toch wel interessant. Topsnelheden zal ik niet gauw rijden aangezien de ritten door Duitsland altijd met gevulde kinderzitjes zijn.
 

KJvO

Forumguru
Ik rij nu in mijn 3e getunde auto (wel diesels) en wil echt niet meer zonder, in mijn laatste was deze best te doen zonder, maar wat een verschil weer na tuning, vooral bij ff inhalen of invoegen op een korte invoegstrook.
Ik vind dat de S2 FL zonder sportonderstel boven de 200 duidelijk stabieler dan mijn vorige O2 met sportonderstel. Ik had graag het sportonderstel gehad maar dat kon weer niet met de sterkste diesel uit het programma, niet erg logisch toch?
 

newwolf84

Forumguru
Ben zelf ook in het bezit van een getunde VAG diesel, een VW caddy Life, rond de 1400 kilo en die had maar rond 75 pk's geen uit-de-straat-trekkende-klinker bolide. Na tuning stond die rond de 130 pk en ja dat merk je zeeeeeer zeker. Ding blijft er maar aansleuren en dat voor zo'n logge bak.

Regelmatig verbaasde gezichtjes gezien tijdens een stoplicht sprintje..:)
 

Noord26

Forumguru
@ChrisSuperb, verstandige beslissing! Als je besluit om te chippen ga je dat verschil zeker merken! De 160 pk standaard die waarschijnlijk 170/175 zal zijn wordt dan tussen 200 en 220, dat ga je zeker als prettig ervaren :jaja:

Het verschil in topvermogen voel je niet zo @Corné de Kluijver, of je nu 175 of 215pk hebt: who cares? Wel de fijnere opbouw naar het (hogere) koppel wat er eerder en langer beschikbaar is. Blok wordt echt enorm soepel en gemoedelijk. Aardig groot verschil tov origineel.

Verbruik letten wij niet zo op. Toevallig dat vrouwlief laatst thuis kwam met de opmerking dat dat de boordcomputer 1:15,2 aan gaf tijdens een laatste ritje waarbij de CC veelvuldig aan stond. Oftewel: zuiniger als fabrieksopgave is gemakkelijk te doen na tuning. Wellicht speelt hierin mee dat het in ons geval een custom-chip betreft afgesteld op een bepaalde brandstof (Blue One 95).
 

andrehj

Forumguru
Ik ga volgende week mijn DSG automaat laten updaten met de software van de DSG dokter omdat deze af en toe schokt. Nu twijfel ik of de auto meteen zal laten chippen. Is dit duidelijk merkbaar in het rijgedrag? Ik kan er namelijk niet echt specificaties van vinden, bijvoorbeeld wat het scheelt bij het optrekken en of het verbruik ook naar beneden gaat. Ik heb 1.8 TSI motor in de Superb.

Ik denk dat het ervan afhangt wat je wilt. Tijdens de meeting vorig jaar bij TVS / DSG dokter heb ik mijn S2 (1.8 TSI met DSG) bij hun op de rollenbank gehad en deze had standaard al 186 pk! (Zie deze post voor een mooie grafiek).
De potentiele vermogenswinst door tuning is dan relatief klein, want na tuning zitten de meesten rond de 210 pk.
Door tuning kan wel het koppel flink worden verhoogd (tot zo'n 320 Nm), maar dat wilde ik de toch al erg zwaar belastte koppelingsset van de DSG-7 niet aandoen. Er gaan er zo al veel te veel kapot.
Bovendien is meer koppel bij een DSG ook helemaal niet nodig, want als je (veel) sneller wilt, schakelt de bak gewoon razendsnel een tandje (of twee, of drie) terug, en eenmaal op de juiste snelheid ook snel weer op.

Mijn conclusie was (en is) dat motortuning niet nodig was. Dit i.t.t. de DSG-tuning, die mij de eerste versnelling weer terug gaf en de schakelpunten iets hoger legde.

Overigens vond ik dat TVS de schakelpunten in hun standaardprogramma iets te hoog legt, waardoor de motor soms onnodig in een hoge versnelling blijft hangen. Vanaf 1500 rpm loopt de 1.8 TSI immers al erg mooi rond. Deze schakelpunten heb ik toen (onder garantie) weer iets lager laten leggen.
 

andrehj

Forumguru
Oftewel: zuiniger als fabrieksopgave is gemakkelijk te doen na tuning.
Dat lukt mij zonder tuning ook makkelijk. Op lange afstanden bij de huidige temperaturen, zonder regen of harde wind maken wij geregeld ritten van 6 l/100km (1: 16.7) of nog beter.
 

andrehj

Forumguru
Ben zelf ook in het bezit van een getunde VAG diesel, een VW caddy Life, rond de 1400 kilo en die had maar rond 75 pk's geen uit-de-straat-trekkende-klinker bolide. Na tuning stond die rond de 130 pk
Kijk, maar dat was dan ook een vermogenswinst van maar liefst 73%. Ik geloof best dat je daar veel aan hebt. Maar de OP zal niet veel meer halen dan zo'n 13%, en dat in een auto die standaard al aardig riant in z'n vermogen zit.
Uiteraard moet iedereen zelf weten waar ie z'n geld aan uitgeeft, maar mijn keus is het niet.
 

Noord26

Forumguru
Prima, maar wij trekken hem ook regelmatig door tot 5/6.000rpm (inhalen/invoegen). En dan zitten we aan het einde van de rit op dit gemiddelde van 1:14,5 ongeveer. Als je aan het einde van de rit op 1:16,7 of beter zit ben je niet boven de 2500tpm geweest en is het vragen om problemen van interne verontreiniging op langere duur? Kun je niet beter een 1.2TSI nemen dan?
 

andrehj

Forumguru
Met optrekken en (vooral) met inhalen gaat het pedaal bij mij ook gewoon op de plank hoor. En hoe het zit met die interne verontreiniging, dat gaan we binnenkort bij Celtemp zien. Ik hoop dat ik daar vooraf even met een camera in het inlaattraject kan kijken, of anders maar eens aan @ertromp vragen of ik mag langskomen om met zijn camera een blik naar binnen te werpen.

Overigens rij ik op 16" Energy Savers rond. T.o.v. 17" 225/45 banden kan dat zomaar een halve liter of meer schelen.
 
Bovenaan Onderaan