Chiptuning

JeSko

Forumguru
Heb ze eens grondig door Google gehaald en kom één heel slecht verhaal tegen, waarbij overigens wel netjes geld is teruggestort.

Kort verhaal, iemand had zijn Ford laten chippen en deze ging van 95 naar zogezegd 150 pk, maar de auto zoop plots benzine en er kwam een steeds terugkerend motorstoringslampje, een andere tuner zou er dan achter gekomen zijn dat er een standaard file gebruikt is van een Fiesta 100 pk, dus een andere motorisatie. Ook had de klant gezien dat het vermogen meten helemaal niet via een echte vermogensbank ging, maar om één klein kastje dat ze op één wiel draaien, wat wellicht heel onnauwkeurig is. Dusja, voor die 100 euro rijd ik dan wel naar Willebroek.

Nog even over DVX, ik schrik me toch ook rot van enkele recensies, en ook van de manier waarop DVX zelf ingaat tegen sommige van die klanten, ik begrijp dat het soms frustrerend kan zijn om eventueel onterecht slechte recensies te krijgen, maar je moet wel altijd beleefd en professioneel blijven naar je klanten.
 

brepus13

Forumguru
Ik heb in het verleden 3 auto’s laten doen bij een goedkopere alleskunner en heb nooit een probleem ervaren. Wel een gewone stage 1 dus zonder optimalisatie. Die auto’s reden net zo goed als mijn S2 van vag techniek.
 

JeSko

Forumguru
Ja ik weet het nu ook niet goed meer @brepus13 :laugh:maar goed wil ik het risico nemen voor 100 euro verschil, neen dat wellicht niet, ik vraag me alleen af of mijn auto niet te oud is om nu nog te chippen, weinig km's voor een Diesel dus misschien veel slijtage opgelopen, auto is toch al 8 jaar oud etc etc...
 

Tees

Donateur
Daar zou ik ook over twijfelen, maar als ik VAGtechniek moet geloven is een stage 1 ook prima te doen voor een oudere auto. Maar goed, elke handeling in meer vermogen uit een blok te halen brengr natuurlijk een risico(otje) met zich mee.
Ik vraag me ook af of je je niet te veel focust op het verschil tussen de Mazda en de Sup. T zijn toch echt totaal verschillende autos, de Sup zal nooit een strepentrekker worden, al is t maar vanwege z'n gewicht/formaat.
 

ertromp

Forumguru
Maar waarom zou je diesel met weinig km's van 8 jaar oud veel slijtage hebben opgelopen? Of heb je alleen maar korte stukjes gereden en gelijk gas op de plank?
 

JeSko

Forumguru
@Tees

Klopt maarja, die gaan natuurlijk niets anders zeggen anders verliezen ze veel klanten. Ik vond m'n Sup altijd sloom maar nu zeker, verschil met de Mazda is te groot, ik hoef geen strepentrekker, iets meer power en minder naar beneden hoeven schakelen voor de minste scheet is wat ik zoek.
 

JeSko

Forumguru
@ertromp

Veel koudstarts gekend, wellicht vaak niet op bedrijfstemperatuur gereden, vorige eigenares had er een 57.000 op 5 jaar opgezet, wat natuurlijk weinig is, ik weet niet of dat veel korte stukjes geweest zijn of gewoon af en toe heel lange stukken, maar doorgaans is het dat eerste wel.

Ik rijd zelf altijd mijn auto's netjes warm alvorens te "planken", watertemperatuur op 90 graden dan durf ik de turbo wat meer aan te spreken maar ik geef nog steeds geen vol gas, dat doe ik pas een finke poos nadien als ik weet dat de auto nu wel echt warm is, dan duw ik het gas wel eens goed in met beleid omdat dat af an toe zeker niet slecht is voor de auto. Korte afstanden nemen we de Mazda, als het wat langer rijden is de Superb, maar echt 50-100 km aan één stuk doet de auto niet meer sinds de ritten Antwerpen zijn weggevallen.
 

ertromp

Forumguru
Dat is inderdaad niet bevorderlijk. Als je nu weinig olieverbruik hebt zou ik me niet direct zorgen maken en een tuning wel aandurven.
 

JeSko

Forumguru
De auto heeft "geen" olieverbruik, althans nog nooit zelf moeten bijvullen, hij word wel gesmeerd met nieuwe olie om de 8000-10.000 km.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Zulke verhalen als van die Ford ken ik ook. En nee, de kans daarop zal klein zijn, meestal gaat het goed. Al moet je je dan wel afvragen wat de kwaliteit is. Reele vermogenscurves van tuning bij een bepaalde auto, geven natuurlijk wel vertrouwen. Maar bij JD kom ik regelmatig voorbeelden tegen waarbij eerst het resultaat van "tuner X" wordt getoond. Het omgekeerde, "tuner X" die een bij JD getunede auto doet vanwege een tegenvallend resultaat, zul je niet vinden
 

JeSko

Forumguru
Ja ik wil wel het best mogelijke binnen mijn budget voor mijn Superb, dus zal het DVX worden. Verschil is 100 euro, dat is niets.
 

JeSko

Forumguru
Neen dat niet @Chrisjemol , daar gaat het mij inderdaad ook niet om, wat meer vermogen is ook wat meer comfort, met mijn rijstijl ga ik hem zowiezo zuiniger kunnen rijden omdat ik wellicht de motor minder moet belasten om bv mee te kunnen op snellere momenten. Dat zoek ik vooral, ook hoop ik minder snel te moeten terugschakelen.

Van 105 naar 145 pk en vooral van 250 naar 310 NM is toch netjes voor dit bedrag.
 

Eltjo

Forumguru
Dat ga je zeker goed merken in comfort Jefrey. Ik was een 1.9TDI 130 pk gewend die het in elke versnelling wel trekt.
De 1.6TDI 105 pk was dan een enorme tegenvaller tijdens een proefrit; terugschakelen van de hoogste versnelling (5) naar zijn 4 bij 80-90 km/u om op de snelweg in te halen en terugschakelen naar zijn 2 bij rotondes (zoals in België in de 90 km wegen) vond ik niks.
De 1.9TDI met ook 105pk in een S2 die van een andere Belgische verkoper reed leek sterk op mijn oude motor.
Ook reed ik een gechipte 1.6TDI S2 die toevallig door dezelfde tuner een stage 1 tuning had gehad - een heel groot verschil.

Ik zou me niet zo’n zorgen maken om de hogere km stand e.d. Ik liet hem bij 220-230 dkm chippen (nu rond de 308 dkm) en vond het jammer dat ik dat niet eerder heb gedaan. Het enige wat er motorisch gedaan is, is dat de egr bij 300 dkm vervangen is omdat die soms wat hikte en vervuild was. Dat is gezien de km stand niet zo bijzonder denk ik.

Zo lezende lijkt me DVX ook een goede optie voor je. Doen !
 

JeSko

Forumguru
terugschakelen van de hoogste versnelling (5) naar zijn 4 bij 80-90 km/u om op de snelweg in te halen en terugschakelen naar zijn 2 bij rotondes (zoals in België in de 90 km wegen) vond ik niks.

Exact! Dat is ook mijn frustratie ermee met deze motorisatie, destijds gewoon wat langer moeten zoeken naar een 2.0 tdi, nu wel spijt van maar goed.

DVX word het dus, zal voor Juni zijn zo rond de periode van de wrap op de Mazda.

Merci allen voor de adviezen!

maxresdefault.jpg
 

Cordoba

Forumguru
@JeSko Je hebt het nu over spijt van de keuze voor de 1.6 tdi, als ie straks gechipt is en wat soepeler rijdt, heb je alleen de voordelen nog van de 1.6:
- eerder op temperatuur (kleiner blok dus minder ijzer warm te stoken)
- zuiniger in verbruik
- iets lichter in gewicht
 

EdK

Forumguru
mijn frustratie ermee met deze motorisatie, destijds gewoon wat langer moeten zoeken naar een 2.0 tdi,
Tsja.
Heb met de Fabia juist bewust toen voor de 90Pk versie gekozen, omdat ik toen al wist dat ik hem met een fabrieksupdate zou plezieren.
Heeft me boel euros bespaart op die manier...
Misschien dat je dit ook gaat inzien straks als je 1,6 is getuned en rijd als een 2.0 maar toch stuk goedkoper is
 

hemi24

Forumguru
de voordelen nog van de 1.6:
- eerder op temperatuur (kleiner blok dus minder ijzer warm te stoken)
Niet per definitie!

Hangt ook af van de grootte van het koelwatercircuit in de opwarmfase, materiaal van het blok, verhouding van boring en slag, etc…
 
Bovenaan Onderaan