(Chromen) raamomlijsting: ontwrichting

AdB

Senior Member
Hoi Paulus (en anderen): ik heb na de melding bericht gekregen dat de sierlijst rechts vervangen zal worden maar dat het wel enige tijd zal duren voordat de bestelling binnen is. Ik weet niet of het te maken heeft met deze chromen sierlijsten maar bij langzaam wegrijden of inparkeren valt me op dat ik om mij heen wel wat kraakjes hoor. Bij hogere snelheden hoor ik nagenoeg niets. Maar gek genoeg hoor ik deze kraakjes ook links aan de bestuurderszijde, terwijl ik daar geen rare dingen heb geconstateerd wat betreft de ruimte tussen de sierlijsten. Tot dusver is de zaak nog niet ontwricht zoals bij jou, ik hoop daarom echt dat mijn auto snel naar de werkplaats kan. Of daarmee alle kraakjes tot het verleden behoren? Ik hoop het maar. Hoewel niet erg hinderlijk vind ik gewoon dat een nieuwe auto kraakvrij behoort te zijn (en daarmee bedoel ik niet de inbraakgevoeligheid :) ) Bij mijn vorige VAG-auto had ik nooit last van zulke problemen (maar die had ook geen sierlijsten :) )

Ik kan mij haast niet voorstellen dat de sierlijsten "kraakjes" veroorzaken. Ben benieuwd naar je ervaringen na het bezoek aan de werkplaats.... :nailbiting:

Laatst bewerkt:

AdB

Senior Member
Ik meen dit toch wel eerder gelezen te hebben op dit forum. Maar misschien is het wat anders? Zal het in ieder geval ook melden bij de dealer.

MaRco2

Forumguru
Zo zit het bij mij rechtsvoor dus ook!

@Paulus ik heb even bij mij gekeken naar de rubbers en zilveren omlijsting en constateer hetzelfde..de zilveren omlijsting laat niet los, en zit ook geen beweging in maar zit in de rubberen omlijsting gegoten...ik denk een kwestie van opnieuw deuren afstellen.
Bekijk bijlage 19172 Bekijk bijlage 19173 Bekijk bijlage 19174 Bekijk bijlage 19175 Bekijk bijlage 19176 Bekijk bijlage 19177

in tegenstelling wat ik bij jou zie laat bij jou wel de zilveren omlijsting los (puntje 4 dus die a.s. maandag aan bod komt)

MaRco2

Forumguru
Lijst gaat besteld worden, ik ben benieuwd hoelang het duurt. Hadden ze nog nooit gezien (best lullig op een ex. demo).:laugh:

AdB

Senior Member
Heb zojuist bericht ontvangen. De bestelling is bij de dealer in Goes gearriveerd en volgende week kan het euvel worden opgelost.

malero

Nieuw lid
ik heb even gekeken naar mijn chroom lijst en ik heb het zelfde aan de rechter voor portier.
Maar ik heb de chroom lijst inmiddels zelf weer hersteld!
ik heb dit opgelost door eerst de deur te openen vervolgens de kopse kant (waar de lijst elkaar raakt voor en achter portier) de chroom lijst van mij af te duwen.
Deze gaat dan in zijn geheel iets naar beneden bij de spiegel.

Het kraken van de portieren (heb ik ook) de rubbers heb ik in gespoten met siliconen spray maar dat heeft (tijdelijk)weinig effect. Mijn eerste auto (een Suzuki swift 1987 had dit probleem ook) dit heeft de garage destijds opgelost door eerst het raam naar beneden te doen om vervolgens de raamstijl naar binnen toe te buigen (middels een knietje).
Ik geef toe het is enigszins spartaans maar het effect was er wel,dit is nagenoeg het zelfde euvel en ik zal dit bij een volgende bezoek aan de garage zeker vragen of dit te verhelpen is.

Hopke67

Nieuw lid
Het kraken van portieren heeft meestal te maken met het afstellen van de deur t.o.v. slotbeugel op de B-stijl. Als de deur "er in hangt" gaat deze kraken.

ertromp

Forumguru
Het kraken van de portieren (heb ik ook) de rubbers heb ik in gespoten met siliconen spray maar dat heeft (tijdelijk)weinig effect. Mijn eerste auto (een Suzuki swift 1987 had dit probleem ook) dit heeft de garage destijds opgelost door eerst het raam naar beneden te doen om vervolgens de raamstijl naar binnen toe te buigen (middels een knietje).
Ik geef toe het is enigszins spartaans maar het effect was er wel,dit is nagenoeg het zelfde euvel en ik zal dit bij een volgende bezoek aan de garage zeker vragen of dit te verhelpen is.

Die methode zou ik bij m'n nieuw afgeleverde auto niet accepteren laat ze maar met een deugdelijke oplossing komen!

malero

Nieuw lid
Ik probeer altijd bij de werkzaamheden te blijven om te kijken wat ze doen.

Het trucje met de deur doen ze meestal door een proefritje te maken met de auto en als ze terug komen is het opgelost.
Ik hoop wanneer dit probleem bij een iemand zijn Octavia is opgelost hij/zij dit meld op dit forum wat de oorzaak is geweest.

Pollewop

Forumguru
Ik probeer altijd bij de werkzaamheden te blijven om te kijken wat ze doen.

Het trucje met de deur doen ze meestal door een proefritje te maken met de auto en als ze terug komen is het opgelost.
Ik hoop wanneer dit probleem bij een iemand zijn Octavia is opgelost hij/zij dit meld op dit forum wat de oorzaak is geweest.

Het maakt mij echt niet uit hoe een monteur een probleem oplost. Zolang het maar definitief, onmerkbaar en onzichtbaar is...
Ik zie liever ook niet hoe een slager worst maakt...:D

Laatst bewerkt:

AdB

Senior Member
Even voor alle duidelijkheid: de chromen sierlijsten zijn aan de passagierszijde (voorportier) alweer een tijdje geleden naar volle tevredenheid aangepast/vervangen. Het gekraak wat ik hoorde had daar echter niets mee te maken maar met de raamrubbers. Smeer je dat in met een speciaal goedje dan heb je nergens last meer van. Kan helaas de naam van dat goedje niet ophoesten maar toen dat spul er op ging was het irritante krakende geluid voorgoed (?) verdwenen. Tenminste, ik hoor al twee maanden niets meer. :)

paulus474

Senior Member
Beste,
Raamlijsten zijn aan 2 zijden vervangen.
Echter, ondanks dat ze elkaar nu bijna niet meer raken, wijkt de rubberomlijsting nog wel steeds af van het chroom (zie foto's uit post 1). Je ziet dus nog wel steeds een spleet tussen chroom en rubber zeg maar.
Is dat bij jullie ook zo (ook na vervanging) @MaRco2 en @AdB ?
Wellicht foto's van (voor en) na het vervangen?
Weet niet of hier nog iets aan te doen is nl....
Thnx!!

AdB

Senior Member
Beste Paulus, ik heb jouw foto's nog eens bekeken en even gecheckt. Gelukkig sluit het bij mij netjes aan. Die spleet lijkt me niet wenselijk. Buiten het optische (ziet er niet mooi uit) ben ik benieuwd of en in hoeverre dat op termijn leidt tot andere klachten bv vanwege een niet juiste waterafvoer?? Zou het als ik jou was zeker bespreken met de dealer, al is het alleen maar vanwege het feit dat notitie wordt gemaakt van jouw klacht zodat je daar later geen discussies over krijgt..

MaRco2

Forumguru
Beste,
Raamlijsten zijn aan 2 zijden vervangen.
Echter, ondanks dat ze elkaar nu bijna niet meer raken, wijkt de rubberomlijsting nog wel steeds af van het chroom (zie foto's uit post 1). Je ziet dus nog wel steeds een spleet tussen chroom en rubber zeg maar.
Is dat bij jullie ook zo (ook na vervanging) @MaRco2 en @AdB ?
Wellicht foto's van (voor en) na het vervangen?
Weet niet of hier nog iets aan te doen is nl....
Thnx!!

Chroomlijst zit er strak in, wel lijkt de bovenkant van de deur nog iets te wijken naar buiten. Hoewel het me nu niet echt meer opvalt (kan zichzelf opgelost hebben, morgens eens kijken).

Bovenaan Onderaan