Citigo e-IV aanschaf

gerardhein

Senior Member
Ik heb dezelfde ervaring. Het is alleen meestal niet zo dat die hoge actieradius ook gehaald gaat worden.
Overigens wordt er afgeraden om een EV steeds 100% vol te laden. Reden is dat de accu dan te snel degradeert. Tot 80% laden zou prima kunnen.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Je kunt een EV beter niet lange(re) tijd met 100% volle accu laten staan, maar wanneer je de stroom redelijk vlot weer gaat gebruiken, kan het zeker geen kwaad voor de EV accu om 'm 'vol' te laden.
Bij 100% op het display zal de accu ~95% echt vol zijn, het Battery Management System houdt zowel onderin als bovenaan een buffer(tje).
 
Een EV 'leert' van je rijgedrag, wanneer jij de laatste acculadingen heel rustig hebt gereden (veel kalmer dan de vorige bestuurders), en alleen of voornamelijk binnen de bebouwde kom, is die stijging min of meer verklaarbaar. Hoewel zo'n 30% wel erg veel is!
Hey, ik rij voornamelijk binnen door wegen 30 km/h - 90 km/h en af en toe een korte snelweg, airco alleen als nodig en remmen op 3e fase of 4e fase en rij tot rode blokje, en dat resulteert op dit moment 1e lading actieradius van 260, 2e lading 200 km en 3e lading van 367 km actieradius. okee dat maakt het wat duidelijker van de stijging en ja vindt het ook best veel wat erbij is maar wel leuk dat ik het constateer en vindt het leuk om het bij te houden met de factuur van de laadpaal. ;) ;)
 
Je kunt een EV beter niet lange(re) tijd met 100% volle accu laten staan....
hey, tot nu toe zet ik de Citigo aan de publieke laadpaal als ik nog een actieradius van 30 - 50 km over heb en staat niet langer aan de laadpaal dan de tijd die in het display te zien is van de Citigo.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is inderdaad een goeie tip.
De Skoda app kan ook helpen met gepland laden......
hey, Ik doe niet aan snel laden mijn Citigo staat enkel aan de publieke laadpaal die overal in de woonwijken staat.

ik laad de accu op bij een range van 25 tot 50 km die ik over heb (1/4)

en de Citigo staat enkel aan de laadpaal met een laad tijd die op het display te zien is.

Dan doe ik het toch juist goed ? en tips zijn altijd welkom van wat het beste is .
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Het achteruitgaan van de accu is niet zozeer tijdens het laden, de accu langere tijd 'vol' laten (of nagenoeg 'leeg) staan is daarvan op termijn de oorzaak. Maar wanneer je de auto de volgende dag weer zo'n ~20% leger rijdt zal dat geen kwad kunnen.
Dagen achtereen op 100% geparkeerd staan is slecht(er), evenals dagen achtereen op minder dan ~10%.
De fabrikant heeft wel wat veiligheid ingebouwd, dus het is niet direct funest, maar je wil (nog) lang met de auto blijven rijden.............
 
Hey @gerardhein heb even zitten kijken naar de Skoda app, heb de myskoda app gevonden en klopt het dat je die pakket moet bestellen voor de activering? en hoe gaat het dan verder, en daarmee kan ik dus mijn Citigo tot 80 procent laden wat beter is voor de accu batterij
 

gerardhein

Senior Member
Deze app is gratis
En bij klikken op laadstatus kan dat laden plannen.
 

Bijlagen

  • IMG_9088.jpeg
    IMG_9088.jpeg
    39,3 KB · Weergaven: 11
  • IMG_9086.png
    IMG_9086.png
    189,1 KB · Weergaven: 10
  • IMG_9087.png
    IMG_9087.png
    157,1 KB · Weergaven: 11
Bovenaan Onderaan