City Safe Drive

Phaedros

Nieuw lid
En een geruststellende gedachte dat 'ie zónder City Safe Drive ook wil remmen ;)

[video=youtube;rGRKvrJbe14]http://www.youtube.com/watch?v=rGRKvrJbe14[/video]

Denk niet dat het tot roekeloos rijden zal leiden je zit niet steeds in het achterhoofd van "ja lager dan 30km remt mijn auto uit zijn eigen". Wel veiliger, onlangs nog een bijna aanrijding met een voetganger op het zebrapad witte lijnen de man was volledig in het wit gekleed stapt van achter een witte auto nog juist op tijd gezien en gelukkig nog kunnen stoppen denk dat in zulke situatie het auto. remmen wel interessant is.

Fabia

† In Memoriam
Ik denk dat het een zinvolle extra is. Zeker in de stad waar het vaak erg druk is met auto's en fietsers kan het bijdragen tot een veiliger situatie.

michelover

Forumguru
De doelgroep zat bij de test al achter het stuur. Kunnen ze rustig hun make-up goed doen zonder op het verkeer te letten. :winkie:
Denk dat dit alleen maar de veiligheid ten goede komt, denk niet dat mensen door dingen als ABS/ESP/Airbags en andere geweldige uitvindingen slechter of agressiever zijn gaan rijden. Neem aan dat dit ook op de andere Skoda modellen verkrijgbaar wordt.

Het systeem is niet heilig hoor!
Wel erg leuk! Ook een bijzondere ervaring om de auto zo zelf te laten remmen!
Heb het systeem tijdens de intro kunnen proberen..

Het voorkomt in ieder geval een grotere schade dan wanneer er niets gebeurt… J

Phaedros

Nieuw lid
In dit filmpje ook een leuke test met het 'City Safe Drive'-systeem:

[video=youtube;12gElv4SveU]http://www.youtube.com/watch?v=12gElv4SveU[/video]

sador

Donateur
Heb het gisteren ook zelf mogen uitproberen.
Het werkt prima, is toch een aparte ervaring als het lijkt of je tegen een voorwerp botst en het systeem stopt de auto.

Constant

Erelid
Kunnen ze het een keer uittesten in het tv programma "De Slechtste Chauffeur van Nederland"? Ik ben benieuwd......

Tones

Actief lid
City safe drive in de praktijk!

Vandaag heb ik voor het eerst mijn city safe drive in werking ervaren!!!!

Ik stond in Amsterdam west voor het stoplicht en voor mij stond een VW Golf. Toen het stoplicht op groen sprong trokken we op. Plotseling sloeg de Golf rechtsaf en tegelijkertijd moest hij ineens remmen voor een fietser die voorbij flitste. Hij stond dus nog net met een stukje van zijn kont op de rijbaan waar ik mij bevond. Terwijl ik dacht: "Ik moet nu remmen", deed mijn Citigo dit al uit zichzelf. De sensor had door dat er nog een stukje van de Golf voor mij zat. De sensor was een fractie sneller dan ik. Ik stond niet gelijk stil maar de wagen remde beheerst en ik voelde het ABS ook zijn werk doen op het natte wegdek. Mijn Citigo hoefde niet geheel tot stilstand te komen en ik vervolgde met een big smile mijn weg.

Zonder City Safe Drive had ik, denk ik, ook wel op tijd stil gestaan maar stel dat ik hem te laat zou hebben gezien .... dan was het toch goed afgelopen! Ik vond het echt een super ervaring en ben er heel blij mee!

Cordoba

Forumguru
@Tones: ik ken de ervaring, alleen bestonden dergelijke systemen destijds nog niet. Ooit een keer gehad dat ik als 2e auto voor een stoplicht stond te wachten op mijn dagelijkse route door Heemstede/Haarlem en ik wist dat ik op moest schieten om het volgende stoplicht groen te hebben. Auto voor me trekt pittig weg bij groen licht en ik er even pittig achteraan, gaat ie na 2-3 meter vol in de remmen. Ik stond ook op tijd stil, en terwijl ik dacht 'waarom geeft die idioot eerst vol gas, en gaat dan boven op de rem staan?' en toen kwam het antwoord: een bromfiets die op volle snelheid van links door het rode licht komt, en vlak voor de auto langs schiet.

Mooi om te lezen dat er al mensen ervaring hebben met het ingrijpen van het systeem in normale verkeerssituaties (en dus geen voor-opgezette test).

hojo

Lid
Hoi.
Vrouwen zien alles! Althans, de mijne. Waarom zit die City Safe Drive niet in het midden maar rechts uit het midden van de voorruit?
Gr. Hojo.

Tones

Actief lid
@Cordoba: Wat jij beschrijft is precies ook zo'n soort casus als waar ik in zat.

Ik vond het een bijzondere ervaring om het systeem in een gewone verkeerssituatie in de praktijk te zien werken!

Bovenaan Onderaan