Climatic versus Climatronic.

Captain Hook

Forumguru
Niet bij één specifiek model Skoda, maar bij meerdere modellen is er de keuze tussen Climatic versus Climatronic klimaatsysteem.

De afgelopen dagen heb ik diverse malen in zowel een leenauto van de garage, met Climatic, alsmede mijn eigen auto, met Climatronic, gereden.

Ook in deze barre koude dagen is het verschil goed merkbaar. Ten eerste merk ik dat de Climatronic auto veel eerder warme lucht begint te blazen en dan ook nog keurig verdeeld door de auto. Terwijl het bij de Climatic uitvoering beduidend langer duurt. Vooral de draaiknop waarmee je luchtstroom regelt van boven/onder/voor/ontwaseming vind ik niet prettig werken. Het is of te veel de ene kant op en/of te weinig de andere kant op. Je zit continu bij te stellen. Ook de temperatuurdraaiknop van de Climatic werkt niet prettig. Als je 'm in de middenstand laat staan (22gr.) dan duurt het wel heel erg lang voordat je überhaupt iets merkt van warme lucht. Terwijl na een minuut of twintig begint het gewoon veels te warm te worden.

Het lijkt wel alsof in de Climatronic uitvoering de luchtstroomverdeling door de hele auto ook veel gelijkmatiger geschiedt. In de Climatic uitvoering merk je gewoon dat er koude en warme plekken zijn in het interieur (met best wel grote verschillen).

Zou ik weer voor de keuze staan; Climatic of Climatronic, dan zeg ik volmondig JA tegen de Climatronic. Zoveel prettigere en betere binnenklimaatregeling! :super:
Blij toe dat hedendaagse technologie je dit stukje comfort kan leveren.

Nog meer mensen die de verschillen bemerkt hebben?

Sand3r

Senior Member
Klopt ook wel. De Climatronic is "slim".

Als je nog een koude motor hebt, wil die graag eerst opwarmen voordat je het interieur van de auto op wil warmen met warmte die er nog niet is.

Oftewel als je de Climatic op 22 graden zet, krijg je alle "warme" lucht direct vanaf de motor binnen. Helaas is de motor nog niet warm, dus warme lucht krijg je ook niet.
De motor wordt ook niet snel warm, omdat je de meeste warmte die er inkomt gelijk al naar je interieur stuurt.

Climatronic regelt dat wat beter af. Die gaat niet gelijk vol staan blazen.. die bouwt het beetje bij beetje op.

Darkside

Forumguru
Heb nog niet in een auto met climatic gereden. Weet wel dat ik erg blij ben met de climatronic. Hij blaast keurig. Is rustig. Is contstant met temperatuur en het begint ook met -6 vanochtend al snel warm te worden in de auto, ondanks dat de motor nog niet op temp is.
Dit was toch anders in mijn vorige auto ook met Climate Control.

deusjevo

Forumguru
Ik wil niet anders meer dan Climatronic.
Ding heeft in m'n oude O1 5 jaar lang op 21oC gestaan en dat is prima bevallen.
Geen omkijken naar de temperatuur, niet in Spanje bij 40oC maar ook niet in Valthorens bij -20oC.

Rosinfield

† In Memoriam
Het is maar weer wat je gewend bent. Ik weet niet beter dan climatic en vind het uitstekend werken. Die draaiknop voor waar je de lucht wilt hebben, kun je ook ergens tussen de symbooltjes in zetten.

Rosinfield

† In Memoriam
als je hem op 12 uur zet, streepje recht naar boven, staat hij op de voorruit en gaat de AC vanzelf aan. Om te ontwasemen dus, hetgeen ook uitstekend gaat

hemi24

Forumguru
Een climatronic was voor mij het doorslaggevende argument om voor een Elegance BL te gaan i.p.v. de Greenline BL, die was toen/in eerste instantie uitsluitend met climatic te bestellen...

Hetzer

Forumguru
Vanaf mijn fabia-1 fl Combi elegance, heb ik climatic, heb nooit iets anders gehad, ik weet dus niet beter, vind hem prima warm worden, en hij koelt ook goed in de zomer, ik zou echt niet weten waarom ik meer zou betalen voor een climatronic.

Bakkertje

Forumguru
Vergeet ook niet dat er een flink verschil is tussen de opwarmtijd van een diesel of van een benzine. Mijn O2 TDI doet er echt heeeeel lang over om op temperatuur te komen terwijl de Golf IV benzine van m'n vrouw op de hoek van de straat al warme lucht geeft. Wellicht dat de topic-starter de ene keer in een diesel gereden heeft en de andere keer in een benzine?

Of het standaard is weet ik niet, maar ik geloof dat er ook VAG auto's zijn met een elektrische voorverwarming (geen standkachel) om het interieur toch wat sneller op te kunnen warmen.

Bij ons staat de climatronic overigens ook op 2 verschillende temperaturen, ik heb het graag 2 graden frisser van mevrouw Bakkertje.

Captain Hook

Forumguru
Ik heb zowel diesels als (nu) benzine met climatronic gereden. En leenauto's v.d. garage hadden vrijwel altijd GEEN climatronic. En dan merk ik het verschil. Ook nu in de koude dagen zorgt de climatronic sneller en comfortabeler voor een prettiger binnenklimaat.
Idd, de TDIs hebben een PTC verwarmingselement zodat er toch warme lucht komt, ondanks dat het motorblok onvoldoende warmte levert voor de interieurverwarming.

De climatic doet er langer over om warmte leveren en vervolgens veels te veel en zit je weer met de knoppen te spelen. Ook de warmte verdeling door het interieur geschiedt uniformer bij een climatronic uitvoering, zo is mijn ervaring.

Vlaar032

Senior Member
Even dit oude topic weer leven inblazen met warme lucht. :)

In m'n O2 zat een climatronic met links/rechts gescheiden. Nu in de F2 een Climatic.
't Werkt allebei prima eigenlijk.
De TDI in de F2 heeft idd een elektrisch kacheltje: bij de mijne,die had al een tijdje stil gestaan bij de leasemij rook je dat wel...

Bovenaan Onderaan