CLUTCH in minidot tijdens starten

Ligflits

Senior Member
De laatste tijd valt het me op dat in het minidot display tijdens het starten even het woord "CLUTCH" komt te staan.
Ik trap altijd de koppeling in alvorens (en tijdens) het starten en deze melding komt zowel als de pook in een versnelling staat, als dat deze in het midden staat tijdens het starten.

Herkennen ander mensen dit ook en/of wat moet ik ermee?

Het betreft een fabia combi greenline
 

Cordoba

Forumguru
Ik weet dat er tegenwoordig auto's zijn, die niet starten als je de koppeling niet intrapt(beveiliging), geldt dit misschien ook voor jouw auto? Dan is het dus gewoon een herinnering dat je de koppeling in moet trappen. Overigens doe ik het zelf ook altijd: ik parkeer in de versnelling (geen gevaar vastvriezen handrem), en bovendien hoeft de start motor minder materiaal rond te trekken als je de koppeling intrapt.
 

Ligflits

Senior Member
Waarom de gebruiker vertellen dat hij de koppeling moet intrappen als hij dat al doet?
Ik zou alleen een melding verwachten als de gebruiker het níet doet...
 

Noord26

Forumguru
Mijn GL geeft de melding ook idd alleen wanneer je wilt starten zonder de koppeling in te trappen. Wellicht verschil in software?
 
Mijn O2 roept die melding ook altijd, terwijl ik altijd met ingetrapte koppeling start. Ach, laat die machine. Niet op letten gewoon :tongue:
 
Ik trap altijd de koppeling in en toch verschijnt deze melding bij mij ook als ik heel snel ga starten, d.w.z. niet even twee of drie seconden wacht totdat de meeste lampjes uit zijn. Ik vermoed dat het heel even duurt voordat het signaal "koppeling ingetrapt" door de software verwerkt is. Starten doet ie lekker wel altijd, zelfs als het voorgloeilampje nog brandt. Maar normaal wacht ik altijd netjes totdat deze lamp uit is :)
 

Ligflits

Senior Member
Ik heb even gecontroleerd en als je niet direct doordraaid, maar even wacht tot de lampjes uit zijn idd bij mij ook geen melding.
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij mij staat er zelfs netjes de gebiedende zin "Depress clutch to start!!" (inclusief uitroeptekens), ook bij reeds ingetrapte koppeling. Dit stoort mij niet.

Ik draai de sleutel altijd meteen door - hij beslist zelf wel of en zo ja, hoe lang er voorgegloeid wordt (meestal alleen de eerste keer na vele uren stilstaan in het koude seizoen).
 

Noord26

Forumguru
Meteen door draaien is niet aan te raden voordat er een aantal controle lampjes op je dashboard uit zijn gegaan.
 

Canon-Eye

Forumguru
Meteen door draaien is niet aan te raden
"Meteen" is voor mij: na de pakweg 0,5 seconde of iets minder die nodig is om in één oogopslag te zien dat ze 't überhaupt doen - wat volgens mij trouwens de functie is van het feit dat ze allemaal aangaan, niets meer en niets minder dan een controlelampjescontrole (3x woordwaarde).
Zoals gezegd - de electronica laat vervolgens de auto wel starten zodra die er aan toe is, dat hoef ik 'm niet te verbeteren.
 

Noord26

Forumguru
Ze gaan niet alleen branden ter controle of het lampje zelf defect is (daar heb je het Canbus-systeem voor), maar er worden ook onderhuids controles uitgevoerd. Contact aan en meteen doorstarten, aldus de lokale dealer, kan bijvoorbeeld resulteren in een knipperend gloeispiraal op je dashboard- omdat de controle niet volledig is uitgevoerd en je de auto toch al laat starten. Foutmelding terwijl er niets aan de hand is! Mijn vriendin heeft het 3maal gehad dat de gloeispiraal bleef knipperen direct na het starten en alle keren was het idd contact aan en meteen starten. Zelf wacht ik even een paar seconden met doorstarten voordat de lampjes uit gegaan zijn. En heb het zelf nog nooit gehad. Tegenwoordig staat 'staging' actief en dat duurt 2/3s waardoor er altijd even gewacht wordt met doorstarten. Sindsdien geen gloeispiraal meer gezien.

Wat er exact wordt gecheckt is weer een ander discussiepunt natuurlijk, maar in de praktijk hoor ik meerdere rijders van diverse merken dat het verstandiger is om niet meteen door te starten. Het zou verband hebben met voornamelijk de electronica.
 

Canon-Eye

Forumguru
Zolang ik deze FII gebruik - thans bijna 26000km - heb ik nog nooit een knipperende gloeispiraal gezien - ongeacht de omstandigheden. Ik merk wel een aan de omstandigheden (temperatuur) te relateren verschillend tijdsverloop tussen doordraaien en feitelijk starten.
Hij kan het kennelijk prima zelf regelen. Als dat "staging" heet, dan zal het wel...
 

CharlesTucker

Forumguru
@Noord26, je advies om niet direct door te draaien, geldt dat ook voor auto's met start/stop systeem? Net als Canon-Eye draai ik ook altijd meteen door, de auto start zelf, nadat ie zelf vindt dat ie daaraan toe is. Het doordraaien activeert ook niet direct de startmotor, maar geeft in feite het systeem de opdracht te gaan starten. Je kunt de sleutel ook direct weer loslaten. Meestal start ie dan na een halve seconde of zo, toen het echt koud was wilde dat ook soms best een paar seconden duren, in verband met voorgloeien. Ik heb dus met Canon-Eye het idee dat je de startprocedure prima aan de auto zelf kan overlaten.

Terug on topic, de mijne zet ook "Depress clutch to start!!" in het display (maxidot), ook als ik de koppeling al is ingetrapt. Het stoort me ook helemaal niet, zo zeer zelfs dat ik het niet wist maar vanochtend even heb opgelet.
 

MacManiac78

Forumguru
Wat Noord26 aangeeft klopt indd. Meteen doordraaien resulteert in het afbreken van het controleproces van de systemen. Bij Airbag Service stond er eens een hele mooie Audi A8, alle airbags waren geklapt, de fout was niet te vinden, wel was te vinden dat het gehele airbag controle systeem nog nooit door de ECU was doorgelopen. Of dit daadwerkelijk de oorzaak is, is niet vast te stellen. Maar.... Een gewaarschuwd mens....
 
Bij mijn Yeti van 2012 staat er “koppeling intrappen” mooi in het algemeen Nederlands.:crazy:
Ik wacht altijd tot de lichtjes uitgaan, bij een vorige auto had ik steeds turboproblemen als ik te snel startte.
 

CharlesTucker

Forumguru
Bij stond het er na aflevering ook in het Nederlands, maar om de een of andere vreemde reden vind ik het altijd prettiger om met computers in het Engels te communiceren, dus ik heb dat veranderd.
 
Bovenaan Onderaan