Combi 1.9TDI of Combi 2.0L TDI

Daan256

Nieuw lid
Hallo,

Binnenkort ga ik een Octavia Combi bestellen om te leasen. Nu twijfel ik alleen tussen de 1.9 of de 2.0 liter tdi. Verschil is 70 euro per maand... kunnen jullie misschien wat ervaringen delen.. wat de keuze wat makkelijker maakt?
Al
Alvast dank
 

Jager

Actief lid
Hallo Daan,

Zelf heb ik deze overweging ook moeten maken.
Uiteindelijk ben ik gegaan voor de 1.9 met motortuning, dit wordt dan via de importeur gedaan en je gaat van 105Pk naar 130Pk, scheelt dus 6pk met de 2.0TDI.
Motortuning kostte bij mijn dealer 1199,= en wordt niet bij je bijtelling gerekend.
 

vdijk

Lid
toen ik mocht kiezen, heb ik ook naar beide motoren gekeken.
Ik kon kiezen tussen een 2.0 TDI Ambiente of een 1.9 TDI BE. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de 1.9, Ik gaf toch meer voor de optie dan voor het motor vermogen. Voor mij voldoet de 1.9 meer dan voldoende.
 

French

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Jager</font><hr />

Hallo Daan,

Zelf heb ik deze overweging ook moeten maken.
Uiteindelijk ben ik gegaan voor de 1.9 met motortuning, dit wordt dan via de importeur gedaan en je gaat van 105Pk naar 130Pk, scheelt dus 6pk met de 2.0TDI.
Motortuning kostte bij mijn dealer 1199,= en wordt niet bij je bijtelling gerekend.

[/ QUOTE ]

6 PK? 10 PK zul je bedoelen. De 2.0 TDI heeft 140 PK.
 

Jager

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: French</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Jager</font><hr />

Hallo Daan,

Zelf heb ik deze overweging ook moeten maken.
Uiteindelijk ben ik gegaan voor de 1.9 met motortuning, dit wordt dan via de importeur gedaan en je gaat van 105Pk naar 130Pk, scheelt dus 6pk met de 2.0TDI.
Motortuning kostte bij mijn dealer 1199,= en wordt niet bij je bijtelling gerekend.

[/ QUOTE ]

6 PK? 10 PK zul je bedoelen. De 2.0 TDI heeft 140 PK.

[/ QUOTE ]
De zogenaamde '140' schijnt maar een 136Pk te zijn...
 

Pim

Lid
Nee, van de 2.0 TDI is een 140 en een 136 pk versie, in NL wordt de 140pk versie verkocht. Weet niet wat de exacte verschillen zijn en waarom, maar kan iets met milieu of fiscale belastingen te maken hebben voor sommige exportlanden.
 
Klopt, in Belgie val je met 140Pk precies in een duurdere belasting categorie o.i.d. volgens mij. Maar dat kunnen de Belgen onder ons vast beter uitleggen....
 

Daan256

Nieuw lid
bedankt voor de replies..
waar ik een beetje mee dub is de sprint naar de 100... volgends mij is die 2.0 tdi daar veel sneller in dan die 1.9. Of overdrijf ik?
 
Wat noem je veel sneller en in hoeverre is het belangrijk? Het verschil is alvast minder groot dan Skoda opgeeft want de 105pk-versie van de 1.9 TDI komt bij zowat elke meting (veel) sneller voor de dag dan de officiële cijfers. Concreet: Skoda Combi in dubbeltest Autogids (nr 663 van 17/3/2005, identieke testomstandigheden): 1.9TDI 10,6 sec 0-100 km/h 2.0TDI 9,2 sec.
Hetzelfde beeld in de dubbeltest van de VW Passat: 10 sec voor de 2.0 tegen 11,8 voor de 1.9.

Kortom: in tegenstelling tot de meeste merken is de VAG-groep over het algemeen wat te pessimistisch als het op vermogens- en acceleratiecijfers aankomt. Daarbij wordt de 1.9 dan nog eens duidelijk meer onderschat dan de 2.0 (allicht ook omwille van marketingredenen)

Is de 2.0 sneller dan de 1.9: jazeker, de 2.0 TDI is een beer van een motor (maar voor een aantal mensen nog te traag: tuning, RS,...).
Is de 1.9 daarom (te) traag? Hij is net zo snel als een 318d (toch 122 pk) en sneller dan pakweg een 325td, 10 jaar geleden nog een heuse sportdiesel... In vergelijkende testen zit hij meestal op (of zelfs boven) het niveau van de 120pk-varianten van de concurrentie.

Probeer eens met beiden te gaan rijden en maak zelf je keuze. Ook voor mij voldoet de 1.9 prima.
 

Daniel

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Jager</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: French</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Jager</font><hr />

Hallo Daan,

Zelf heb ik deze overweging ook moeten maken.
Uiteindelijk ben ik gegaan voor de 1.9 met motortuning, dit wordt dan via de importeur gedaan en je gaat van 105Pk naar 130Pk, scheelt dus 6pk met de 2.0TDI.
Motortuning kostte bij mijn dealer 1199,= en wordt niet bij je bijtelling gerekend.

[/ QUOTE ]

6 PK? 10 PK zul je bedoelen. De 2.0 TDI heeft 140 PK.

[/ QUOTE ]
De zogenaamde '140' schijnt maar een 136Pk te zijn...

[/ QUOTE ]

Volgens mij schijnt het zelfs dat diegene die zijn 2.0 TDI laat chippen dat die vooraf al op de rollenbank 150pk of zelf meer standaard al heeft dus,volgens mij is V.A.G heel pessimistisch.
 

sitechris

Donateur
Even ervanuitgaande dat je geen DSG neemt: belangrijk voordeel van de 2.0 TDI is dat de auto een zesbak heeft. De 1.9 moet het met 5 versnellingen doen. De 2.0 TDI is dus wat stiller, dankzij de 6e versnelling.
 
Neem de 2 liter TDI. Is een stuk stiller! Daarnaast ook sneller dan een gechipte 1.9. Ik heb een gechipte 1.9 passat gereden en deze was best snel, maar een 2 liter TDI heeft 6 versnellingen en gewoon meer lucht. Ik bedoel; de 2 liter heeft gewoon meer over. Je merkt dat de 1.9 harder moet werken en dat de motor minder lucht heeft om het maar zo te zeggen. Hoop dat het duidelijk is.
 

Trol

Lid
Ja een grote motor heeft altijd meer over. Maar ik begrijp in de vraag of dat kleine verschil die 70euro per maand waard is? Ik bedoel op een leasebedrag van (ik schat maar wat natuurlijk.. ) 350euro is dat toch al 1/5 of 20% extra.. Om wat? Om 1 seconde sneller aan de 100 te zijn? (Moet je ook zo goed kunnen rijden en snel schakelen natuurlijk).
De 6 versnellingen zijn als je echt heel lang gaan cruisen aan 1 stuk wel een voordeel waar ik niets kan/wil tegen inbrengen.
 

Frankie

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Trol</font><hr />

Ja een grote motor heeft altijd meer over. Maar ik begrijp in de vraag of dat kleine verschil die 70euro per maand waard is? Ik bedoel op een leasebedrag van (ik schat maar wat natuurlijk.. ) 350euro is dat toch al 1/5 of 20% extra.. Om wat? Om 1 seconde sneller aan de 100 te zijn? (Moet je ook zo goed kunnen rijden en snel schakelen natuurlijk).
De 6 versnellingen zijn als je echt heel lang gaan cruisen aan 1 stuk wel een voordeel waar ik niets kan/wil tegen inbrengen.

[/ QUOTE ]

€350 ????????? daar krijg je nog geen 2e hands 2cv voor (bij wijze van....).... ik neem aan dat jou auto geen lease is. Anders: hoe kom aan zo'n b*lachelijk laag bedrag .... ???
 
€350,- Euri... Daar heb je nog geen dacia logan voor....
€ 750,- komt eerst...

maar wat betreft die motor... De 1.9 is snel genoeg, maar als je meer wilt (oa die zesbak) dan is de 2.0 toch echt wel een vette motor.. En ik kan je uit ervaring vertellen. Zo'n 2.0 TDI is RIJDEN met een smile van oor tot oor..
 
Ik heb een proefrit gemaakt in een 1.9 diesel en ik dacht dat ik in een tractor zat.
Die proefrit was alleen om kennis te maken met de O2.
Wilde hem niet maar moest toch een proefrit maken van mezelf.
Daarna een proefrit in een seat altea om kennis te maken met de 2.0TDI DSG.
Om die motor ging het mij namelijk.
En dat is inderdaad een wereld van verschil.
Ik heb nu dus ook een O2 2.0TDI DSG en die is echt helemaal te gek.
Rijdt snel en is een stuk stiller dan de 1.9
Maar er staan nu pas 500 kilometers op de teller.
Mijn advies, bel een aantal dealers in de buurt om in beiden een proefrit te maken.
Dan kun je het beste je keus maken.
Het is zonde als je spijt krijgt van je keus, het toch om een hoop geld en plezierige kilometers.
Succes en laat je wel weten wat het geworden is.
 

___JC___

Forumguru
Omdat de 2.0 een zesbak heeft en de 1.9 een vijfbak is het verschil in pk's eigenlijk nog groter.
De wat oudere vijfbak verliest namelijk aanzienlijk meer vermogen naar de wielen toe dan de zesbak. Tenminste dat heb ik me laten vertellen door een medewerker van JD tuning.
 

Trol

Lid
Hoj,

Ja ik rijd idd niet in een leasebak maar ik bedoel maar dat je prijs/'kwaliteit' moet vergelijken.

In F1 komt het aan op een tientje van een seconde maar in 'ons' gewone leven? Moest dat nu 5euro verschil zijn of geld moest gewoonweg geen probleem zijn (en zo zijn er hier precies wel een paar) dan neem je altijd het grootste en het beste maar ik denk dat de topicstarter het dus over prijs/kwaliteit/snelheid heeft. Anders kan je ook een BMW 7 nemen die is ondanks dat skoda zo super goed is toch mss nog beter.. maar goed met die 350 ging ik in de mist. ALs het 750 is dan is 75 toch nog 10% duurder..

Dat verschil in PK's groter bij een 6bak daar geloof ik eigenlijk niet in. De motor heeft zijn PK's en koppel.. dus 5 of 6 versnellingen maakt niet echt uit denk ik daarvoor.
Ik heb wel eens testrit gedaan in een Opel vectra 1.9 cdti 120pk met 6 versnellingen en in 6e was dat zoals mijn 14jaaroude passat.. beetje vals plat en ik moest al terug schakelen. Ik weet niet hoe dat is met de TDI natuurlijk..

Oke ik kom hier mischien over als iemand die persé de 1.9 wil promoten maar dat is zo niet hoor.. als bij mij geld geen probleem was nam ik ook de 2.0 maar dus..

Ps: heb met een demo octavia combi 2 1.9 tdi gereden en die was stil.. nuja mss is het gwn wat je gewoon bent.. of moet je er wat geluk mee hebben?
 
De 6e versnelling is bij de TDI´s een echte versnelling. Dus geen overdriver ofzo. Met andere woorden. De 2 liter TDI vraagt echt om doorschakelen naar de zes om weer met sprongen vooruit te gaan. Dat maakt het rijden in de 2 liter TDi zo´n feest. Het sleuren van die turbo diesel is fantastisch. Het gaat maar door en voor je het weet rij je 200 km/u en is de auto die een wedstrijdje wilde doen of op je bumper zat te duwen al helemaal zoek gereden .-)(Tenzij een snellere auto natuurlijk
407.gif
 
Bovenaan Onderaan