Combi 2.0 Elegance 2004

Hallo allemaal,

Ik heb me zojuist al even voorgesteld in de Meet&Greet en kom gelijk maar even met de volgende vraag op de proppen: we kunnen een Fabia Combi 2.0 Elegance uit 2004 kopen, staat te koop voor €4940 inclusief nieuwe distributie, spanrol, waterpomp en montage van een trekhaak (en 6 mnd BOVAG). Auto rijd prima en ziet er ook erg netjes uit, alleen ik kom erg weinig berichten tegen over Fabia's met die 2.0 motor. Is dat omdat het een slechte motor is en ik daar beter vandaan kan blijven of zijn die types gewoon weinig verkocht? En zijn er eventueel nog andere zaken die belangrijk zijn om mee op te letten bij dit type Fabia?

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Ron
 
Nee hoor is geen slechte motor maar er rijden alleen niet zo veel van rond. Ik zelf rij in een van de laatsen van 2007.

Waar je moet op letten zijn de draag arm rubbers dat die niet kraken
 

turboturbo

Forumguru
Ik lees weleens iets over hoog olieverbruik bij de 2.0liter. Maar volgens mij is dat juist een heerlijke motor om te hebben in de Fabia!
 

Octa Collection

Forumguru
Niks mis met de 2.0, is in veel modellen van vag gebruikt, sommigen willen idd wel wat olie verbruiken.
Vaak is de longlife olie de boosdoener, er zijn blokken die daarop veel olie gebruiken en met een 5w-40 of 10w-40 daar net zo snel weer van af zijn.
Zelf heb ik ook een 2.0 (weliswaar in een Octavia) en heb er geen klachten over, koppel komt al vroeg vrij bij 2400 tpm dus je kan deze heerlijk schakellui rijden. De mijne is een automaat, lust wel een slok benzine (vandaar rij ik ook op lpg) maar met een beetje normale rijstijl en niet te veel korte stukjes is 1 op 12 wel mogelijk.
Deze blokken zijn wel gevoelig voor white sludge, kijk even onder de vuldop of het daar schoon is. Vooral bij veel korte stukjes kan zich snel sludge vormen en kan ook de carterventilatie dicht slibben.
 
white sludge, geen last van rij ook een kleine 80 km per dag.
drank gebruik valt ook wel mee vind ik zit gemiddeld 1 op 16 tot 1 op 17.5 (750km op een tank)
en ben zelf geen oude dwaas rij best pittig maar ook veel op cc.
 
Okee, bedankt voor jullie reacties. Het is duidelijk dat ik me geen zorgen hoef te maken over die 2.0 motor. Brandstofverbruik is iets minder belangrijk sinds ik met de fiets naar mijn werk ga, dat scheelt pas echt!
Vwb de draagarmrubbers, die heb ik niet gehoord tijdens de proefrit. Misschien zijn ze al vervangen. Ik denk dat ik eruit ben....
 

Octa Collection

Forumguru
Brandstofverbruik zal met de Fabia wat beter uitpakken dan met een Octavia die ik voor ogen had :D
White sludge heb ik ook geen last van behalve als ik een paar dagen alleen korte stukjes rijd en dan ook alleen als de buitentemperatuur laag is.
Het blok wordt dan bovenin onvoldoende warm om de condensvorming tegen te gaan, als ik de olievuldop er af draai hangen er ook wel eens waterdruppels aan. Een lange rit en het is weer weg. Wel iets om in de gaten te houden als je wel veel korte stukjes rijdt.
En hou ons op de hoogte of het de faab geworden is :wacht:

Voor een gemiddeld verbruik kan je hier eens kijken http://www.spritmonitor.de/en/overv...styear_e=2006&power_s=80&power_e=90&gearing=1

edit spritmonitor link toegevoegd
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Ik nam eens een set winter wielen over van iemand die een Octavia met 2.0 motor had, en daarvoor dezelfde motor in een Fabia. Hij zei dat de Octavia een stuk zuiniger was.

Snapte het zelf ook niet helemaal, maar ik teken het hier maar op :pieker:

Spritmonitor zal je uiteindelijk toch een aardige indicatie moeten geven.
 

Happyman

Forumguru
Ik heb een 2.0 gehad in mijn Seat Alhambra. Olieverbruik was hoog. Voor de rest vond ik het een prima motor, geen strepen trekker maar ja de Alhambra is wel een stukje zwaarder dan de Fabia. Zelfs met caravan erachter ging het prima. De mijne heb ik later om laten bouwen op LPG, reed ook goed.
 

Bosi

Lid
Okee, bedankt voor jullie reacties. Het is duidelijk dat ik me geen zorgen hoef te maken over die 2.0 motor. Brandstofverbruik is iets minder belangrijk sinds ik met de fiets naar mijn werk ga, dat scheelt pas echt!
Vwb de draagarmrubbers, die heb ik niet gehoord tijdens de proefrit. Misschien zijn ze al vervangen. Ik denk dat ik eruit ben....
En de draagarm rubbers zijn nu ook geen enorme kostenpost om te vervangen, je bent voor rond de €250,- klaar. En als het dan vervangen toch vervangen moet worden, dan gelijk de vernieuwde versie of de cupra versie gebruiken. Lopen over de draagarm rubbers genoeg topics met wat, hoe en de kosten.
 
En de kogel is door de kerk, het gaat hem worden! Ergens volgende week verdwijnt de Punto (toch wel jammer, vind hem qua model mooier dan de Skoda, maar we gaan nu voor het praktische) en komt de Fabia ervoor in de plaats. Hij (zij?) krijgt nog even een grote beurt incl nieuwe distributieriem en waterpomp, er word een trekhaak onder gezet en dan is het zover!
 
Bovenaan Onderaan